Avatar billede root66 Nybegynder
20. september 2010 - 22:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Afinstallere fonts i Vista.

HVORDAN afinstallerer man GENSTRIDIGE fonte, der ikke vil ud af min Vista?
Jeg har nogle kæmpestore font-filer, som jeg aldrig har installeret og som gør mit system langsomt.
Har prøvet med almindelig afinstallation, men MS Vista kommer blot med følgende fejl:
"Du skal have tilladelse til at udføre denne handling."
JEG er eneste bruger af min PC.

Hvad skal jeg gøre?
Afinstallation af Vista løser dette problem, men skaber desværre mange nye.

root66
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 22:54 #1
Prøv Unlocker, det er et program der kan klare mange af de her "du har ikke tilladelse" og "filen er i brug" fejl der kan komme.

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Bruger selv programmet og er utrolig tilfreds.

PS. hvis programmet tilsyneladende ikke virker, så prøv at gå ind der hvor programmet er installeret højreklik på "unlocker.exe" -> egenskaber -> kombatibilitet -> kør som administrator (muligvis skal du ind under "instillinger for alle brugere" for at kunne slå den til)
Avatar billede root66 Nybegynder
20. september 2010 - 23:34 #2
Tak for dit forslag.

MEN jeg er ikke meget for at installere software, som der i den grad er uenighed om.
Nogle af de store (blandt andet McAfee, Symantec og Microsoft) mener det er skadeligt.

Klipper lige et link til Spywarefri om emnet:
http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/76584/#475374

Det må da være muligt (som admin) at kunne fjerne skrifttyper.
De er ikke blokerede på grund af brug et andet sted i systemet - jeg har ikke tilladelse til at slette dem.

Hvordan gør jeg det?

MVH root66
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 23:42 #3
Ifølge den tråd er den ENESTE grund til at der er uenighed, er at det som standard laver et link til EBAY på dit skrivebord under installation, det er det eneste de hentyder til.

Og forresten har han nu lavet en funktion der understøtter 64 bit :)

Evt. kør en CMD med admin rettigheder. Start -> cmd -> højreklik -> kør som admin

Skriv:

cd C:\windows\fonts

(tryk enter)

Find navnet på den font du vil slette, skriv:

dir "fontnavn"*

f.eks.:
dir tektonpro*

Nu finder du filnavnet, som kan være ttf og otf

Så skriver du:

del tektonpro.ttf (f.eks.)

Det vil så slette den fil fra systemet hvis du kan få lov, MEN vær opmærksom på at du ikke kan fortryde den her sletning. Jeg er selvfølgelig klar over du vil af med den font der, men hvis du ikke står i Font mappen, så risikere du at slette filer.

(Jeg taler af erfaring, har engang slettet alt på mit skrivebord :S)

del "fontnavn"
Avatar billede root66 Nybegynder
20. september 2010 - 23:51 #4
Hej igen.

Jeg vil prøve dit sidste forslag de næste par dage og vender tilbage igen.
Jeg skal nok fortælle om det virker eller om jeg stadig ikke har rettigheder.

Kan man ellers gøre noget ved mine admin-rettigheder?
Er der noget der over-ruler?

MVH root66
Avatar billede root66 Nybegynder
20. september 2010 - 23:56 #5
NIX, det virker ikke.

"Adgang nægtet"

MVH root66
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 23:57 #6
Der er forskellige metoder, bl.a. kan du slå UAC fra, hvis du gør så vil jeg anbefale dig at slå det til efter du har slettet filen.

Ellers er der den indbyggede super-admin

Der aktiveres fra en commandoprompt som admin:

net user Administrator /Active:YES

og ligeledes:

net user Administrator /Active:NO

for at deaktivere.

Men Unlocker er altså ikke virus, selvom de store drenge mener det. Det er en falsk positiv fordi de ikke kan finde ud af at pakke exe-filens indhold ud, og pga. ebay-shortcut. Læser du videre i tråden ser du at ALLE der deltager i den skriver at det er falske positiver..
Avatar billede root66 Nybegynder
21. september 2010 - 00:00 #7
Forresten hedder nogle af filerne mingliub.ttc, mingliu.ttc, meiryob.ttc, meiryo.ttc, batang.ttc, simsunb.ttf og simsun.ttc

Hvor i alverden kommer de fra?
Har haft PC'en fra ny.

MVH root66
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. september 2010 - 00:12 #8
Meiryo -> Japansk systemfont i Vista

Alle dem du nævner filer der fylder ca. 30 mb pr. fil. Og som er standard der følger med. (Jeg sidder med Windows 7 clean formateret igår, hvor de fulgte med)
Tror ikke det er dem der sløver dit system meget, hvis jeg skal være ærlig.
Avatar billede root66 Nybegynder
21. september 2010 - 00:16 #9
http://forums.storagereview.com/index.php/topic/27021-deleting-11-gb-from-windows-folder-howto/

Fandt lige dette link til samme problem.
Fonte loades jo i opstart (så vidt jeg er orienteret) og holdes løbende i gang af systemressourcer.

Jeg prøver og ser hvad der sker.

Hvad kunne ellers være årsag til sløvt system (udover at Vista sluger gode systemkræfter)

MVH root66
21. september 2010 - 06:15 #10
...jeg aldrig har installeret og som gør mit system langsomt... ??? Der findes 100vis af andre elementer som vil/kan sløve dit system ned... det du forsøger på vil måske hjælpe 0.1% - hvis det i det hele taget er målbart...

---

Du får lige 'pakken' ->

---

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. september 2010 - 08:25 #11
Til det link du giver mig: var chokeret over at se at hans 16 GB drev var fuld efter en uge med Vista

Taget fra MS:
Minimum krav:
"20 GB harddisk med mindst 15 GB af fri plads"

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/products/system-requirements

Alene ud fra det, så synes jeg at det utroligt at man vil til at slette fonte..

Men jeg har et forslag:

Boot linux -> slet filerne -> start windows ..

Så burde de være slettet.

Men bemærk: i den tråd siger han at det er duplicates. Det er ikke korrekt, de er forskellige dele af skrifttypen som er del op i forskellige filer

Derudover så er #10 et godt forslag, der er så meget der kan ændres.

Hvis du mener din computer er lang tid om at starte så prøv Soluto:

http://www.pcworld.dk/art/11768

Den øger din opstart med 8 sekunder, tilgengæld gør den det nemt at udsætte eller stoppe programmer i at starte.
Avatar billede root66 Nybegynder
21. september 2010 - 18:53 #12
#6:
Selv som SuperAdmin kan jeg ikke slette disse fonte.
Får stadig "adgang nægtet"

MVH root66
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. september 2010 - 19:00 #13
Det er vel Vista der vil undgå at den mister de fonte den afhænger af for at kunne vise Koreansk / Kinesisk

Tror dine muligheder er:
- Unlocker
- Slet via andet operativsystem (f.eks. linux, deriblandt puppy-linux)
21. september 2010 - 19:17 #14
Jeg har stadig ikke forstået hvorfor du vil fjerne disse fonts ?

Se også #10 ...
Avatar billede root66 Nybegynder
05. december 2010 - 10:49 #15
Hej igen.

Jeg har prøvet flere forskellige af de løsninger I beskriver.
ENTEN kan man ikke fjerne fontene PERMANENT
ELLER også går min PC død.
Når man geninstallerer VISTA fra bunden, kommer fontene med igen.

Der er altså ingen løsning på mit problem.