Avatar billede jacgeld Nybegynder
28. september 2010 - 21:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dele en internetforbindelse igennem en Router fra en anden Router?

Problemet er følgende.
Jeg har en computer, som modtager en internetforbindelse igennem wifi, fra en router i den anden ende af huset.
Min mobil HTC desire, har en meget svag wifi modtager, og kan derfor ikke fange signalet.
Jeg har derfor opsat en anden router inden på mit værelse, som sættes til computeren via kabel, som min mobil har forbindelse til. Min computer har derfor forbindelse til 2 router en igennem wifi og anden igennem kabel.

Er det muligt at få et program eller lave en indstilling, så jeg kan gå på nettet fra min mobil igennem routeren på værelset, som får internettet fra computeren, eller den anden router.

Håber i kan forstå min problematik ellers spørg.

Mange hilsner jacgeld
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. september 2010 - 21:37 #1
Det som du vil er at bruge router nr 2 som et access point, dvs. kun til at sende wifi og sende videre til router nr 1.

Det vil sige:

Væg -> router 1 -> router 2 -> wifi

Det kan man sagtens, jeg gør det samme herhjemme.

Du skal bare sikre dig at du har slået DHCP-serveren fra i router 2. Ellers vil router nr 2 prøve at give din Desire (og andre enheder) en IP-adresse, og det er router nr 1´s job.

...med det sagt så synes jeg at min Desire ikke var så god til at fange Wifi, men det er en anden sag :-)
Avatar billede jacgeld Nybegynder
28. september 2010 - 22:08 #2
Tror måske det er misforstået lid.

Router 1 har har internet fra et modem.

Computeren logge på router 1 med wifi.

router 2 sættes til computeren via kabel.

Desire logger på router 2 med wifi.

leger med det nu, men synes ikke men efter jeg har slået DHCP fra i Router 2, kan min mobil ikke få hente netværks adresse.

Hvilken port sætter du kabet i ved router 2?
Skal den i alm. port som hvis computeren skulle på nettet, eller skal den "modemsporten"
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. september 2010 - 22:17 #3
Ah, det var et interessant twist.

Væg -> Router -> wifi -> computer -> router -> Desire.

Hmmm, jeg er usikker på om man kan det med en computer i midten.

Hvad jeg har gjort i min hus er at forbinde router 1 med router 2 via 220v-adapter til netværk. Dvs. ind i stikkontakten ved den ene router og ud af stikkontakten i den anden ende af huset til den anden router.

På den måde skal din computer heller ikke være tænkt for at din telefon kan komme på.
Avatar billede jacgeld Nybegynder
28. september 2010 - 22:25 #4
Lige netop.

Er det mon muligt at få router 2 til at logge på router 1 og kunne få en IP den vej igennem?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. september 2010 - 22:36 #5
Man kan sætte routeren til at være en wifi bridge, som gør at de snakker sammen og man kan bruge portene. Men er lidt i tvivl om det vil hjælpe dig. Har som sagt brugt 220v-netværkdimser til at forbinde mine.

Du kan evt. også pille lidt ved router 1 - f.eks. prøve en anden kanal på den. Nogle gange kan det hjælpe hvis du bor et sted med mange andre wifi-signaler.
Avatar billede jacgeld Nybegynder
28. september 2010 - 22:39 #6
Okay jeg prøver at kigge lidt på det ellers skal du have mange tak for hjælpen. Du kan bare ligge et svar, så du kan point.

tak for hjælpen
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. september 2010 - 22:44 #7
God fornøjelse.

Det er et kit a la dette her som jeg har anvendt til at forbinde mine to routere: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=powerline&pid=660518
Avatar billede jakobcl Nybegynder
29. september 2010 - 20:12 #8
Du bør ikke have 2 routere overhoved.

Du skal have den første router.
Fra den router skal der gå et kabel eller Powerline til et Access Point. Du kan så også få Powerlines idag der er trådløse, hvilket nok er det letteste.