Avatar billede sarrucia Nybegynder
30. september 2010 - 16:40 Der er 8 kommentarer

ny større harddisk

hej
et dummy spørgsmål: hvor ligger computerens styresystem, og hvad sker der med det når man sætter en ny og større harddisk i sin computer?
mvh og tak
Avatar billede tjacob Juniormester
30. september 2010 - 16:58 #1
Hej -og velkommen til E

Der findes ikke dumme spørgsmål, -kun dumme svar. Hvis ikke man spørger bliver man jo ikke klogere........

Styresystemet ligger på harddisken sammen med alt andet: programmer, dokumenter, billeder, musik, spil osv.
Hvis man kun har en harddisk ligger ALT altså her.

Når man sætter er ny harddisk i computeren:
Hvis man sætter den i sammen med den gamle, så er der ingen problemer. Nu har man blot mere plads.
Hvis man sætter den i i stedet for den gamle, ja så er alt væk. Så skal styresystem og alt det ovennævnte installeres igen. Der findes metoder til at lægge indholdet fra den gamle disk over på den nye, men det er en anden sag.
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. september 2010 - 17:05 #2
Når du starter din computer udfører den først nogle instruktioner, som ligger i BIOS => (Basic In Out System ).
Der udføres bl. a. nogle kontroller fx. test af RAM og diverse spændinger, - er alt ok, aflæses besked om,fra hvilken enhed
(HD,CD,Floppy) der skal bootes -typisk C-drevet HD, hvor styresystemet (typisk Windows)er placeret.
Og ved udskiftning af HD,skal man så have styresystemet installeret på den nye HD.
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. september 2010 - 17:10 #3
Nå, der var jeg langsomst, -men jeg kan da tilføje,
kig på denne side: http://support.microsoft.com/kb/313348/da
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2010 - 17:15 #4
Man kan også overføre styresystemet på den nye disk. Har man købt en maxtor eller seagate disk kan dette gøres med Maxblast. Det sparer en masse arbejde og tid på det.
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2010 - 17:23 #5
Minus ved denne operation er at hvis du har virus og fejl på dit system overføres disse til ny disk. Systemet skal være i orden.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 17:24 #6
Og hvis det er windows, så prøv Paragon. Et glimrende gratis program. http://www.paragon-software.com/home/db-express/
Man skal registrere sig for at få nøglen, men det er det også værd.

Der findes også Easeus ToDo, men deres side er nede for øjeblikket.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 17:30 #7
Måske skal de lige præciseres, at man kloner en HDD til en anden. NB. hos Paragon kalder de klone for Migration.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 17:37 #8
Fandt Easeus "ToDo" hos Download. com. Den skal ikke registreres.
http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup/3000-2242_4-10964460.html?tag=mncol;3