Avatar billede usse Nybegynder
29. november 2010 - 12:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilken merit uddannelse som datamatiker?

Jeg er uddannet datamatiker og efter 2 års arbejde indenfor systemudvikling, kunne jeg godt tænke mig at høre om mulighederne for videreuddannelse mht. datamatiker uddannelsen, der findes jo en række bachelor/kandidat uddannelser derude hvortil jeg kan få merit, men hvad skal jeg vælge hvis jeg gerne vil have mere indsigt i arkitekturen, datastrukturer, webudvikling, som gavner mest på arbejdsmarkedet efterfølgende?

Har bla. kigget på Pba. i Softwareudvikling i Vejle eftersom jeg kommer fra Kolding.

Bachelor i Datalogi SDU Odense.

Bachelor i IT Århus.

Kunne være rart med nogle herinde som kunne skelne imellem fordele og ulemperne udfra de uddannelsesmuligheder der nu er.
Avatar billede wanze Nybegynder
29. november 2010 - 13:07 #1
Jeg læser selv datalogi på Århus Universitetet, og hvis du har interesse for arkitektur og datastruktur, så ville det her være et godt valg. Der er ikke så meget webudvikling over det, selvom vi har et par kurser, der handler om den slags, men det er som sagt ikke det helt store.

IT er der ikke så meget af den slags i - muligvis lidt mere webudvikling, men den primære forskel på IT og datalogi er, at de har en smule mere erhvervsforståelse og ellers er lidt mere fokuseret på grafik og den slags (så vidt jeg har forstået). Jeg tror ikke de overhovedet har noget omkring arkitekturen på samme niveau som datalogerne.

Under alle omstændigheder, så ville jeg sige, at datalogi nok ville være et godt bud.
Avatar billede usse Nybegynder
29. november 2010 - 13:59 #2
Ok men hvad egentlig i forhold til en pba i softwareudvikling?

Det lyder lovende med datalogi, men batter det virkelig ikke først hvis man får en kandidat?
Avatar billede wanze Nybegynder
29. november 2010 - 14:21 #3
En fra mit studie er også netop startet på datalogi, men han er lige som dig allerede uddannet damatiker. Han synes også, at de bachelorfag han skal have er lidt trivielle, men han han er jo også allerede i gang med kandidatkurser ved siden af, så jeg tror ikke det er fordi du kommer til at kede dig.

Hvad angår PBA'en, så er den og datalogi vist meget det samme. PBA'en er dog så ny, at der ikke rigtig er nogen der kender noget til det, og dem der har oprettet udannelsen er stadig i tvivl om, hvad uddannelsen overhovedet skal indebære. Datamatikeren fra mit hold overvejede lige netop også PBA, men valgte så datalogi netop af førnævnte årsager.
Avatar billede usse Nybegynder
23. september 2012 - 15:19 #4
Svar
Avatar billede wanze Nybegynder
23. september 2012 - 15:22 #5
Fik du startet på en uddannelse?
Avatar billede usse Nybegynder
23. september 2012 - 15:27 #6
Sorry, ville ellers have givet dig de 30 points. Jamen tråden er lidt gammel, men er lige startet på Innovation and Entrepreneuship, en lidt anden boldgade :) Min plan er så derefter at tage en kandidat :) Hvad med dig er du færdig med studie ?
Avatar billede wanze Nybegynder
23. september 2012 - 16:12 #7
Pyt med point. Nej, jeg er 3. år på datalogi på AU. :)