Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2010 - 21:01 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Rulle menu med værktøjslinie Excel 2007

Arbejder i en faktura skabelon, hvor jeg har lavet en drop down menu til vare tekst jeg har oprettet fra en prisliste. Listen er opretet, og jeg kan gå ind i den og vælge det jeg vil fra den. Har imidlertid set en anden drop down menu fra en anden faktura skabelon, hvor rullemenuen ruller ned når man skriver i selve feltet. Den kommer med forslag til hvad der skal stå i cellen udfra drop down listen.
Hvordan laves det?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2010 - 08:05 #1
Skal lige tilføjes, at når jeg skriver i tekstfeltet, bliver der kørt loopslag på prisliste for at se om tekst er den samme. Er dette tilfældet returneres værdi og enhed til skabelonen.
Men for at skrive rigtigt første gang, havde det været lækkert, hvis der blev vist forslag til det man skrev.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2010 - 12:53 #2
Får pludselig problemer, hvis jeg taster andet i cellen end som hvad listen henviser til?? Det havde jeg ikke i starten.
Kan rullemenu ikke indstilles til at godtage anden data end fra liste?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2010 - 16:16 #3
Eller skal det laves som kombinationsboks??
Avatar billede excelent Ekspert
04. september 2010 - 17:48 #4
ja kombinationsboks fra kontrolelementmenuen har netop denne egenskab
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 08:13 #5
Hej exelent. Må indrømme jeg ikke har meget forstand på at sætte det op det her. Førsøgte med rullemenu, og det så fint ud i starten, men på et tidspunkt skrev programmet jeg havde skrevet en ugyldig værdi i feltet.
I min prisliste har jeg ca 250 "varer".
Når jeg skriver i tekstfeltet, bliver der kørt loopslag i denne liste der sammenligner teksten, og returnerer værdi og enheder.
Det havde jo været smart at når jeg begyndte at skrive, rullede en boks ud, så jeg kan vælge ud fra den. Funktionen skal kunne acceptere at jeg skriver andet i boksen end det der er i prislisten. Har kigget i boksen under datavadilering, og kan ikke finde nogle indstillinger til dette.
Har du en ide til hvordan jeg sætter det op.
Kører nu excel 2010, hvor arket er lavet i 2007.
Hvis du er interesseret kan jeg sende en fil til dig med den.
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 09:08 #6
mht. DVL så kan du fjerne flueben i fanen Fejlmeddelelse, så kan du indtaste ord som ikke findes i listen.
Desuden kræver det at din liste er sorteret alfabetisk, hvorefter du kan indsætte et a som første linie over alle ord som starter med a, indsæt et b som første række over alle ord som starter med b
osv. osv

Vælger du kombinationsboksen, skal listen ligeledes være sorteret
og så kan du følge denne vejledning :

1. Vælg "Kombinationsboks" i menuen
2. Tegn boksen så cellen hvorfra opslaget henter opslagsværdien dækkes
3. Klik på "Egenskaber" i kontrolelement-menuen
4. Find feltet "LinkedCell" og tast celleadressen på den celle du placerede kombinationsboksen i
5. Find feltet "ListFillRange" og tast adresse på din kildeliste - fx Ark1!B2:B100
6. Luk Properties box og klik på "Afslut designtilstand" i kontrolelement menuen

Indsæt evt. følgende kode i Arkets kodemodul (hvor kombinationsboksen er)

Private Sub ComboBox1_GotFocus()
ComboBox1 = ""
End Sub

Ellers er du velkommen til at sende din fil
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 09:39 #7
sender fil til dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 09:43 #8
Jeg har fundet ud at at fjerne fejl meddelelse. Kan rullemenu laves, så den foreslår ting fra prisliste (ruller ud med forslag?)
Skal der makro til det?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:05 #9
Har sorteret i listen fra A til Å, og det ser nu fornuftigt ud.
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 10:11 #10
#8 hvis det er DVL du mener her så nej
der skal som jeg beskrev i #6 indsættes en ny række hver gang forbogstav ændrer sig
så kan du ved at taste fx c i DVL inden du trykker på dropdownpil få listen vist fra og med hvor ordene starter med c

har modtaget filen, kikker på det
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:18 #11
prøver lige det du skriver i #10
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 10:19 #12
Er listen sorteret i den orden du vil have i filen du sendte ?
Går ud fra det er den i fanen prisliste !
Hvor skal kombinationsboksen være - Faktura!B20 ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:23 #13
Nej desværre er den ikke opdateret.
Hmm er kommet lidt i tvivl. Kombinationsboksen følger den indtasningen ned af B kolonnen når jeg indtaster?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:27 #14
Har prøvet #10 og det ser da lovende ud.
Kan påvirkningen af pilen gøres automatisk? evt makro?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:29 #15
Du må undskylde hvis jeg spørger lidt dumt. Har ikke så meget forstand på det. Vil du have den redigerede prisliste?
(sender ny fil)
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 10:37 #16
#13 der skal laves lige så mange bokse som du laver jobs i fakturaen
#14 ja med makro, men ved ikke om det virker når du skal bruge den anden funktion med at indtaste startbogstav - skal testes først
#15 ikke nødvendigvis, du kan blot sortere den hos dig
vær opmærksom på at den rækkefølge du sorterer i vises på samme måde i dropdownlisten
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 10:43 #17
Skal lige smutte i en halv times tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 11:55 #18
Er løsning med rullemenu ikke det nemmeste valg?

