Avatar billede Jacob198618 Nybegynder
20. september 2010 - 20:42 Der er 1 kommentar

Mac mini med Snow Leopard Server.

Hej,

Jeg skal snart til USA og overvejer om jeg skal købe den nye mac mini med Snow Leopard server( Kan spare over 3000 kr.).

Jeg har dog brug for nogle råd for er MEGET GRØN på området. Har til daglig en macbook pro som jeg bruger på studiet og som jeg slutter til en skærm når jeg arbejder der hjemme. Står og skal til at investere i trådløst backup af dataerne på min macbook pro. Så tænkte at en mini ville være en god løsning hvor jeg samtidig får en staionær computer? Kan jeg ved valg af denne løsning:

- Hente filer fra serveren når jeg er i skole? Skal den være tændt hele tiden?
- Bruge mini'en som normal stationær computer så jeg slipper for at koble min macbook til skærmen?
- Benytte timemachine, fx. bruge 800 gb til backup ud af de 1000 gb? Også 200 gb til OS.
- Tilslutte gamle usb hardiske for ekstra lagerplads.

Håber I kan hjælpe eller komme med gode råd og erfaringer så jeg køber rigtigt første gang?

På forhånd tak. Vil være meget taknemmelig.

Mvh

Jacob
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. januar 2011 - 09:40 #1
Hejsa
Jeg har ikke erfaringer med server-versionen af mini men jeg har en mac mini som jeg bruger som mediecenter.
Jeg forsøger at svare på dine spg så godt jeg kan (se paranteserne):

- Hente filer fra serveren når jeg er i skole? Skal den være tændt hele tiden? (generelt er det lidt svært at sætte op det med at få adgang til dine computere fra andre steder - der skal så vidt jeg ved laves nogle ændringer i din router - port forwarding tror jeg det hedder. Din computer kan sættes til at starte op når den kontaktes over lan - wake on lan).
- Bruge mini'en som normal stationær computer så jeg slipper for at koble min macbook til skærmen?
- Benytte timemachine, fx. bruge 800 gb til backup ud af de 1000 gb? Også 200 gb til OS.
- Tilslutte gamle usb hardiske for ekstra lagerplads. (jeg tror at timemachine vil have at du bruger en ekstern harddisk eller en time capsule men jeg er ikke sikker).

Hvis jeg var dig så ville jeg købe en alm. mac mini som du bruger hjemme som stationær - her kan du så bruge dropbox (www.dropboc.com) til at synkronisere de filer som du bruger på flere computere - jeg bruger det selv meget på arbejdet og det virker bare!.

Med hensyn til backup så ville jeg nok vælge en NAS-server da denne
er beregnet til at stå tændt hele tiden og det kan som sagt godt lade sig gøre at sætte den op til at se filerne "udefra".

For at NAS-serveren kan køre sammen med time machine så skal den understøtte "AFP" (apple file protocol).

Jeg har selv bedst erfaringer med NAS-servere fra Synology.

Håber det hjalp lidt.

Skipper