Avatar billede individuel Nybegynder
24. september 2010 - 23:34 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Formatere/Installere XP - Partitionering (Ukendt disk (Der er ingen disk i dette drev))

Min Dell er gået i sort:
"Windows kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: System32\DRIVERS\pci.sys"

Jeg har nu haft HDD ude af maskinen og kopieret alt data over. Endvidere har jeg fjernet et par løse enheder (netværkskort mv.) som måske genererede fejlen?

Jeg har herefter været klar til at geninstallere Windows XP (det har ikke været muligt at reparere Windows med "R"-tasten). Men, efter at de indledende skærmdrivere mv. er blevet læst ind, kommer der en side med partitionering af harddisken. Og her står så:
Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev.)
Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev.)
Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev.)
Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev.)
...men så vidt jeg kan se i BIOS'en (tror jeg det hedder) kan den sagtens se HDD, og på når jeg tager HDD ud kan man let læse fra/til HDD, så HDD er øjensynligt ikke beskadiget.
Efter 6 timer er jeg træt....er der nogen der har gode idéer??
Vil det hjælpe at formattere HDD (er det noget med c:/format ?)
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. september 2010 - 23:46 #1
Det er sikkert en SATA disk og enten er det en AHCI eide indstilling i Bios der skal ændres eller din XP er ikke SP3 så der mangles en driver til sata
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. september 2010 - 23:48 #2
Se Feks. denne tråd.
http://www.eksperten.dk/spm/818887
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 06:44 #3
Ja jeg vil tro det er en SATA disk (Samsung HD160). Hvordan ændrer man AHCI indstillinge i BIOS - jeg kan ikke se noget med AHCI (Jeg går ud fra at BIOS er de grundinstillinger på blå baggrund, jeg kommer ind i ved i mit tilfælde at trykke F2 under opstart...).
Men, der kan jeg ikke finde noget med AHCI (Advanced Harddisk Controller Interface)...
Ja, der er kun SP2 på den originale Windows CD-ROM (NB PC'eren er født med denne HDD og med XP).
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 07:58 #4
lige et dumt spørgsmål

er det en recovery harddisk

er det via egen win xp

hvis man ikke akn få forbindelse til en harddisk kan det jo skyldes den er låst - har selv været ude for det i flere tilfælde så er der kun 1 vej at fjerne partitionen på den og hvis man ikke kan gøre det via win xp cd-dvd under install avanceret må du ty til andet medie f.eks denne her

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

det gøres sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

MEN HUSK ALT FORSVINDER PÅ DISK
dermed ikke sagt at det ikke kan gendannes men så bliver det noget sværere

nu skulle du meget gerne kunne bruge harddisken igen
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2010 - 08:06 #5
Har du ikke en driver cd med resten af dine drivere?
Kunne tænkes sata driver ligger der.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 08:59 #6
inden vi går videre ville dt være interesant at vide hvilket bundkort/PC det drejer sig om? idet nogen jo kendte måden på lige den maskine.hvis mulighederne mangler i bios så læs lige dette.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 09:03 #7
Jeg har kun den ene HD til denne PC'er, og det er ikke en backup/recovery. Men jeg har taget backup af elle relevante data (håber jeg), så det er OK hvis alt forsvinder - det regnede jeg sådan set med når jeg skal reinstallere Windows XP.
Nej, jeg har ikke en CD med drivere...den fulgte ikke med min ellers dejlige Dell.
Jeg synes jo ikke HD er 'låst' - den kan jo læses når jeg tager den ud af PCeren og tilslutter den via USB til andre PCere.
Jeg vil installere Windows via CD-ROM.
@Treatmenice: Jeg forstår ikke helt dine links. Jeg kan vist ikke gøre dette under opstart (kan den læse fra en USB-nøgle?). Eller skal jeg tage HD ud og gøre det via min anden pc (tør jeg det...vil nødigt formattere min anden pc'er...)?
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 09:32 #8
i "gamle dage" skulle man hente sata driveren på bundkort producentens hjemmeside og lægge på andet medie og bruge under install eller rode i bios med ACHII og andre indstillinger for at kunne

