Avatar billede Jhim Nybegynder
14. oktober 2010 - 10:57 Der er 3 kommentarer

Iframe lovligt/ulovligt?

Hej Folkens.

Jeg har et lidt juridisk spørgsmål.

Hvis jeg har en hjemmeside hvor gerne vil vise noget fra en anden hjemmeside fx. http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1431321.ece

Må jeg så bruge et en iframe til at vise siden i, som "Launch google.com in fullscreen window" her fra: http://orangoo.com/labs/greybox/examples.html

Nu er jeg interesseret i at høre det juridiske svar. Jeg har ikke brug for at vide at jeg bare kan spørge ejerne. Men er det lovligt uden at have fået tilladelse af ejerne af det website man vil "linke" til?
Avatar billede youghurt Nybegynder
14. oktober 2010 - 12:38 #1
Hvorfor skulle der være noget ulovligt i dette? De er da kun glade for at du linker til deres side.. Linkbuilding gør alle firmaer glade.. :)

Ekstrabladet kan dog godt få fjernet linket fra dig side, hvis de f.eks. mener at siden bliver "sammenlignet" med noget de ikke mener er god "reklame" for deres virksomhed.
Lad os f.eks. sige at du laver en 100% pornoside med en iframe direkte til EB.dk.

Men dette er som sagt en langsommelig process som de oftest er fuldstændig ligeglade med og derfor ikke vil gøre noget ved.
Der er bestemt ikke noget ulovligt i at du linker til EB.dk.

Youghurt.
Avatar billede Jhim Nybegynder
14. oktober 2010 - 12:49 #2
Hej youghurt,

tak for svaret.

Nu var EB.dk kun et eksempel.

Først vi er enige om at det er lovligt at linke til alle de hjemmesider jeg har lyst til ved hjælp af et <a href=""> tag, altså et normal link? Det kan de ikke få mig til at skulle fjerne, kan de?

Hvis det er lovligt at linke uden de kan få fjernet det. Er det så lovligt at iframe til dem i et vindue på min side. Og kan de evt. få mig til at skulle fjerne det hvis de lyster?
Avatar billede youghurt Nybegynder
14. oktober 2010 - 13:46 #3
Først og fremmest så er det bestemt ikke ulovligt at linke, på nogen som helt måde.
Min pointé er at hvis f.eks. EB.dk ikke synes om det du linker fra, så kan de eventuelt sætte en advokat på sagen, som i visse tilfælge kan få dig til at skulle fjerne linket, fordi EB faktisk er i sin ret at sige at DU ikke må linke til dem..

Men sandsynligheden for at dette sker, er hvis du bliver Facebook overnight.. og det sker nok ikke lige.. :)

Youghurt.