Avatar billede Queen_ Nybegynder
27. oktober 2010 - 08:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Har jeg ret til at klage?

Jeg købte en bærbar i en forretning for ca. 10 dage siden. I weekenden begyndte internet explorer at vise en box "internet explorer er holdt op med at virke" og lukkede alle mine internetsider ned. Især hvis jeg prøvede at logge på forskellige sider som hotmail & qxl. Jo længere tid der gik, jo værre blev det. Og så begyndte den også at fryse fast.

Jeg fik at vide af ekspedienten, at min computer manglede nogle opdateringer (windows update), og at jeg bare skulle køre dem når jeg kom hjem, så ville alt være i orden. Hvis ikke, så skulle jeg gendanne systemet til fabriksindstillinger, men det skulle ikke være nødvendigt, mente han. Jeg spurgte ham hvad hvis jeg gjorde alt det der, og samme problem kom igen. Han svarede at det ikke er et teknisk problem men et softwareproblem. Det er ikke computeren der fejler.
?????????????

Det endte så med at jeg igår blev nødt til at gendanne systemet, og nu er jeg spændt på at se hvad der kommer til at ske.

Mit spørgsmål er, kan jeg klage hvis problemet opstår igen eller har forretningen ingen ansvar hvis det er "et softwareproblem"???

PS. Har prøvet at istallere Int.Expl.9 men jeg har det samme problem med den også.
Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:00 #1
det første jeg tænker på er virus, men det kan sagtens være både et software mæssigt problem eller hardware, du bliver nød til at udelukke det fx er virus eller din software.
Du kan også prøve at installere firefox, som egentlig også er væsentlig bedre.
Avatar billede AViGu Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:09 #2
Jeg vil give Chamster ret.
Det lyder som et software problem.
En mindre forhandler der tænker mere på service end en større forhandler, ville nok tilbyde at smide den på bordet og fikse problemet for dig "on the house" - men det kan du godt glemme, hvis det er El-giganten eller lign.
Såfremt det KUN er IE der fejler, og det fortsætter efter gendannelsen, så er du nok nød til at skulle hive fat i MS eller hvis det er en større computerproducent (Lenovo, ASUS, Toshiba, MSI, whatever) kontakte deres support for om der kan være en fejl i det image det er bygget på.

IE9 kører så vidt jeg ved, kun i RC, så det vil der ikke være nogen form for support på, heller ikke fra MS.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2010 - 09:12 #3
prøv at gå denne vej

http://support.microsoft.com/fixit#tab0

m.v.h
Avatar billede Queen_ Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:37 #4
Mange tak for jeres hurtige respons. Det er dejligt, at man kan få hjælp herinde :)
Jeg vil kigge nærmere på jeres forslag, når jeg kommer hjem fra abr idag.

Men jeg har stadig ikke fået svar på, om forretningen har ansvar for varer med softwareproblemer?
27. oktober 2010 - 09:51 #5
PS: IE er fin nok, hvis man 'behandler' den ordentlig. Her er lidt tips:

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Værktøjslinier og udvidelser:
Deaktiver de fleste elementer der.

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Søgemaskiner:
Hvis der står noget med Bing, Yahoo, Live, Msn, ...
så [Fjern] dem
Nederst "Find flere Søgemaskiner" og find Google og sæt den til [Standard].

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Acceleratorer:
Fjern alle elementer der (hvis nogle ?)

---

IE - Funktioner - Internet Indstillinger ->
Fanen Advanceret:
[ ] Genbrug vinduer ved start af genveje
[X] Tøm mappen Temporary Internet Files, når browser lukkes

---

Afinstall diverse IE Toolbar som du alligevel ikke bruger direkte:
[LiveToolbar]
[MSNToolbar]
[YahooToolbar]
[ASKToolbar]
[DeamonToolbar]
[...]
Avatar billede Queen_ Nybegynder
27. oktober 2010 - 10:09 #6
Hej karise_larry,

Først og fremmest, tak fordi du tager dig tid til at svare mig så grundigt, da jeg ikke er en comp ekspert selv. Men min comp har de samme indstillinger du lige har beskrevet. Og jeg bruger/har kun google som søgemaskine (standard), da det er den jeg er vant til, så de andre har jeg ikke brug for.

Jeg har behandlet min comp pænt, og den er jo også kun ca 10 dage gammel, så hvad kunne jeg have gjort forkert for at få alle de her problemer?

Jeg er ikke én som installerer vildt mange programmer eller noget. Kun sådan noget som msn, java, adobe, osv.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. oktober 2010 - 20:36 #7
Men jeg har stadig ikke fået svar på, om forretningen har ansvar for varer med softwareproblemer?

Det har de ikke. Dertil har du Microsoft.
Avatar billede Queen_ Nybegynder
28. oktober 2010 - 07:14 #8
Tak for dit indlæg JOhn.

Igår gik det galt igen. Internet Explorer begyndte at lukke ned igen. Intet jeg gør ændrer noget :((( Jeg overvejer stærkt at aflevere den i forretningen idag. Det kan ikke passe at man skal have så meget bøvl med en ny computer.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2010 - 07:21 #9
i win 7 med explorer 9 beta er der ingen problemer
det er explorer 8 i forbindelse med vista der er et problem
microsoft ved det godt - der er grænser for hvor mange gange man skal nulstille en browser for at få den til at funke
de tilføjelsesprogrammer du alligevel kun bruger "af og til" deaktiver skidtet eller fjern dem - de fleste steder vil bare spørge og du vil installere dem ved brug af deres side eller rodukt

i win 7 med explorer ser du også den blå ring fise rundt ligesom den leder efter noget og det er tilføjelsesprogrammjerne

hvis man bruger explorer 9 beta i win 7 kører det hele bare som smurt

m.v.h
Avatar billede Queen_ Nybegynder
28. oktober 2010 - 07:47 #10
Hej treatmenice, tak for dit indlæg :)

Jeg har en HP mini, med windows 7 starter. Har lige gendannet systemet og det eneste jeg selv gik ind og installerede er MSN. Ingen andre tilføjelsesprogrammer.

Som sagt, jeg prøvede også at installere explorer 9, men havde det samme problem.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2010 - 09:12 #11
test lige om det ikke er noget software der generer

http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

nulstil din browser under funktioner-internet indstillinger-avanceret-nulstil-nulstil

af og til virker det

der er også denne her man kan teste om det er hardware relateret

http://www.passmark.com/products/bit.htm

husk lige at rense den med ccleaner

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2010 - 09:47 #12
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2010 - 09:54 #13
Avatar billede Queen_ Nybegynder
28. oktober 2010 - 10:14 #14
Jeg har lige snakket med forbrugerstyrelsens hotline og de siger at reklamationsretten dækker softwarefejl og forretningen SKAL tage den ind til reparation. Jeg smutter ned med den idag.

treatmenice, lav lige et svar så jeg kan give dig points :)

Tak for jeres hjælp alle sammen.

Mvh.
Avatar billede Queen_ Nybegynder
16. november 2010 - 10:52 #15
svar
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2010 - 13:49 #16
hvordan kan jeg det når du selv tog dem
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2010 - 15:51 #17
#14
Så må vi håbe at du ikke har installeret noget som helst på din pc, for så har du ikke ret til at reklamere.