Avatar billede breon Nybegynder
29. oktober 2010 - 23:00 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Ophavsret på logo

Virksomheden hvor jeg arbejder er stødt på et lidt pudsigt problem.

I december sidste år skiftede vi visuel identitet og fik bl.a. nyt logo, nye farver osv.

Nu har vi så opdaget, at det nye logo for Word 2011 til Mac (introduceret her i oktober) minder utrolig meget om vores firmalogo.

Word 2011 logo: http://www.microsoft.com/presspass/presskits/2010office/images/Mac_WordIcon_web.jpg

Vores firmalogo:
http://wilke.dk/media/Wilke_logo_W_large.jpg

Der er naturligvis nogle forskelle (bl.a. farve, tykkelse og vinkel), men mit spørgsmål er, om vi automatisk er beskyttet ift. ophavsret, eller om vi bør gøre noget yderligere på denne sag?

Selvom vi har haft nye logo i næsten et år, er der sikkert nogen der vil undre sig over ligheden, og vi vil helst ikke fremstå som copycats.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 23:15 #1
Jeg er ikke en haj til ophavsretsloven, men alt fornuft siger mig, at kan I bevise at I har lavet jeres logo før I har haft mulighed for at se Microsofts nye logo, er i beskyttede. Egentligt tror jeg kun det er jeres image der er i fare.
Til gengæld har jeg en ven som har en uddannelse i sådan noget (og som desuden har været med til at lave reglerne på området :P), som jeg kan spørge hvis I er meget bekymrede over det?
Avatar billede breon Nybegynder
30. oktober 2010 - 00:01 #2
Jeg vil ikke sige vi er meget bekymrede, for det er ret nemt for os at bevise at vores logo blev lavet sidste år. Det er netop konsekvenserne for vores image vi er lidt bekymrede for.

Måske er den bedste strategi bare at ignorere det, og måske se situationen fra en humoristisk vinkel, men hvis der er nogen herinde der har lidt kendskab til sådanne situationer, ville det være rart at høre fra dem.
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
30. oktober 2010 - 08:25 #3
Et par kommentarer herfra.
Så vidt jeg erindrer er selve navnet Lego ikke beskyttet mere, idet en lille forretnings kvinde fik medhold i at hun godt måtte bruge Lego som betegnelsen for sin lille forretning, idet hun selv hedder Lego som mellemnavn og derved bare bruger sit eget navn.

Om det så KUN gælder hende og evt. andre der hedder navnet Lego og sager derved skal vurderes fra sag til sag, erindrer jeg ikke hvad retsudfaldet blev, der for 3-4 år siden vist nok.

Jeg vil mene I skal koncentrere jer mest om selve logoets udseende og blikfang, om det udskiller sig nok fra jeres, men det er vist også mest det du er inde på, så vidt jeg forstår.

Nogle gange er det ikke meget der skal forandres for at to forskellige logoer bliver betragtet som netop to forskellige og andre gange syntes det at store forskelle betragtes som alt for sammenlignelige, så det er jo nogle gange en jungle at finde rundt i.

Det må nok afhænge meget af hvad der er beskrevet beskyttet, er det bogstavernes højde og bredde forhold eller er det også helheden for synsindtrykket.

I må jo let kunne nærlæse den konkrete ordlyd af retssagen om den lille forretningskvinde og derudfra vurdere hvad hun egentlig fik ret til og hvorfor.

Rigtig god dag.
Avatar billede frem-ad Professor
30. oktober 2010 - 09:43 #4
Jeg ved heller ikke så meget om  ophavsret.
Men jeg kan huske at for ca 1½ års tid siden var der en stører sag med LACOSTE hvor der var nogen der ville bruge en krokodille og det var jo deres kendetegn og der mener jeg at Lacoste fik medhold.

Men prøv at se her http://www.web-logo-design.dk/logo-priser.php
Læg mærke til "Rettigheder til logoet"

Men hvis du ser her, så havde skat forfølget sagen hvis der var noget i det. http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/ECE873116/skat-opgiver-kamp-mod-logotyveri/
Avatar billede breon Nybegynder
31. december 2010 - 12:14 #5
Vi har ikke gjort yderligere ved sagen. Vi hæfter os ved forskellene mellem de to logoer, og tager evt. kommentarer henad vejen.

Jeg synes alle har budt ind med nogle gode input, så læg et svar hvis I ønsker point. Jeg lukker tråden om en uges tid.
Avatar billede frem-ad Professor
01. januar 2011 - 16:36 #6
OK
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
02. januar 2011 - 09:06 #7
Mit indlæg #3 var vel nærmere en kommentar end et egentlig svar, men det lader jeg dig vurdere, så hvis du fik lidt ud af indlæget, så siger jeg ikke nej til at være med i point modtagelse, MEN det er helt op til dig, om andre gav dig mere viden.

Godt Nyt år 2011.

Rigtig god dag.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2011 - 12:12 #8
Svar