Avatar billede nubx Nybegynder
13. oktober 2010 - 19:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Links til sangtekster på nettet. lovligt?

Hejsa. Jeg vil høre hvor vidt det er lovligt at linke til specifikke sangtekster på hjemmesider så som www.azlyrics.com

Det er ikke lovligt at linke til ulovligt materiale, men på lyric sites hvor det er brugerne der uploader sangteksterne, og de klikker godkendt til at det ikke er en krænkelse af loven at uploade sangen. Kan det være lovligt at linke til deres sange, da det i gåseøjne ikke er ulovligt før det bliver undersøgt, for hver enkelt sang, eller dem der ejer sangen, melder dem.

Er der evt. andre lande hvor dette er lovligt?

Jeg kan forstå at det er ulovligt at linke direkte til ulovlige filer, som fx Rapidshare fil links, eller torrent filer. Men sangtekster...?

Håber i kan hjælpe mig :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. oktober 2010 - 20:56 #1
Kan det være lovligt at linke til deres sange, da det i gåseøjne ikke er ulovligt før det bliver undersøgt, for hver enkelt sang, eller dem der ejer sangen, melder dem.

Mener du dermed at det er ok at bryde loven, så længe det ikke bliver opdaget?
Avatar billede nubx Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:20 #2
I deres øjne... Det er jo deres problem. Jeg linker bare til dem, og argumentere for mig selv med deres politik.

Men om det holder.?
Avatar billede milter Ekspert
13. oktober 2010 - 21:36 #3
Du spørger om et emne, som mange lovgivere har brugt en masse tid på.

Gennem de sidste år er der faldet mange domme i den slags sager, og du spørger, om det er lovligt at linke til sites med sangtekster.

Den eneste måde, du kan finde ud af, om det er lovligt eller ej, er at undersøge, om tekstskribenterne har givet deres samtykke til, at teksterne bliver offentliggjort på den måde.

Det bliver nok en uoverskuelig opgave, så jeg ville foreslå en søgning på nettet med nogle relevante søgeord.

Normalt er musikere og musikudgivere ikke så følsomme, når det drejer sig om tekster, som når det drejer sig om selve musikken eller plade/CD-billeder, men jeg ville stadig være meget forsigtig med den form for links i et forum med mange tilskuere.
Avatar billede nubx Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:44 #4
Tak for svarene.

For lige at pointere.
Mit overstående link til azlyrics er ikke ulovligt da det ikke er et deeplink.

Okay, hvad nu hvis jeg i en iframe, har en hjemmeside som ikke er min, og den indeholder links til sangtekster? Er det stadig en krænkelse?
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. oktober 2010 - 21:55 #5
Det kan jeg ikke se skulle have betydning.
Det er jo dybest set bare en anden måde at linke på.
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2010 - 22:41 #6
Der er stor forskel på almindelig linking og deepling.
Se f.eks mp3-dommen. Her faldt dommen pga. deeplink, da dette blev betragtet som en selvstændig fremførelse.

Iframes vil med al sandsynlighed have samme effekt som deeplink, da du derved får den side du har i frame til at fremstå som en del af din egen side, og derved også kunne dømmes ud fra samme princip om selvstændig fremførelse.
Avatar billede nubx Nybegynder
14. oktober 2010 - 00:55 #7
Okay, kan jeg godt se.

Hvad så hvis jeg laver en iframe, hvori brugen bestemmer hvilken side der skal vises i den.

Lad os sige at jeg vil lave et system hvor man kan oprette en bruger, lægge sine links ind til de sangtekster man vil have. Så kan det da umuligt være mig der er ansvarlig for det der ligger de forskellige brugere?

Det virker måske som om jeg tager spørgsmålet ret langt ud, men det er faktisk meget relevant i forhold til det jeg gerne vil lave :)
Avatar billede youghurt Nybegynder
14. oktober 2010 - 12:43 #8
Kan umuligt se hvorfor nubx nogensinde skulle komme til at bøde for noget en anden side gør, som han linker til..
Kan sagtens se logikken fra Mp3-dommen, men nu snakker vi om tekster som en anden siden eventuelt har publiceret frit på nettet uden samtykke. Så må det så absolut være denne sides problem og ikke nubx. Du kan bare fremstille "i god tro" da du linkede til siden, som jo ikke skriver at det er "ulovligt" materiale.

Youghurt.
Avatar billede chalde Seniormester
14. oktober 2010 - 14:14 #9
#8 Men ikke desto mindre kan han risikere at bøde dyrt for det.
Dog vil jeg ikke tro at de vil gå efter en lille fisk for nogle sangtekster, men deeplinker eller embedder han tekster der er frigivet uden ophavsretsindehavers samtykke, ja så har retten frit spil for at rive ham rundt. Om det er en anden side som bryder loven i den egentlige forstand er ligegyldigt.
Avatar billede nubx Nybegynder
14. oktober 2010 - 19:18 #10
-Youghurt
<i>Du kan bare fremstille "i god tro" da du linkede til siden, som jo ikke skriver at det er "ulovligt" materiale. </i>

Præcis hvad jeg tænkte, men tror bare ikke den holder, det drejer sig også om over 5 millioner links. Men jeg tror jeg holder mig fra ideen til at starte med. Projektet kan godt fungere uden :)

Tak for hjælpen!

jeg venter lige nogle minutter med at dele points ud :)