Avatar billede rixi Nybegynder
11. november 2010 - 09:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PNG - hvordan reducerer jeg størrelsen?

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg har to PNG filer der har samme pixel-dimentioner, dokument størrelse og dpi...men den ene fylder 800 kb og den anden fylder 2,1 Mb. Kvaliteten er stadig ok hos filen på 800 kb, så jeg vil gerne have den store fil gjort mindre (men bibeholde pixel-, dokument- og dpi-størrelse)

Jeg har lavet den lille fil med udgangspunkt i en pdf, og den store er primært lavet ud fra tif-filer. Går ud fra at "problemet" ligger her?

Jeg arbejder i Photoshop CS4 på Mac Pro.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
11. november 2010 - 09:39 #1
png kan ikke umiddelbart komprimeres "mere eller mindre" som man kender det fra JPEG.

Du kan gøre én ting, og det er at gå fra 32 bit farver (med gennemsigtighed) til 24 bit farver.

Men ud over det, så er det desværre indholdet af billedet der bestemmer hvor meget det fylder.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. november 2010 - 10:04 #2
Du kan ændre lidt på størrelsen ved at gå i gem til web og enheder.
http://img607.imageshack.us/img607/1374/plwp2web2.png
Avatar billede rixi Nybegynder
11. november 2010 - 10:13 #3
Lyder ikke lovende.
Begge filer er 8 bit (RGB), så jeg kan ikke rigtigt ændre noget der.
Øv øv, skal have lavet ca. 1200 filer ud fra den her til en animation...så det kan jo gå hen og blive ret tungt :S
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
11. november 2010 - 10:20 #4
Tja, du er ikke den eneste der er løbet ind i det :-)

Se f.eks. her hvor de har brugt PNG til at lave en komplet full-hd film med ren open-source produkter. De endte på en productionsmasse på næsten 8 GB for få minutters film, EFTER alt var behandlet...

http://orange.blender.org/background
Avatar billede rixi Nybegynder
11. november 2010 - 10:37 #5
@mcb2001:  Ja, det kommer selvfølgelig hurtigt til at fylde en masse. Det er bare lidt irriterende når den første fil var meget mindre. Men det vil også være et stort arbejde at starte forfra på den nye fil. Der er en masse scanninger og photoshop-arbejde.

@poko1: kan godt være der kan være en løsning her, men det virkede ikke umiddlebart. Skal desværre ud af døren nu, men kigger på det senere.

:) Rixi
Avatar billede falster Ekspert
11. november 2010 - 21:08 #6
Avatar billede rixi Nybegynder
11. marts 2011 - 13:50 #7
Hej igen,
Først lige tusinde tak for svarene. I må undskylde at jeg ikke har fået afviklet denne tråd for længe siden, men jeg bruger ikke Eksperten særligt meget...og jeg var kommet helt væk fra det.

@falster: Interessant link, men det virker kun til windows. Ved godt at man kan installere windows på mac, men det ville jeg alligevel ikke lige kaste mig ud i.

Jeg endte med at acceptere at det blev en meget tung fil og fik anskaffet mig noget ekstra ekstern harddisk.

@mcb2001: Jeg synes du havde nogle gode input, der hjalp mig til at erkende af at det nok var smartest at løse problemet simpelthen ved at skaffe mere plads.

Så jeg vil gerne give de 50 point til mcb2001 og lukke spørgsmålet, men hvordan gør jeg det? Er det noget med at du, mcb2001, skal skrive et svar som jeg så kan acceptere og give point?

Mange hilsner
Rixi
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
11. marts 2011 - 15:28 #8
Ja, jeg lægger et svar og du giver point som du ønsker...
Avatar billede vejmand Juniormester
11. marts 2011 - 15:38 #9
mcb2001 >> Nobe, det var en kommentar du lagde.
Prøv igen......  :-)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
12. marts 2011 - 08:27 #10
Dooh