Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 08:23 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Genvejstast til roter mod uret???

Hej,

Jeg behandler store filer med billeder i Windows XP, og er fustreret over, jeg ikke kan finde en genvejstast for hhv. roter mod uret og roter med uret!! Jeg skal hele tiden bruge musen, og det er irreterende..

Nogle der kan hjælpe med en genvejstast??

Det er simpelthen kun, når jeg skal vende et billede i en almindelig mappe, når der er overført fra kamera.

På forhånd tak!!
Avatar billede vejmand Juniormester
05. december 2010 - 08:41 #1
I hvilket program åbner du billedet?
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 09:05 #2
En alm kedelig mappe fra skrivebordet :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2010 - 09:31 #3
Det vejmand mener er om du har et specielt program til at åbne billedet, eller du bruger Windows indbyggede program?
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 09:38 #4
:-) Indbygget program. Det er når jeg åbner mappen, og ser billederne, jeg vi lkunne vende dem med en genvejstast. - Tak :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2010 - 09:42 #5
Brug et andet program til det. Jeg har Irfanview installeret, og det kan rotere begge veje.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2010 - 09:44 #6
http://www.blunck.dk/irfanview/
Her skulle være en dansk udgave af det.
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 09:46 #7
Det er ikke i et billedbehandlingsprogram. Det er skridtet før.
Har oprettet en mappe på skrivebordet, og deri ligger billederne. Jeg ser dem med store ikoner, og vil så forfærdelig gerne kunne vende mod eller med uret med en genvejstast og ikke musen.

??
05. december 2010 - 10:31 #8
... de kan ikke 'vendes', når de kun bliver vist som "iconer" ...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2010 - 10:36 #9
Nej det har jeg heller ikke erfaret.
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 10:46 #10
Mappens egenskaber er 'Billeder'(bedst til mange filer).
Jeg kan vælge at se 'filerne' som f.eks. billedserie eller store ikoner. I begge tilfælde kan jeg højreklikke på billedet og vælge roter mod uret, eller vist som billedserie på det lille ikon med en væltet trekand med pil den ene vej eller den anden.
Men når billedet/filen er markeret må man da kunne bruge en genvejstastning ctrl+et-eller-andet?

Men måske ikke, jeg har endnu ikke fundet noget brugbart..
05. december 2010 - 10:47 #11
PS:
... i Vista / WIN7's stifinder kan du makere en eller flere (grafik)filer - HøjreMusseTast - "Rotér med/mod uret" ...
05. december 2010 - 10:54 #12
http://www.eksperten.dk/spm/893896

Prøv at install nævnte [ImageResizerPowertoySetup.exe] - så mener jeg at #11 'trixet' kommer frem i XP's stifinder...
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 11:00 #13
Ja, nemli "højre musetast".. Det bruger jeg konstant, men jeg vil gerne helt undgå at skulle bruge musen?
05. december 2010 - 11:35 #14
Som mange ikke ved/benytte sig af - der er faktisk en "HøjreMusseTast" knap på tastaturet! Typisk lige til højre for den højre WindowsTast... ligner sådan en menu'ting' som symbol...
(Kan ikke lige finde billed på nettet af den - men kig selv...)
Jeg bruger den en del...

Findes også ved [Shift] [F10] ...
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 14:06 #15
Super! Det hjælper meget. 1000 tak!

God jul :-)
Avatar billede ChristinaT Novice
05. december 2010 - 14:18 #16
Jeg kan vidst kun give dig points, når du har det sidste svar...
05. december 2010 - 14:36 #17
Ping...

(Dette er så et [svar] fra mig...)

PS: Så standard skal du ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning) ...