Avatar billede finb Ekspert
20. oktober 2010 - 10:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Auto-luk spørgsmål efter x dage uden aktivitet

Vi skal ikke spilde tid på at påpege hinandens glemte, åbne, gamle spørgsmål.

Jeg foreslår, at "gamle" spørgsmål, hvor der ikke har været aktivitet i X dage, lukkes automatisk.

Det er fint nok, at Eksperten.dk udsender mail-påmindelse ang. ens gamle spørgsmål, i stedet kunne mailen hedde: "Dit spørgsmål lukkes om y dage, du kan dog forlænge, det koster z point".
Så forlænger man kun, hvis spørgsmålet er vigtigt for en.

Vil man se eller besvare gamle, auto-lukkede spørgsmål, kan man købe adgang med point - som man får refunderet, hvis man får accepteret sit eventuelle svar.

Mvh finb
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2010 - 10:42 #1
og hvem skal point i autolukkede spørgsmål så gå til? Spørger som dermed måske gratis har fået løst sit problem og samtidig snyde dem der har brugt tid på spørgsmål - eller en eller flerer svarerer som måske ikke har givet den korrekte løsning så spørger har mistet point for ingenting selvom spørgsmål stadig er aktuelt? En mellemting hvor en af de administratorer sitet ikke har skal bestemme pointfordeling selvom personen måske ikke har know-how til at bestemme hvad der er korrekt og hvad der ikke er korrekt af mulige løsninger?
Avatar billede j3ppah Novice
20. oktober 2010 - 11:00 #2
Vil i ikke godt snart stoppe med at være så point liderlige her inde på eksperten.

Det er så simpelt som noget kan være.

Det er virkeligt træls det med at eksperten er begyndt at sende mails ud, det er fint at få en reminder, men efter det burde der ikke komme flere.

Hvis du har et gammelt spørgsmål til at ligge som du ikke har fået et kvalificeret svar på, burde spørgsmålet blive ved med at være åbent til der kommet et kvalificeret svar. Og det skal selvfølgelig være uden alt det spam fra eksperten.

Det giver jo ikke nogen mening at lukke et spørgsmål der ikke er kommet svar på, dog blev jeg selv nødsaget til at gøre dette med en del af mine, da jeg var træt af at modtage spam her inde fra.

Spørgsmål der bliver besvaret skal selvfølgelig blot lukkes, og points skal gives til rette person.

Så simpelt er det.

Så alt det der med at folk som det første går ind og kigger "OMG HAN HAR 10 åbne spørgsmål som er 6 måneder gamle"!
Tjaaa, men kunne det tænkes det var fordi der ikke var fundet en løsning på hans/hendes problem?.

Og i såfald at der var besvaret og personen blot ikke hat givet points ud, så ville jeg da være på den gode sige af totalt ligeglad, hjælp da personen som spørger om hjælp i stedet for at sidde og tænke på points i alligevel ikke kan bruge til noget?...

Any way, var blot en tanke.
20. oktober 2010 - 11:05 #3
Hvor mange dage skulle x vaere?  Jeg kunne godt stoette et forslag om at autolukke spoergsmaal hvor der er stor sandsynlighed for at de aldrig vil blive lukket paa normal vis, for eksempel for en bruger der blev oprettet for et aar siden og stillede et enkelt spoergsmaal og derefer ikke har givet lyd fra sig.  De points der frikommer ved at autolukke spoergsmaal skal naturligvis ikke gaa tilbage de der fejlede at lukke.  Det simpleste ville nok vaere at slette pointene.

Det er skidt naar medlemmer udarbejder loesninger paa stillede problemer og saa ikke faar points og ikke faar en konklusion (det sidste finder jeg personligt vaerre.)  Men hvis vi alligevel snakker om spoergsmaal der (med overvaeldende sandsynlighed) aldrig vil blive lukket bliver skaden for de svarende medlemmer da ikke stoerre?  Og jeg synes selv at det ville vaere rart endeligt at faa saadanne spoergsmaal lukkede og ryddet op i.

Hvordan laver man saa en algoritme til at bestemme hvilke spoergsmaal sandsynligvis ikke vil blive lukkede?  Det ved jeg ikke, maaske skulle vi spoerge paa Eksperten.
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2010 - 11:20 #4
Point er hvad der driver eksperten - kan man ikke lide dem eller den måde E forventer at få afsluttet spørgsmål findes der masser af alternativer... bare ikke mange med samme aktivitet som her og det er et godt stykke af vejen netop pointenes skyld. Korrekt, der kan hverken betales husleje eller en ny computer for dem men de er med til at vise at i hvert fald nogle brugere har et vist niveau - og jeg kender til flere tilfælde hvor dette niveau har ført til gode jobtilbud og jobs så helt ligegyldige er de ikke.

Fjern point og du fjerner E.

Ikke med det sagt at det er en dårlig idé at få lukkede spørgsmål - det skal bare ske på en korrekt måde.
Avatar billede 2Mida Praktikant
20. oktober 2010 - 11:22 #5
#2
- det er vel ikke pointliderlighed, at forvente en reaktion på sit arbejde, sit engagement. Jeg ville måske placerer det under kategorien pli/høflighed/respekt hos de mennesker der yder hjælp, og at der kommer en tilbagemelding på indsatsen. Jeg tror ikke, at det er så meget pointene i sig selv.

