Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
10. oktober 2010 - 18:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Processor?

Hej læsere.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal købe.

Hvad syntes i. Købe en Intel  Core 2 Quad Q9550 BOX (2.000kr)  som passer til mit motherboard (Socket 775)

eller skal jeg købe en Intel  Core i5 760  (1.400 kr) hvor jeg også skal købe bundkort (ASUS  P7H55-M PRO) som koster (750 kr.) + jeg også skal have nye ram, for  mine ram passer ikke til det "nye" bundkort. de nye ram hedder: RAM - Corsair  2048 MB DDR3-1333 (700 kr).

i det hele kommer det op på (3000 kr.)

bare for at få en intel i5. er det, det værd, eller er det bedre at købe den anden processor, eller kender i andre bedre processor som passer til min bundkort (socket 775)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2010 - 19:12 #1
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
10. oktober 2010 - 19:16 #2
?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2010 - 19:22 #3
Hint: 2 ens spørgsmål ...
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
10. oktober 2010 - 19:27 #4
jeg det var en fejl, har slettet den ene.
Avatar billede IT-Caveman Nybegynder
10. oktober 2010 - 23:30 #5
Hej... Du skal overveje 2 ting..:

1 : er du først oppe i core i5 760 kan du ligeså godt spendere lidt ekstra og købe i7 860 - 870, det er samme sokkel (i3-i5-i7 bruger alle socket 1156), og du vinder lidt hele vejen rundt.(men dit gfx skal så også være ok!)

2 : Intels core 2 quad q9550 2.83GHz udmærker sig ved at i forhold til lignende cpuer som feks q8300 2.5GHz ,som kan det samme og er billigere, pris hos www.amazon.co.uk ca. 1000.-,  ved at have en relativt stor cache mem. nemlig 12 Mb. (q8300 4Mb). Endelig er der flagskibet i denne serie nemlig q9650 3.00GHz 12Mb Cache, pris hos amazon ca. 2300.-
Alle har 1333MHz FSB speed.
Og eftersom disse cpuer kommunikerer med 1333 MHz SKAL chipset,RAM og andre dele kunne klare nogenlunde det samme ellers kan en hurtigere cpu ikke udnyttes fuldt ud!!
SÅ kik på dine RAM-blokke der står hastigheden på og find dit chipset og slå dem op, mit faglige gæt vil være at dit system kører omkring 800MHz, måske 1000. og så vil det bedst kunne svare sig for dig at købe en q8300. selvfølgelig giver cpuens højere interne fart en bedre båndbredde og dermed flere data flytet.
Her tilsidst får du lige formlen på hvor an du regner ud hvor mange data du kan flytte pr. sek. og så kan du jo regne Mb data pr. DKR. ud! (pyha)

A = bit (8,16,32,64)
B = byte (i vore dage altid 8)
C = FSB frekvens (q9550 feks. 1333M)
D = cpus hastighed (cycle/s) feks. 2.83G)
E = Transfer pr. cycle 1-4)(i dit tilfælde quad pumping altså 4)

(((A/B)xC)xD)/E

Svaret er i Mb pr. sek. det er nogle vilde tal, men du kan jo udligne nogle nuller.

Jeg ville nok vælge nr. 2 ,set fra min bankrådgivers side, da en ny cpu kan fås fra omkring 1000.-

MEN nr 1. gør at du om nogle mdr. kan opgradere andre dele, og om nogle flere mdr. noget helt vildt !! cpu siden er jo ok...!

Nu får du ikke mere for den 1000 lap.
Både teknisk skole og alle ingeniørerne dukkede op for mit blik ! så jeg håber du er blevet klogere !!!  PYYHHHH!!!
Avatar billede IT-Caveman Nybegynder
10. oktober 2010 - 23:43 #6
Jeg kan godt forstå hvis andre teknikere er uenig i det med båndbredde, jeg fik formuleret mig dårligt SÅ båndbredden på en cpu er antal bit ganget med FSB speed ganget med transfers per cycle
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
11. oktober 2010 - 00:42 #7
Ja, tak for hjælpen er blevet en del klogere.

Har lige et dumt spørgsmål, hvilken slags penge handler de med på amazon??
Avatar billede IT-Caveman Nybegynder
11. oktober 2010 - 00:55 #8
Går du ind via amazon.co.uk (tjek lige at du ser noget rødt og hvidt) ja så er al handel i pund.. men går du ind via amazon.com er det dollars
Avatar billede IT-Caveman Nybegynder
11. oktober 2010 - 03:53 #9
hej igen... jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvad din maskine ellers har i sig, så kunne jeg måske bedre hjælpe dig til en rigtig god løsning.
Hvis du har læst mit cv. ved du at jeg er færdig med 8-15 arbejdspladser...og bygger custom pc-er.
Så nu påtager jeg mig det JEG synes er spændende, ok, men pengene skal man jo lige huske på..såeh engang imellem, du ved.....men tilbage, det er bla. derfor at jeg har valgt at deltage her på sitet i denne uge, ikke kun for at øse ud, men mange af trådene kan man faktisk lære noget af.!
Og helt ærligt, er det ikke imponerende hvad folk ved.! og tænk bare på alle de penge og den tid vi sparer, for i bund og grund er det jo "sort arbejde" blot legalt... fedt ikk!
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
11. oktober 2010 - 16:31 #10
Hej IT-Caveman.
jeg har en Intel Pentium 4.
          Nvidia EN9600 gt (<-noget en den stil)
          3 gb ddr2 ram.
          socket 775.

Syntes selv min PCs indhold at godt nok UNDTAGEN Processoren. :)
+ Har også bestilt 1-2 gb mere RAM..

Forstod ikke lige hvad du mente med at det er sort..
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
12. oktober 2010 - 14:35 #11
??
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2010 - 21:22 #12
Sort = arbejde man ikke opgiver til skat ;)
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
12. oktober 2010 - 22:52 #13
jaja, men hvad mener du med at jeg laver sort arbejde?? :)
Og hvad ville du bruge min pc indhold til? (:
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. oktober 2010 - 20:29 #14
Prøv at spørg den rette - det er jo ikke mig der skrev det.
Og det er jo ikke dig der laver sort arbejde...
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
13. oktober 2010 - 20:33 #15
når ups, så forkert