man sætter win xp dvd i og booter op på den og sætter den på avanceret og fjerner partition c og opretter en ny i et huk og nu bliver partitionen auto formateret og er klar
sådan kan man gøre i min gamle med asus bundkort- jeg kunne oven i købet slå harddisken helt fra og gøre det bare den blev slået til under genstart

kan du IKKE det så er det denne vej

hvis den er helt låst og det kan den godt være selv om du kan se den på en anden pc kan du bruge gparted til at få gang i den igen
eller et anden prøvet metode

man kan også gøre det denne vej
jeg har lavet en til win 7 der funker

http://www.turnon.dk/installer-windows-7-fra-en-usb-n%C3%B8gle/

hvad er det for en dell

det er et vigtigt at man smider alle oplysninger på bordet

hent cpuz og den kan sikkert vise dig hvad bundkortet hedder hvis du ikke ved det

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

http://www.filehippo.com/download_cpuz/
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 09:34 #9
Du kan sikkert instalere fra usb hvis din bios understøtter dette men du skal stadig slipstreame sata driverne ind i I386 mappen.
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 10:15 #10
Data:
* Dell Dimension 9150.
* 3 GB ram ( 2 x 1 + 2 x ½) /533 MHz
* Oringinal XP.
* 160 GB Samsung HD160JJ/P
* BIOS Revision A02 (10/28/05)
* System: Dell DXP051
* Processor: Pentium 4, 3.0 GHz/800MHz

Kan jeg i BIOS'en se hvad det er for et bundkort (der står da en del oplysninger), eller fysisk på PCBet?
Jeg kan vel næppe downloade noget og se status, da PCen sådan set er rimelig død. - Kan jeg køre CPU-Z fra en USB-nøgle (hvordan) når den er 'død'?
- I øvrigt har jeg pillet alle netværkskort ud - jeg TROR det var dem der genererede en systemfejl, så jeg til sidst endte med at Windows ikke kunne ikke starte med fejl i "System32\DRIVERS\pci.sys"...
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 10:19 #11
@poko1: Hvor/hvordan opdaterer jeg præcis SATA-indstillingerne? Jeg kan sætte BIOS til at læse fra USB (ved ikke om det fungerer  den læste ikke min Windows CD-ROM da jeg havde den via USB CR-ROM, så jeg tvivler)....
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 10:31 #13
Så vidt jeg kan se er det blot et spørgsmål om bios instilling så kan du også instalere fra XP Sp2.
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:03 #14
@poko1 (& alle andre): 1000 tak for hurtig hjælp. Men, hvordan ændrer jeg BIOS indstilling (så jeg kan installere XP SP2?
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:16 #15
Hvis jeg læser her ser det ud som om jeg skal slå AHCI fra: http://www.eksperten.dk/spm/818887
Vil det sige at jeg skal sætte den til
2. RAID Autodetect/ATA = "RAID if signed drives, otherwise ATA" eller
3. "SATA On = "SATA is configured for RAID on every boot" eller
4. Combination = "SATA/PATA combination mode"
?
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 11:20 #16
Nu hedder tingene desværre ikke altid det samme i bios, men prøv denne retning: Gå ind under ADVANCED - STORAGE CONFIGURATION der skulle være en SATACONFIGURATIONSMODE. Hvis AHCI er sat til, så lav den om til Ide.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 11:32 #17
4. Combination = "SATA/PATA combination mode"
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:33 #18
Under Drives/SATA Operations er der 4 muligheder

1. RAID Autodetect/AHCI = RAID if signed drives, otherwise AHCI
2. RAID Autodetect/ATA = RAID if signed drives, otherwise ATA
3. SATA On = SATA is configured for RAID on every boot
4. Combination = SATA/PATA combination mode