Jeg ser Eksperten som en utrolig positiv resource, der kan afhælpe timers (forgæves) roden med stort og småt, og vi skal sq passe på de venlige mennesker der stiller op i tide og utide.

Og det vil ikke være for meget forlangt, at en bruger der får hjælp, anerkender dette og følger op på sine spørgsmål med en løsning og enten give point eller tage dem selv.

Og "fandt selv ud af det!" du'r ikke

..Ole
20. oktober 2010 - 12:29 #6
#2, Jeg er ikke pointliderlig.  Men jeg er reaktionsliderlig!  Naar jeg kontakter en professionel hjaelpetjeneste, for eksempel den on-line chat som jeg betaler for som del i mit abonnement hos One.com, saa skylder jeg ikke medarbejderne noget (andet end normal menneskelig respekt.)  Men hvis jeg som her paa Eksperten beder om frivillig og gratis hjaelp saa foeler jeg at jeg har en gaeld til de der tilbyder hjaelp.  Konkret skylder jeg points for brugbare loesninger, men jeg foeler ogsaa at jeg skylder at reagere paa (takke for) indlaeggene, hvis de ikke virker saa forklare hvad problemet er, og til slut at konkludere ved at lukke spoergsmaalet.  Selv om det nok er naivt at forvente at alle skal se det paa samme maade bliver jeg alligevel skuffet naar jeg har investeret tid og interesse i et problem og saa hoerer precist ingenting.

#4 foerste del:  Jeg har stor gavn af Eksperten og jeg 'betaler' gerne hvad det koster i form af regler og procedurer, ogsaa dem jeg i princippet er uenige i.  Men jeg haaber da ikke at indstillingen er "take it or leave it" saa der ikke kan diskuteres (og maaske gennemfoeres) forbedringer.

#4 "Ikke med det sagt at det er en dårlig idé at få lukkede spørgsmål - det skal bare ske på en korrekt måde."  Saa vi naermer os i det mindste delvis enighed.
20. oktober 2010 - 14:11 #7
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2010 - 14:18 #8
#2
Du har vist ikke helt fattet ideen med et pointsystem?
Læs mere her: http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
( Lidt ment som en provokation, dog af de venlige ;) )

Hvis du har et gammelt spørgsmål til at ligge som du ikke har fået et kvalificeret svar på, burde spørgsmålet blive ved med at være åbent til der kommet et kvalificeret svar. Og det skal selvfølgelig være uden alt det spam fra eksperten.

Et spørgsmål skal da ikke stå åbent i mange år! Det er konsekvensen af dit forslag...

Det giver jo ikke nogen mening at lukke et spørgsmål der ikke er kommet svar på, dog blev jeg selv nødsaget til at gøre dette med en del af mine, da jeg var træt af at modtage spam her inde fra.

[/i]Lyder mere som om du havde glemt at følge op på dine spørgsmål?[/i]

Så alt det der med at folk som det første går ind og kigger "OMG HAN HAR 10 åbne spørgsmål som er 6 måneder gamle"!
Tjaaa, men kunne det tænkes det var fordi der ikke var fundet en løsning på hans/hendes problem?.

Og i såfald at der var besvaret og personen blot ikke hat givet points ud, så ville jeg da være på den gode sige af totalt ligeglad, hjælp da personen som spørger om hjælp i stedet for at sidde og tænke på points i alligevel ikke kan bruge til noget?...

Tjah, point kan ikke bruges til noget, men det er den eneste belønning for at kunne få hjælp 100% gratis, så syntes da det mindste man kan gøre er at man følger op på sine spørgsmål. Så ved man jo også at brugeren er aktiv og følger med, og ikke bare er en der vil have løsningen forærende uden at gøre en skid selv...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2010 - 14:19 #9
Kan se jeg er enig med nr. 5!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2010 - 16:47 #10
Ja #5 det kan da ikke skrives meget bedre, så det støtter jeg da også 100 %
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2010 - 18:13 #11
Bemaerk at der er stor forskel paa kategorier. I nogen kategorier (f.eks. malware fjernelse) vil spoergsmaalet nok vaere reelt doedt efter kort tid, men i andre kategorier er det ikke usaedvaneligt med spoergsmaal som koerer i lang tid. Folk starter paa noget,koerer fast, stiller et spoergsmaal, faar nogle kommentarer med ideer, saa skal de laese til eksamen i to maaneder, og vender saa tilbage.
27. oktober 2010 - 08:06 #12
finb, eftersom vi ikke har auto-luk paa Eksperten maa du selv lukke denne traad.  Er tiden inde?  Traaden er en uge gammel og der er ikke kommet indlaeg siden den foerste dag.  (For at lette lukningen opretter jeg dette som svar, men jeg er villig til at dele points med de andre indlaeggere.)
Avatar billede finb Ekspert
29. oktober 2010 - 09:09 #13
#11:
arne_v, skriv et svar, så får du point.
Mvh finb
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2010 - 17:39 #14
Spørgsmål omkring brug af Eksperten.dk er per gammel tradition gratis, så jeg synes at du selv skal lægge et svar og acceptere det.
Avatar billede finb Ekspert
01. november 2010 - 10:46 #15
svar