Avatar billede avon Nybegynder
06. oktober 2010 - 12:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Netværk med to routere

Jeg har et problem med port-forwarding i mit netværk

Situationen er som følger:
- "Yderst" har jeg en Zyxel-router fra min internetudbyder som er forbundet til ADSL-stikket i væggen. Denne router er IKKE trådløs og har IKKE indbygget switch, men blot en enkelt netværksudgang (og en telefon-udgang). Routerens IP er 192.168.1.1
- Efter denne router har jeg min egen trådløse router (D-Link DIR-655) som også indholder en 4-ports gigabit switch. Denne routers IP er 192.168.0.1
- Alle computere er fobundet til DIR-655 og får tildelt adresser i 192.168.0.xxx

Så langt så godt. Alle computere har internetadgang og adgang til hinanden.

Udfordringen kommer når jeg skal forwarde en bestemt port til en bestemt computer - i dette tilfælde 192.168.0.192
Jeg er gået ind i DIR-655 og forwardet porten til 192.168.0.192, hvilket tilsyneladende ikke er nok - Zyxel-routeren skal vel også involveres?

Jeg har forsøgt at forwarde porten fra Zyxel-routeren til 192.168.0.192 hvilket ikke virker og heller ikke rigtig giver nogen mening da Zyxel uddeler adresser  i 192.168.1.xxx

Jeg også forsøgt at forwarde porten fra Zyxel til DIR-655 (192.168.1.34) som så herefter forwarder til 192.168.0.192. Dette virker heller ikke.

Er løsningen at forwarde porten fra den ene router til den anden og herefter til computeren (som nævnt lige ovenfor) eller skal DIR-655 evt ændres til en form for switch så den ikke uddeler egne adresser i 192.168.0.xxx i stedet for 192.168.1.xxx?
Avatar billede avon Nybegynder
06. oktober 2010 - 16:56 #1
Jeg fandt en glimrende løsning her:
http://forum.portforward.com/YaBB.cgi?num=1133918703
Man disabler dhcp i router 2 og lader router 1 styrer alt portforwarding.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. oktober 2010 - 08:56 #2
Synes efterhånden hver andet spørgsmål her på eksperten, er lige præcis dette spørgsmål.