Avatar billede mczlimmer Nybegynder
29. oktober 2010 - 13:48 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kæde mellem Excel og Word

Hej Eksperter,

Jeg har et Excel ark der laver en nogle beregninger på baggrund af nogle indtastninger og et Word dokument der præsenterer resultaterne samt en masse andre oplysninger. Resultaterne fra Excel filen er sat ind i Word dokumenter vha. "indsæt speciel" -> "Indsæt kæde".

De to filer skal fungere som en skabelon og ideen er at når de skal bruges kopiers de til den relevante mappe og herefter omdøbes de til et meningsfuldt navn. Det er desværre her det går galt.

Kan man på en smart måde få word til automatisk at ændre kæden således at den passer til det nye navn?

At bruge "rediger" -> "kæder" og derefter "skift kilde" kan jeg kun få til at virke på en kæde ad gangen og da der er rigtig mange kæder er det ikke ligefrem en vinder :-(

Mvh.
Rune Thomsen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. oktober 2010 - 19:30 #1
Kan du ikke blot lave søg og erstat i selve dine links, sådan som jeg har beskrevet under denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/922627

Jeg kan ikke se hvilken Excel/Word-version, du bruger. I Word er der i dialogboksen Egenskaber, fanen Dokumentinfo (Properties > Summary) mulighed for at angive en "Hyperlinksti". Denne sti kan angives som den del, der er fælles for Word-dokumentet og filer, der er linket dertil. Jeg har i enkelte situationer prøvet at udnytte dette, men funktionen har ry for at være ustabil, så første løsning med søg og erstat er at foretrække. For mere info om hyperlinksti, se:
http://support.microsoft.com/kb/903163
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. oktober 2010 - 01:30 #2
>Lene, det ser ud, som om dit link peger tilbage til dette spørgsmål.
Lige et indskudt spørgsmål:
Uden at være specielt klog på området, vil det du beskriver ikke være til en løsning, der udelukker dynamisk opdatering af word doumentet?
/ptj_11
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2010 - 10:03 #3
ptj har helt ret - forkert link, sorry. Skulle være:
http://www.eksperten.dk/spm/920925

pjt: Jeg er ikke sikker på, hvad du i denne sammenhæng mener med "dynamisk opdatering".
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. oktober 2010 - 15:49 #4
Hvad jeg mener er, at med kæder, så opdateres data ved kædeopdatering, og ved hyberlinks, så skal du klikke dig over i et andet dokument, for at se de opdaterede data.
Altsåved kæde skal man kun åbne et dokument.
/ptj_11
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. oktober 2010 - 17:37 #5
Da jeg skrev om muligheden for brug af hyperlinksti, var det i virkeligheden et udslag af en tanketorsk - for her er jo ikke tale om felter af typen HYPERLINK men af typen LINK. Så jo, du har ret - det med hyperlinks er i virkeligheden ikke relevant lige i denne sammenhæng.

Men muligheden for at bruge søg og erstat vil kunne bruges. Man kan udskifte stier i LINK-felter fuldstændig som i HYPERLINK-felter - som forklaret i den tråd, jeg refererede til:
http://www.eksperten.dk/spm/920925

En lidt "automatiseret" metode:
Via nedenstående link kan der et stykke nede findes en vedhæftet fil, FieldLinkUpdater.doc (postet af "macropod"), som indeholder makroer til brug ved udskift af stier i forskellige typer felter inkl. LINK-felter. Der står en vejledning i selve dokumentet. Det kunne jo være en idé at prøve den af. Jeg har kun lige haft tid til at se ganske lidt på makroerne bagved:
http://lounge.windowssecrets.com/index.php?showtopic=250058&st=20
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
02. november 2010 - 12:25 #6
Hej Lene,

Tak for de gode svar. De er desværre stadigvæk en tak for komplicerede til at brugerne med sikkerhed kan anvende det :-( men smid at svar alligevel så skal du nok få nogen point for besværet.

/Rune
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2010 - 13:07 #7
Håber I finder ud af at styre det.