....der er ingen Ide ??? Kan jeg prøve med ATA, eller er det et andet sted i BIOS jeg skal sætte det?
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:34 #19
@ Poko1: Tak, det prøver jeg!
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 11:42 #20
Ja det var jo det med navnene. Pata = Ide.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 11:44 #21
Hvis det hjælper ligger du selv et svar og aksepterer jeg samler ikke point.
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:44 #22
YES - Se nu skete der noget..... Blot for at være sikker på at det er korrekt, og jeg ikke gør noget glat hér ved blot at trykke enter:
152587 MB disk 0 på Id 0 på bussen 0 på atapå [MBR]

-: Partition1 [FAT]    63 MB  < 56 MB ledig>
C: Partition2 [NTFS] 149448 MB  < 16295 MB ledig>
J: Partition3 [FAT32]  3075 MB  < 651 MB ledig>

...Ser det fornuftigt/rigtigt ud...kan jeg trykke enter.....???

^_^      ^_^      ^_^
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 11:51 #23
....eller kan jeg bare slette de 3 partitioner (hvad betyder FAT/NTFS/FAT32 - skal der være de 3), og så lave ét samlet C-drev?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 11:54 #24
Det ser mærkeligt ud har du ikke en mulighed for at sætte den i en anden pc og slette den totalt og eventuelt dele den op formater i ntfs og så starte op i din Dell. du kan sikkert gøre det i Dellén
men det er langsommeligt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 12:00 #25
Vi skrev samtidig NTFS er det der bruges mest i dag jeg vil ikke her give en uddybning af de forskellige filsystemer det kan du google.det ser for mig ud til at der ligger ting på den fra Dell! men brug #24 så har du et sted du kan gemme dine vigtige filer så du har dem næste gang.
25. september 2010 - 12:01 #26
Ref #22 -> ... du sletter/nedlægger bare ALT ... se i menuen...

I samme omgang så vil jeg anbefale at DELE i TO partioner, som beskrevet her -> http://www.eksperten.dk/guide/1104 (et stykke nede...)

Vælg NTFS formatet / FULD formatering...

---

Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

---

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:02 #27
Nu bios er rettet og HDD bliver fundet, er det vel bare at boote op på windowsXP og så slette partitionerne?
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 12:04 #28
Jo, jeg kan godt sætte den op i en anden PC, og slette totalt...er det noget med E:/format (hvis jeg kan finden en dos-promt - det er Window 7  på den anden PC'er), men fungerer det... => så hvordan formaterer jeg i ntfs på en anden pc'er?

MEN, er det ellers ikke bare at slette de eksisterende patitioner med "L" - kan der ske noget ved det? Det gør ikke noget det er langsommeligt ... bare det kører....
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:12 #29
Når du sletter partitionerne, skal du jo derefter lave nogle nye, som skal formateres (enig med karise -NTFS ful) og så er alt som nyt.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:15 #30
Ps. Du kan jo i første omgang bare lave en partition til windows. De
andre partitioner kan du lave siden hen i windows Diskhåntering.
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 12:18 #31
Så...nu kører det...jeg har lavet et C-drev på 25GB, resten som D-drev.
Og, ja, mon ikke resten af weekenden går med at installere drivere mv.... har også en Pro/E-installation der med garanti trækker tænderne ud...
Skal jeg i øvrigt lade BIOS'en stå på
4. Combination = SATA/PATA combination mode
?
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:22 #32
Ja lad bios stå, ellers "taber" du disken igen.
25. september 2010 - 12:30 #33
... og de valgte ~25Gb er fint nok til XP STYRESYSTEMET + seriøse PROGRAMMER.
Dine EGNE DATA, Dokumenter, foto, ... kan så senere lægges på den andet partion/drev. Men lad nu system komme HELT på plads først, før du lægger alt muligt halløjsa *S* ind...
Ref #26 ...

