Avatar billede nugga Nybegynder
22. oktober 2010 - 23:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ny macbook Air fra USA

Hejsa.
Jeg har fået den heldige mulighed for at hente en af de nye macbook air fra USA, hvor computeren er væsentligt billigere.
Jeg snakker her om den helt lille model på 11,6 tommer, med 64 GB SSD.

Problemet er at værdien af computeren overskrider grænsen på cirka 3600 kroner, hvorefter man skal betale moms af varen. Og med moms er computeren så dyr at det ikke rigtigt kan betale sig at hente den hjem fra USA.

Jeg er godt klar over at de sjældent kigger vare igennem i tolden, men skulle jeg komme i den irreterende situation at de vil kigge mine vare igennem, er det så muligt at snyde dem så de ikke kan se computeren er købt i USA, eller ihvertfald ikke er købt i den omgang?
Ville også høre om man vil blive pålagt en bøde oven i de 25% ekstra man skal betale hvis de finder den i tolden?

Jeg håber ikke det er imod eksperten's regler at diskutere det her emne.

På forhånd tak.
Avatar billede danco Nybegynder
23. oktober 2010 - 00:12 #1
Generelt skal jeg jo sige at man ikke skal snyde med hverken told eller moms...
Avatar billede nugga Nybegynder
23. oktober 2010 - 00:26 #2
Du har selvfølge ret.
Det her handler ikke så meget om at snyde folket for hundrede tusindevis af skatte kroner.
Det handler om at jeg er en student uden SU, som tjener små 1000 kroner om måneden og jeg har virkelig brug for denne her Mac Book til mit studie.
Derfor ville det være glædeligt at spare de 25% moms.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2010 - 09:33 #3
Jeg må også give Danco ret. Man bør ikke snyde staten for told og moms. Jeg ved godt, at vi har meget højere afgifter på mange ting her i Danmark. Men tænk på alt det du får for disse penge i gengæld. :) Men skulle det være skal du nok sørge for, at følgende punkter er opfyldt.
1. Du skal ikke have nogen kvittering som kan kæde dig til købet af den.
2. Ingen original emballage
3. Få den til, at se brugt ud. F.eks. fylde den op med dokumenter og billeder og programmer. (Det vil kunne vildlede dem lidt, men ikke snyde dem totalt hvis de kigger ordentligt efter) Hvis de er overbevist om der er tale om snyd kan de jo bare slå dens serienummer op og få oplyst hvor den er solgt.
Men sagt igen. Det er forkert, at snyde staten for disse afgifter. Jeg vil derfor råde dig til, at vente den/de ekstra måneder og så købe den herhjemme med god samvittighed. Så kan du jo altid senere tage den med til USA.
Håber dette var svar nok til din forespørgsel.
Avatar billede nugga Nybegynder
23. oktober 2010 - 10:59 #4
Skal lige høre om man får bøde oven i afgiften hvis de opdager det?
Avatar billede nugga Nybegynder
23. oktober 2010 - 11:07 #5
Jeg mener selvfølge en bøde oven i momsen?
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2010 - 13:23 #6
Hvis du undlader at angive det selv i Tolden og de opdager det så vil du blive pålagt en bøde (Så vidt jeg husker)

Hvis du angiver det selv så er det blot moms og afgifter der skal betales.
Avatar billede nugga Nybegynder
23. oktober 2010 - 14:24 #7
Okay tak for hjælpen :D