Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 09:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af eye-tracking

Jeg har i forbindelse med en skoleopgave lavet denne side... Den er dog ikke online, så i får et screen shot.

Er der nogen der vil være behjælpelige med noget eye-tracking og fortælle lidt om hvilken rækkefølge i ser de forskellige elementer.

Håber i vil være behjælpelige.
Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 09:18 #1
Det ville selvfølig heller ikke gøre noget med noget generel vurdering på siden. :D
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 09:26 #2
Jeg vil mene man skal have screenshottet for at kunne vurdere den sag :D du kan sende til osj(ad)device.dk
Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 09:46 #3
Jeg er bange for at du har ret... Den for i lige med det samme :D

http://mind2web.dk/screenDumb.png
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 09:54 #4
Ja det hjalp :)

Hmm, spændende design, generelt vil jeg side at baggrunden tager for meget fokus for mig, den må efter min mening godt være mere dæmpet.

Nåh men mine øjnes løbebane var nogenlunde som følger:

1. Logoet
2. følger stregerne hen til sloganet
3. Selve indholdet
4. Menupunkterne
Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 10:01 #5
Mange tak for input. Jeg håber der kommer lidt flere svar.

Retter lige min stavefejl, mente selvfølgelig "Den får i lige med det samme"...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. september 2010 - 10:22 #6
Min vurdering ud fra en del arbejde med brugervenlighed.

1. Læsefeltet virker meget bredt. Husk at folk skimmer når de læser på nettet og derfor sjældent grundet læser mere end et par ord ind i en sætning.

Se et godt eksempel her: http://www.blogstorm.co.uk/seo-and-eye-tracking/

2. Jeg har svært ved at fokusere helt på teksten fordi baggrunden er så dominerende.

3. Hvad er sitet for? Det virker meget generelt. Hvis det er en butik / cafe så mangler der en klar identifikation af et produkt, en facade, et kendt logo eller andet.

4. Menuerne virker umiddelbart lidt små og ikke tænkt ind i selve designet. Kunne du bruge den meget kraftige røde streg til noget?

Mit øjeflow: Tekst, logo, slogan, åbningstider, menu ... mest for at finde ud af hvad siden handlede om.
Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 12:34 #7
Der kom lige et remake af en af de sider vi har gjort færdig.

http://mind2web.dk/screenDump2.png

@lars_pcworld.dk, tak for dit input. Vi har arbejdet lidt med teksterne. Opgaven går på at lave en ny restaurant, så vi kan desværre ikke bruge et kendt logo.

Vi har nedtonet baggrunden så det skulle gerne give lidt mere frihed.

Mht. identifikation er vi. pt. igang med at lave indholdet som gerne skulle give mere fokus på produktet. Det første udkast, var med mumletekst og er jo uden nogen form for markup på content. Dette er der dog rådet bod på nu.

Mht. menuen er font størrelsen pt. 12px ville det være bedre med 14px?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. september 2010 - 16:33 #8
Jeg er ikke designer så jeg skal ikke gøre mig for klog på skriftstørrelser, men den virkede ikke så integreret som resten af siden. Jeg tror ikke størrelsen vil ændre så meget, men det er som om de ikke er hæftet nogle steder punkterne i menuen.

Jeg synes det er meget mere læsevenligt nu. Billedet betyder også meget. Hvis det er en cafe ville små billeder / et galleri ofte være en god ide så man kan kigge på stedet inden men dukker op. Men kun hvis man har gode fotos :-)

Jeg ville desuden bryde teksten op i to afsnit samt lave et punkt hvor man kan læse mere om personen (link til About)

Og så et menupunkt med "Her finder du os"...har læst engang at de fleste forretningsopslag sker for at finde tlf / åbningstider / adresse...så det er kritisk at de er til at finde umiddelbart.
Avatar billede bavingo Nybegynder
29. september 2010 - 22:16 #9
Egentlig er selve menuen en CSS3 baseret drop down, det er lidt svært at vise i screen shot, men siden er endnu ikke optimeret til andet end Safari (det er ikke noget krav at den kan vises i andet. Derfor laver vi kun optimering hvis vi kan nå det. Hvilket også betyder vi desværre må nøjes med et screen shot. Menuen har en effekt når man ruller over den, som faktisk giver meget god mening i det generelle design, men vil forsøge at give det en yderligere effekt når der ikke er hover på den.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 23:36 #10
Mine øjne:

1. "Catering" i menuen (måske fordi jeg er sulten ?)
2. billedet til højre
3. logoet
4. de underligt afsnuppede streger (til højre og venstre)

De irriterer mig - hvorfor fiser de bare ud i gråt ?
- ser tankeløst ud..

Med så ambitiøst et bon mot: "Rediscover Your Senses" skal det fandme se godt ud!

Farverne er flade og kedelige og baggrunden virker nusset (snavset)
- Ikke godt for et spisested!

Hvor er det "Indiske" - frem med pagoderne, den mange-armede dame, og fyren med snablen!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. september 2010 - 14:22 #11
Jeg vil ikke rulle over en menu, jeg vil have den til at give mening før jeg ser på den :-)

(ellers havner vi i sådan et flash-helvede fra 1990´erne hvor man skulle røre ved menuen for at gætte hvad pokker den dækkede over.)