09. november 2010 - 17:25 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Forhindre E-mail program at opstarte ved klik på E-mail link ?

XP, Vista, WIN7, ...

Jeg kører noget EDB undervisning (for BEGYNDER!), og er lige begyndt på af undervise om det der "Internet", som alle snakker om ... *SUK* ...

Visse gange får en kursist så klikket på en E-mail link på en hjemmeside og så - for standard XP's vedkommende - opstarter guiden til at konfigurere OutlookExpress osv. ... Og det skal vi slet ikke bruge i denne del af undervisningen. Så skal jeg lige guide kursisten til at klikke på [Annulér] [Nej] [Nej] "Krydset i hjørnet"... Når jeg så har gjort det >10 gange, så synes jeg (og kursisten/kursisterne) ikke det er 'sjovt' længerer... De er nogle gange 'forvirrede' nok allerede *S* ...

Altså et lille 'hack', som kan arrangere at der IKKE sker noget som helst ved klik på en E-mail link på en hjemmeside.
Eller der evt. dukker én box op med en besked om at [Denne funktion kan ikke benyttes, da der ikke er opsat E-mail program...] [OK]...

Og det 'hack' kan jeg så lige gennemføre FØR undervisningen på alle PC'erne...

Hvad ka' I byde på ?
Avatar billede Vandreren Novice
09. november 2010 - 19:02 #1
Jeg har kun prøvet det på XP.

1. Mappeindstillinger - Filtyper.
2. Find (INGEN) URL:MailTo Protocol
3. Slet open-handlingen eller opret en anden handling og sæt den som standard.
09. november 2010 - 19:27 #2
XP 'test' PC ->
... det lyder sansynligt; men jeg kan ikke få 'lov' til at bruge [slet] (er 'grå') ...
Avatar billede Vandreren Novice
09. november 2010 - 19:33 #3
Der skal, så vidt jeg husker, mindst være én handling. For at slette, må du først oprette en anden.

Den ene handling vil automatisk blive sat til standard-handling.
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. november 2010 - 19:43 #4
Er der ikke også mulighed for at vælge "Ingen handling"?
Mener at have set det på et eller andet tidspunkt.
/ptj_11
09. november 2010 - 20:02 #5
... jeg kunne vælge [Advanceret] [Ny] i den existerende (INGEN) URL:MailTo Protocol og der eksempelvis vælge [CMD] ...

så siger den bare "Handlingen kunne ikke udføres, da standardklienten til post ikke er instaleret korrekt" når jeg klikke på en E-mail link...

Det er en vis grad rigtigt nok; vil lige checke det på en anden 'uvildig' XP maskine - hvis jeg kan finde en *S* ...

---
Avatar billede Vandreren Novice
09. november 2010 - 20:20 #6
Det er længe siden, jeg har anvendt IE, så jeg har lidt svært ved at huske hvordan jeg undgik den fejlmeddelelse om Handlingen kunne ikke udføres...

Et lidt mere ekstremt forsøg kunne være at slette nøglen HKEY_CLASSES_ROOT\mailto (efter at have eksporteret den til en reg-fil). Det er ikke noget jeg selv har forsøgt.
09. november 2010 - 21:02 #7
Hvis OutlookExpress har været startet manuelt én gang, SÅ vil den brokke sig som jeg oprindelig beskriver.
Hvis man DEREFTER gør som #1 vil man netop se nævnte [open] - som SÅ kan slettes og SÅ oplever man "Handlingen kunne ikke udføres, da standardklienten til post ikke er instaleret korrekt" når jeg klikke på en E-mail link...

Så skal jeg 'bare' manuelt ind på det i #1 beskrevne procedure...

Næste 'øvelse' er så at (op)finde ét lille script/reg som gør det i ét hug...
Prøver lige #6 ...
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. november 2010 - 21:05 #8
Jeg har lige haft lejet lidt med metoden med regedit. Det ligger et utal af nøgler, der ser ud til at have med funktionen "Mailto" at gøre.
Det bliver vist et større arbejde at finde den rigtige.
I stedet for at slette den, så ville jeg vælge, at gemme originalen, og så lave en nøgle, der ikke udfører nogen handling, lægge begge filer i en mappe, trække en genvej ud på skrivebordet, og lade kursisterne aktivere den ene i starten af timen, og den anden ved afslutning af timen.

Lige en lille ting fra min egen tid som underviser på aftenskole for nybegyndere:
"Nu gør I sådan og sådan, så får vi alle dette billde, har alle dette billede på skærmen?"
Det første jeg lærte var, at det havde allle ikke, så derfor spørgsmål nr. 2- "Er der nogen, der ikke har dette billede".
Det var der så.
/ptj_11
Avatar billede Vandreren Novice
09. november 2010 - 21:20 #9
Man ville nemt kunne lave et script med AutoIT eller tilsvarende program.

Mappeindstillingerne kan fremkaldes ved at køre control folders

ptj_11, antallet af Mailto-relaterede nøgler er afhængig af mailklienter og browsere, der er installeret på systemet; det er du sikkert klar over. :)
09. november 2010 - 21:24 #10
Det er denne KEY der henholdsvis findes / IKKE findes, afhængig af om OutlookExpress HAR være igang. Ref. #7

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open\command]
@=hex(2):22,00,25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,\
00,65,00,73,00,25,00,5c,00,4f,00,75,00,74,00,6c,00,6f,00,6f,00,6b,00,20,00,\
45,00,78,00,70,00,72,00,65,00,73,00,73,00,5c,00,6d,00,73,00,69,00,6d,00,6e,\
00,2e,00,65,00,78,00,65,00,22,00,20,00,2f,00,6d,00,61,00,69,00,6c,00,75,00,\
  72,00,6c,00,3a,00,25,00,31,00,00,00

Avatar billede ptj_11 Forsker
09. november 2010 - 22:01 #11
>>vandreren-
Jeg har desværre ikke en ren XP maskine lige ved hånden, så jeg kan ikke efterprøve, hvor mange nøgler, der måtte ligge, men din kommentar lyder meget rimelig.
Når jeg skriver sådan, så er det begrundet i, at jeg pt har fundet 7-8 nøgler, og jeg mener ikke, at jeg har hverken så mange klienter eller browsere, men det lyder logisk nok.
/ptj_11
10. november 2010 - 20:47 #12
NO-MAIL.reg ->

Windows Registry Editor Version 5.00
[-HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open]

skal bare skydes af, så kommer 'bare' beskeden ->

"Handlingen kunne ikke udføres, da standardklienten til post ikke er instaleret korrekt" når jeg klikke på en E-mail link...
10. november 2010 - 20:47 #13
Implicerede parter - læg [svar], så fordeler jeg ...
Avatar billede Vandreren Novice
10. november 2010 - 20:54 #14
ping
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. november 2010 - 21:23 #15
Jeg har da vist ikke gjort mig fortjent til noget.
Det må vist være vandreren, der gav ledetråden.
/ptj_11