Avatar billede yesbor Nybegynder
04. november 2010 - 14:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Roaming profiles fejler efter offline login.

Vi har gennem flere år anvendt et miljø med Windows XP og en række Windows 2003 servere.
Vi har næsten udelukkende bærbare PC'ere og har aktiveret roaming-profiles. Dette har fungeret helt fint (bortset fra forlænget login-tid pga. roaming profiles).

Nu er der pludselig en række brugere som oplever følgende problem:
Hvis bruger har været logget på sin PC uden at have adgang til domænet (og altså har anvendt sin cachede profil) fejler efterfølgene forsøg på at logge på domænet.
Oftest får man slet ikke en ip-adresse, og der oprettes en temporær lokal profil.
Hvis pc genstartes og bruger forsøger at logge på igen er der ingen problemer (bortset fra at der nu er gået 15 min. ekstra).
Hvis man genstarter PC uden at have været logget på uden domæne-adgang er der heller ingen problemer.
Der er ikke sket ændringer i vores setup.
Håber at der er nogen der kan give et hint om hvor problemet ligger. Har tæsket igennem eventlogs uden at blive meget klogere...
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 14:17 #1
hvis dine brugere ikke får en IP, så skal du kigge på din DHCP

Og mht. roaming profiles med og uden domæne, så kig eventuelt i din group policy. Her står hvor mange logins der må udføres før brugeren skal bruge domænet.
Avatar billede yesbor Nybegynder
04. november 2010 - 14:25 #2
Jeg har ingen fejl i min DHCP-log :-(

Og problemet er ikke hvor mange logins de må bruge. De kan logge fint ind UDEN domæne. Problemet opstår når de skal logge på domænet igen.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 15:18 #3
Så skal du kigge mere low-tech på netværket, for dine bruger skal have en ip. Og kan de slet ikke få fat i DHCP, så får du heller ikke nogle log-poster her.

Så prøv eventuelt at kigge i loggen på den lokale maskine.

Og hvis det sker igen, så prøv alle de almindelige netværksfejlsøgnings metoder (ipconfig, ping, tracert, nslookup osv.) og til sidst prøv ipconfig /release og ipconfig /renew før du genstarter maskinen.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. december 2010 - 00:49 #4
Du må starte med at undersøge hvad du skriver her :
"Oftest får man slet ikke en ip-adresse, og der oprettes en temporær lokal profil."

Det tyder på ip problem eller firewall/antivirus på serveren der blokerer eller konflikter.

Jeg har set problemet med enkelte versioner af norton antivirus  med firewall . Ellers kan du lige teste med faste ip adresser på en pc om det virker ok ?

Så du skal teste om en pc logger ind på serveren som den skal og får ip opsætning fra DHCP som den skal - derefter kan du rette til på din roaming profiles og synkronisering .
Avatar billede yesbor Nybegynder
03. januar 2011 - 08:24 #5
Vi har nu lokaliseret problemet til at hænge sammen med vores vpn-software fra Fortinet.
Hvis Fortinet's VPN-klient afinstalleres er der tilsyneladende ingen problemer. Så vi arbejder videre den vej og lukker tråden.

Tak for jeres svar