Avatar billede dadane Novice
06. december 2010 - 18:22 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Rippe (og evt. encode) nogle få (~30-120) sekunder af en DVD?

Hej,

Jeg er begyndt at undervise - og har i den forbindelse brug for nogle små videoklip fra nogle DVD'er.

Hvordan ripper jeg lettest et ganske kort klip (typisk mellem ca. 30 og 120 sekunder)?

Og er der også nogle der kender gældende danske regler? Må jeg bruge et lille klip i min undervisning?
Avatar billede frem-ad Professor
06. december 2010 - 19:11 #1
http://www.afterdawn.com/software/cd_dvd/copy_dvd/dvd_shrink.cfm den kan rippe nøjagtige stykke du vil have.

Danske regler groft sagt -Du må rippe fra dine egne dvd'er og du må ikke bruge det til offentlig fremvisning (men det sker hver dag inde på youtube)- men jeg kan huske et eller andet med når det er til undervisning i et ''lukket'' klasselokale så må man gerne men ved ikke hvordan det nærmer bestemt ser ud ved jeg ikke.
Avatar billede dadane Novice
06. december 2010 - 20:44 #2
Jeg er ret overbevist om at man ikke må vise en hel spillefilm. At sproglærere måske gør det alligevel er en anden sag, - men gør det næppe lovligt.

Men jeg mener der er noget med en "citat-lov" der gør at man gerne må fremvise mindre brudstykker. Men jeg kender ikke de nærmere regler.

Det jeg har tænkt mig denne gang er at vise 1 minut og 45 sekunder fra Ringenes Herre - de to tårne.

For mig at se er der en meget stor forskel på at vise et lille klip og så vise hele filmen. Men det er jo ikke det der tæller. Det er loven, - og den er jeg usikker på.
Avatar billede milter Ekspert
06. december 2010 - 22:13 #3
Prøv at kigge på linket herunder. Selv om det måske ikke giver dig et utvetydigt svar, så giver det dig mulighed for at finde hjælp til det. Nøgleordet er "ophavsret".
Avatar billede milter Ekspert
06. december 2010 - 22:13 #4
Og så glemte jeg linket. Det kommer her:

http://kum.dk/da/Infokiosk/
Avatar billede frem-ad Professor
07. december 2010 - 07:46 #5
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2010 - 22:40 #6
Calling dadane:

Lever du stadig, og hvad har du af kommentarer til dem, som prøver at at hjælpe dig?
Avatar billede dadane Novice
04. juni 2011 - 12:49 #7
Jo tak, jeg lever.

Det ser ud til at min skole har en aftale med DR og andre, - så derfra må vi faktisk godt vise en hel film eller udsendelse.
Derudover er jeg stadig i tvivl.

Og mine to tårne er jo ikke noget jeg har fra DR.

Men tak til frem-ad for praktisk løsning og til milter for links til noget jura.
Send gerne et svar - så får i point.
Avatar billede frem-ad Professor
04. juni 2011 - 16:52 #8
:-)
Avatar billede milter Ekspert
04. juni 2011 - 18:29 #9
:-)