Good luck...
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 12:44 #34
Som i #26 Når du går på nettet. Som det første installer et antivirusprogram. Hvis du ikke allerede har bestemt dig, så prøv Avast antivirus free http://www.avast.com/en-eu/index

Og en bedre firewall end XP´s egen Zonealarm free
http://www.filehippo.com/download_zonealarm_free/

Ellers sidder du hurtigt med en inficeret computer.
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 17:05 #35
Så er jeg endeligt på min 'nye' gamle pc'er. Af en eller anden grund var D-drevet ikke formatteret, så det er jeg i gang med nu. Og internet-forbindelsen havde jeg også rigtig meget 'sjov' med. Mit trådløse netværkskort (hvor jeg har en CD-ROM) fungerer ikke - jeg tror det er det der har fået PCeren til at stå af...suk....
& det interne netværkskort kunne den ikke finde (og hér har jeg naturlgivis ikke nogle drivere) - men jeg fandt til sidst en driver på Dells hjemmeside...og vupti: Nu er jeg på nettet ^_^

(Jeg har installeret microsofts nye sikkerhedspakke, som jeg mener skulle være rigtig god?!)
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2010 - 17:13 #36
Jeg har også installeret microsofts sikkerhedspakke,Har haft den fra den kom frem og aldrig haft problemer.
god fart så hopper jeg ud af tråden.:-)
25. september 2010 - 17:20 #37
Bingo Bango ...

* Check at der ikke er noget 'brok' fra Enhedshåndteringem...

* Alle WindowsUpdate elementer (du har vel også SP3 på 'dyret' ?)
* MSE fuld opdateret
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)

Desuden anbefales:
http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)
http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

---

Defragmentering

---

Derefter kan du få [Dokumenter] til at peje på D:\ istedet...
som beskrevet ved nævnte http://www.eksperten.dk/artikler/1104 ...

---
Avatar billede individuel Nybegynder
25. september 2010 - 18:09 #38
Tak for alle gode svar....Specielt til poko1: Svaret var at jeg skulle slætte min BIOS til
4. Combination = "SATA/PATA combination mode"
...herfra kørte det egentlig rimeligt trivielt ;-)
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 08:16 #39
ja det stod også i de 2 første linier i #8 men sådan er der så meget

nu valgte du at belønne poko1 men du tog selv de point du lovede
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2010 - 09:11 #40
treatmenice  fejlen er jo nok at du ikke læser de foregående tråde dine løsnings forslag var jo allerede under opbygning da du og andre morgenen efter som sædvanlig mener at her er der mulighed for at få poient hvilket jo er den eneste grund til at i deltager. ikke fordi i kke kommer med gode løsnbinger også.men det tenderer.Jeg har gang på gang set at når der bliver spurgt "er der nogen der vil have point" så bliver der omgående sendt svar selv om andre endnu ikke har fået mail fra E.også selv om man kun har spurgt om hvilke styresystem? Jeg forstå godt at helgec.ikke længere gad:hvilket er et stort tab for Eksperten.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 10:25 #41
poko1
Jeg finder at din påstand om at andre deltager i spørgsmålet blot for at få point, er uforskammet.
Det rigtigt at du allerede i #1 har givet et rigtigt svar, men da spørgeren ikke kan finde AHCI, forsøger jeg i #16 at vise ham hvor det findes. Det havde du jo ikke gjort.
Det er vel ikke sådan, at den som kommenterer først får ejerskab på spørgsmålet? Andre kan ud fra god vilje komme med forslag, de mener hjælper spørgeren.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 12:49 #42
"Tak for alle gode svar....Specielt til poko1: Svaret var at jeg skulle slætte min BIOS"

nu var det sådan set skrevet for at hjælpe dig poko1 da du ikke fik dine point men kan se at jeg spilder min tid med dig

at jeg skriver det jeg gør er bare at løsningen var der allerede - jeg bestemmer ikke om folk gider læse dem eller hvem der skal have point

jeg beder heller ikke uvedkommende skrive på min kommentarer - det er jo ikke mig der har stillet et spørgsmål så alene det er rettet til spørger - skulle du have haft et los havde der nok stået dit navn

men jeg gider da ikke have ubehageligheder fordi du misforstår en kommentar og tror den er rettet mod dig

den kunne jeg så opgså have sendt dig internt.
Avatar billede individuel Nybegynder
03. oktober 2010 - 10:05 #43
TAK til alle. Beklager jeg var dårlig til at give points....der må have været en "fejl-40" dér.