Avatar billede moddi100 Seniormester
07. oktober 2010 - 00:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Forwarde port fra en computer til en anden

Hej,

Jeg har en computer der modtager sit signal trådløst fra routeren. En anden computer er så koblet til den første computer via et kabel.
Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg får forwardet en port fra router til computer 2?

Mvh
Morten
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. oktober 2010 - 08:55 #1
Hvilken router er der tale om ?

Du skal normalt ind i routerens GUI, hvilket gøres med routerens IP adresse. F.eks. 192.168.1.1.
Inde routerens GUI skal du finde Port Forwarding og angive hvilken port du vil åbne samt IP adressen til din computer 2.
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. oktober 2010 - 09:31 #2
Der er tale om en linksys router tror jeg det er - tjekker det lidt senere.

Der er bare det problem at jeg ikke ved hvordan jeg tilknytter computer 2 til netværket. Når jeg slutter den med kabel til computer 1, opretter computer 1 sit eget netværk (med deling af internet aktiveret), som computer 2 kommer til at tilhøre.
Derved kan jeg vel ikke forwarde til den computer direkte fra router?
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:37 #3
ah, missede lige den detalje.

Hvorfor har du også kabel fra den ene computer til den anden ?
Avatar billede german Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:59 #4
Jeg tror du du mener, at du gerne vil have begge computere på samme netværk, så du kan dele filer med mere - er det korrekt?
Og hvis det er tilfældet skal du sætte kablet i den trådløse computer - du må have en anden  router siden du har 2 forskellige netværk - men ellers prøv at definere lid mere klart, hvori dit problem består.
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. oktober 2010 - 10:11 #5
Mit problem er at der ikke sidder noget trådløst netværkskort i computer 2 og at en kablet forbindelse til routeren ikke er mulig. Derfor vil jeg udnytte det trådløse netværkskort i computer 1 til at komme på nettet.

Hele formålet med dette skulle gerne være, at jeg kan tilgå computer 2 udefra (f.eks. inde fra byen).

Under Netværk -> Netværkskort har jeg valgt at dele forbindelsen fra Netværkskortet til lan-kortet, derved fungere computer 1 automatisk som en host for alle tilsluttet via kabel til denne.

Håber det hjalp lidt
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:18 #6
Så vil jeg tro at begge PC'ere kører på samme IP.

Ville selv køre med kabel i nr. 2.
Om ikke muligt, ville jeg invistere i_
- Trådløst eksternt kort
- Powerlines
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. oktober 2010 - 10:36 #7
Et kabel ville klart være at foretrække, men det er desværre ikke muligt at få et kabel i nærheden af den :(

Jeg har også overvejet powerline-muligheden, men har endnu ikke fundet noget tilfredsstillende. Da det bare skal give mig mulighed for at tilgå mine filer på computer 2 udefra, har jeg ikke i sinde at investere alt for meget i det.

En anden løsning jeg har kigget lidt på er følgende program på computer 1:
http://www.analogx.com/contents/download/Network/pmapper/Freeware.htm
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:45 #8
Hvorfor kan du ikke bruge powerlines ?
Det virker reelt som et kabel.
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. oktober 2010 - 10:57 #9
Jeg kan godt bruge powerlines, dog har jeg ikke fundet nogle billige. Synes ikke om at skulle betale mange hundrede kroner for dem. Men links er da velkomne
Avatar billede zero_lock Nybegynder
08. oktober 2010 - 05:32 #10
var det mig så hade jeg købt en router og lagt DD-wrt på den og så brugt den som en wireless bridge på den måde får bægge computer ip adresse fra den første router...
Avatar billede zero_lock Nybegynder
08. oktober 2010 - 05:39 #11
du kan jo evt. sætte begge maskiner på DD-wrt box og få lan hastighed mellem de to maskiner
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. oktober 2010 - 06:54 #12
Windows kan dele en forbindelse, så den fungerer som en nat-router. Eller den kan lave en broforbindelse, så den fungerer som en switch. Ved en broforbindelse skal der kun laves portforwarding etc på routeren.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
08. oktober 2010 - 08:55 #13
Men har han så ikke bare en IP Adresse til 2 computere. Hvilken får han så adgang til udefra ?
Avatar billede python Nybegynder
08. oktober 2010 - 10:52 #14
hvis du gør som ksoren skriver, ryger request fra computer nr. 2 igennem computer nr 1 direkte til den reele router, og de vil ha 2 seperate IP addresser.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. oktober 2010 - 15:22 #15
#13 Man vil altid ramme ydersiden af den trådløse router.

Metode 1: Forward fra router til pc1 > forward fra pc1 til pc 2
Metode 2: Forward fra router til pc2
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. april 2011 - 21:19 #16
Endte med kassere computeren og skaffe mig en anden :) Smid et svar hvis i ønsker point
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. maj 2011 - 16:55 #17
Lukker