Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
10. november 2010 - 16:48 Der er 15 kommentarer

bringe slettede filer tilbage?

Hej. Mit spærgsmål er: kan man bringe filer tilbage når først de er slettet fra papirkurven??

Dette er meget vigtigt, da det drejer sig om beviser i en politisag!
Avatar billede Nereos Nybegynder
10. november 2010 - 17:00 #1
Ja.
Recuva er det bedste jeg kender, - og så er det gratis.
http://www.piriform.com/recuva
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2010 - 17:02 #2
Det kan de måske godt, men den pc du taler om skal lukkes med det samme, og disken der er i den kobles til anden pc, enten som "slave" eller via en Sata/ide converter: http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43
På denne måde risikerer man ikke at filerne overskrives.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2010 - 17:06 #3
#1 Man risikerer at filerne overskrives ved at installere diverse recovery programmer
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
10. november 2010 - 17:11 #4
Øhm hvordan kobler man disken til en anden pc? (jeg aner intet om computere)
Avatar billede Nereos Nybegynder
10. november 2010 - 17:19 #5
Du skal bare installere på en anden partition end du havde de filer på.
Altså hvis de slettede filer lå på C drevet. Så Installer på D.
Hvis du kun har 1 drev, Så put en usb pen i og installer på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2010 - 17:23 #6
Den nemmeste måde for dig er at købe en sata ide adapter, som jeg linkede til. Jeg kom til at skrive converter, og det var en fejl.
Denne boks har et stik på to sider. Den ene passer i en af de gamle disk typer Ata som har det lange smalle stik, og den anden ende er der en sata tilslutning som passer i disse type diske.
Og jeg mener også der er en sata ledning der passer i de små 2,5" sata diske som sidder i bærbare computere.
Gendannelses programmet der skal forsøge at finde dine slettede filer skal installeres på den anden pc, og scanningen af din disk skal køres fra denne.
Er dine filer af stor vigtighed vil jeg anbefale du får hjælp til denn opgave.
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. november 2010 - 17:28 #7
#5 særligt C-drevet er ømtåleligt. Alle mulige ting og tempfiler bliver skrevet til det drev. Så hvis det er meget vigtigt, så bør man slet ikke bruge harddisken før det er genskabt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2010 - 17:42 #8
Ja og selvom du vil installere et program til anden partition, kan du risikere at der er systemfiler der skal ligge på c drevet for at dette program virker. Så Min anbefaling er: Luk pc ned hurtigst muligt, så du ikke laver mere skade end gavn.
Det er galt nok hvis du bruger den til at skrive her ind.
Avatar billede HJAELPEN Nybegynder
10. november 2010 - 17:43 #9
der er også et program der hedder "getdataback"
http://www.runtime.org/
10. november 2010 - 18:14 #10
Gentager: Du skal OMGÅENDE SLUKKE den PC, hvor dine data ligger/lå på. Harddisken skal afmonteres og sættes som dum SLAVE i en anden PC, og DERFRA bruge diverse 'rednings' værktøjer.

Hvis du HAR brugt PC'en siden filerne/papirkurven blev slettet, så er det muligvis allerede for sent...

Så #5 løsningen -> NEJ!!! Kan ikke bruges !!!
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2010 - 18:23 #11
Måske skulle man lige kigge på denne kommentar fra spørgeren:

"Øhm hvordan kobler man disken til en anden pc? (jeg aner intet om computere)"

Forsøg på at genfinde tabte data kan være en kompliceret sag. Hvis ikke spørgeren har det fornødne kendskab til f.eks. SATA, C-drev, partitioner, tempfiler, 2,5" sata diske, slave, osv., nytter det ikke ret meget at omtale den slags  :-)

Nynnebaby, hvis dit kendskab til computere er meget lille, vil jeg råde dig til at finde en i din omgangskreds, som har den fornødne viden og få hjælp derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2010 - 18:32 #12
Som jeg anbefaler nederst i #6
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
11. november 2010 - 17:29 #13
Jeg har selvfølgeligt slukket den omtalte computer od det er IKKE den jeg skriver fra.
Hvis jeg havde en i min omgangskreds der kunne hjælpe, havde jeg slet ikke siddet her og spurgt :-/
Tak for alle jeres svar, som sikkert er udemærkede, hvis man da i forvejen er en haj til computere... Men som sagt, tak fordi i prøvede.
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
11. november 2010 - 17:32 #14
Og til kommentaren "hvis det er vigtigt", så står der jo i mit allerførste indlæg at det drejer sig om en politisag... syntes det er ret vigtigt :-/
Avatar billede ksoren Nybegynder
11. november 2010 - 17:52 #15
Til kommentaren om kommentaren: det var også bare en general konstatering, at hvis noget er vigtigt, så ... :-)