Avatar billede gygex Nybegynder
02. september 2010 - 16:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Maxtor Drev vil ikke starte op (fejl 10)

Hej eksperter

Jeg er i en lidt irriterende situation, idet min eksterne Maxtor 3200 drev ikke vil starte op.
Da jeg installerede Windows XP på computeren havde jeg HD'en sluttet til computeren, hvilket gjorde at den fik bogstavet C: til trods for at windows ikke er installeret på dette drev. Det har dog ikke forsaget nogle problemer så jeg har ikke gjort noget ved det. Men efter lang tid kan jeg pludselig ikke få kontakt til drevet, hvilket vil sige at jeg ikke kan se det som ikon under "Denne Computer" og hvis jeg går ind under enhedshåndteringen er der en konflikt under USB-lagerenhed med det pågældende drev. Jeg har forsøgt at fjerne drevet fra enhedshåndteringen for så at sætte det til igen, men desværre uden held. Jeg har også forsøgt at sætte drevet til min bærbare (som bruger Windows 7) men det har samme resultat. Der ligger noget vigtig data på drevet som jeg MEGET gerne vil have lagt over på et af mine andre eksterne drev, men hvordan gør jeg det?
Jeg kan se under Windows support hvordan man omdøber et drev-bogstav, men da jeg ikke kan se drevet under denne computer er dette desværre ikke en mulighed. Da jeg påregner at installere Windows 7 på min computer snart, ville det være rart at have ordnet dette drev inden så jeg kan slutte det til Windows 7 og bruge det på ny, men det skal selvfølgelig ikke hedde drev C: længere. Det skal siges at drevet er sluttet til, og det grønne lys på forsiden blinker konstant, så den er ikke slukket. Computeren melder også om ny hardware når den sluttes til, men den samme fejl sker. Det er måske værd at nævne, at hvis jeg slutter drevet til computeren under opstart, vil Windows ikke gå igang, og jeg kan heller ikke få adgang til BIOS med drevet sluttet til.

Beklager det lange spørgsmål men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og det er ret frustrerende.
Mvh.
/Gygex
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2010 - 16:22 #1
1) hent livecd med linux (32bit) http://linuxmint.com/download.php
2) tilslut to eksterne drev, og boot på cd'en med linux
3) flyt data i linux til det andet drev
luk ned
Avatar billede gygex Nybegynder
02. september 2010 - 16:36 #2
@ claes57

Kan du muligvis lave en lidt mere detaljeret gennemgang? Jeg har ingen erfaring med Linux whatsoever, så jeg er overhovedet ikke klar over hvad det er jeg skal gøre.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2010 - 17:17 #3
du henter iso-filen, og brænder en cd.
Så tilslutter du to eksterne harddiske (jeg går ud fra at du har mere end den ene defekte)
Sæt cd med linux i, og boot maskinen, så den starter fra cd.
Du kommer så til et billede meget i stil med windows - og der er en ikon på skrivebordet du IKKE MÅ BRUGE (install...)
De to andre bruger du - (maskine og hjemmemappe) - det svarer meget til stifinder - gå til dit defekte drev, og træk filerne over på det andet drev.
Avatar billede gygex Nybegynder
02. september 2010 - 19:18 #4
Fedt, jeg forsøger snarest og vender tilbage med resultat. (Bliver nok mandag grundet tidspres de næste 3 dage) :)
Avatar billede gygex Nybegynder
11. januar 2012 - 14:50 #5
Claes57, hvis du lige vil afgive et svar så får du point, beklager det ualmindeligt sene svar. Tak for hjælpen!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2012 - 16:22 #6
bare accepter dit eget svar, og spar point til en anden gang. Men godt, at du rydder op... ;)