Har sorteret listen, så jeg også kan gå ind ved skruerne.
Hvis jeg skal ind i 3x skruerne har jeg sat 3x ovenover, og så dumper jeg ind det rette sted. Osv med de andre dimensioner.
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 12:09 #19
jo Dataval listerne er langt de nemmeste
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 12:13 #20
Så er det det vi går ud fra. Må indrømme det allerede nu efter den gode sortering med indexpunkter, fungerer det meget bedre. Ser frem til om du kan få en makro til at fungere på rullemenuen.
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 12:14 #21
desværre det virker ikke når du skal have begge funktionaliteter
så du må vælge
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 12:18 #22
Jeg behøver ikke at kunne trykke selv på pilen, så hvis du kan få det til at fungere uden denne mulighed er det fint. Eller forstår jeg ikke det du skriver korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 12:19 #23
Det vil sige, at hvis jeg begynder at skrive 3x, så ruller menuen ud ved 3x. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 12:22 #24
Man kan godt via makro få en dropdownliste til at rulle ned når cellen aktiveres men ikke hvis du samtidig vil have mulighed for at indtaste startbogstav inden du klikker på dropdownpil.
Så det er et valg enten den ene mulighed eller den anden
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 12:27 #25
læs evt. #6 igen
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 12:43 #26
Makro: Når boks aktiveres ruller dropdownliste ud. når man så begynder at skrive i feltet, flyttes så markering i dropdownliste til det der passer efterhånden som der tastes?
Den funktion har jeg set i anden faktura skabelon. Mener det var Regnskablet der gjorde det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 15:34 #27
Har modtaget din mail kigger på det.Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 16:37 #28
Har kigget på de tre muligheder du har lavet i dit test ark. Og den bedste løsning af disse er for mig almindelig dvl.
Og det er den , fordi jeg kan manøvrere med piletasterne, hvor jeg skal arbejde mere med musen i kombinationsboks

Kombinationsboksen lagde jeg udenfor udskriftsområde, og testede den på den måde. Jeg synes dog alm dvl var hurtigere, da jeg har flere varer der hedder næsten det samme, og på den måde er hurtigere at vælge i.
Jeg vil dog forsøge at arbejde lidt videre med det, men for dit store arbejde og ideer excelent, vil jeg godt bede om svar, så du får point når jeg afslutter tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 16:51 #29
Vedr #26 husker jeg fejl.

Når man arbejdede i det ser det ud som om det er opbygget som kombinationsboks der lå i specielle indtastnings bokse. Brugte programmet i starten, men droppede det igen, da jeg fik nedbrud, og det var bøvlet at arbejde i.
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 17:14 #30
ok
vedrørende #29 ved ikke hvilket program du mener
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2010 - 17:23 #31
Det er dette program:http://start-regnskab.dk/film/Introduktion_til_Regnskab-Let_Version_4.00.html

Brugte det i starten, men det var for ustabilt (gik ned), og var bøvlet at taste i. Er et fuldt regnskabsprogram, som vi ikke havde behov for.
Avatar billede bedrettin Nybegynder
11. september 2010 - 00:56 #32
Prøv at spørge www.dahii.dk

De plejer kunne hjælpe med alt
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2010 - 06:10 #33
bedrittin tak for din kommentar. Jeg har taget kontakt til flere hjælpere, også her fra eksperten. Vil dog snart lukke tråden igen, og uddele de point som exelent har fortjent(100 point).
Er der ikke fundet en løsning når jeg lukker, vil man stadig kunne tjene point på dette spm. Jeg vil give 200 point yderligere for en løsning der kan udføre de kriterier jeg har kommet med.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2010 - 16:46 #34
Jeg lukker tråden nu. Men det der står i #33 med de 200 point står selvfølgelig stadig ved magt. Stor tak til dig excelent.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. september 2010 - 16:12 #35
Kode under de 5 fakturaark:
===========================

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    ActiveSheet.Range(aktuelleCelle) = ComboBox1
    ComboBox1 = ""

    Shapes("combobox1").Select
    Shapes("combobox1").Top = Range("B18")

    ComboBox1.Visible = False

    Cancel = True
End Sub
Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    Target.Select
    aktuelleCelle = Target.Address

    ComboBox1.Visible = True

    Shapes("combobox1").Select
    Shapes("combobox1").Top = Target.Top
    Selection.TopLeftCell = Target.Address
    ComboBox1 = ""

    Cancel = True
End Sub

Kode i ThisWorkbook:
====================
Private Sub workbook_activate()
    Application.ScreenUpdating = False

    indsætTekster "Faktura4"
    indsætTekster "Faktura3"
    indsætTekster "Faktura2"
    indsætTekster "Faktura1"
    indsætTekster "Faktura"

    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Private Sub indsætTekster(arkNavn)
Dim tekst As String, prislisteArk As Worksheet, fakturaArk As Worksheet
    Set prislisteArk = ActiveWorkbook.Sheets("Prisliste")
    ActiveWorkbook.Sheets(arkNavn).Activate

    ActiveSheet.ComboBox1.Clear
    For r = 1 To 999
        tekst = prislisteArk.Range("B" & r)
        If tekst <> "" Then
            ActiveSheet.ComboBox1.AddItem prislisteArk.Range("B" & r)
        Else
            Exit For
        End If
    Next r

    ActiveSheet.ComboBox1.Visible = False
End Sub
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2010 - 17:36 #36
Hej supertekst
Ideen med den skjulte kombiboks fungerer rigtig godt, og teksten står tydeligt. Dejligt er det også at man kan skrive lidt, og så rulle ind og vælge.
Har oprettet et nyt spm, så du får dine 200 point.
Mange tak for hjælpen.
MVH John Pedersen

http://www.eksperten.dk/spm/918891
Avatar billede supertekst Ekspert
15. september 2010 - 18:54 #37
Selv tak..