Avatar billede balder123 Nybegynder
31. august 2010 - 13:49 Der er 9 kommentarer

borland database engine

Jeg søger et program som kan skifte mellem forskellige databaser.

Jeg har i dag et bogholderiprogram hvor datafilerne for de enkelte år har forskellige adresser.

Progammet skal bruges til at udvælge det enkelte program og lægge det ind i path/database adressen.

Min eksisterende omsskifter virker ikke med Win7 - heller ikke i Winxp tilstand, men der må findes et progam der kan det jeg søger.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2010 - 14:53 #1
du skal hente virtualbox fra oracle
http://www.virtualbox.org/
i den opretter du en maskine (xp) på fx 10gb.
Isæt din gamle xp-cd, og indlæs den.
Efter fuld indlæsning (husk viruskontrol og opdateringer) så indlæser du dit gamle program her.
Så kører BDE igen.

Hvis du kigger på opsætningen, så kan du køre i 'fuldskærm-mode' Dvs med win7, og xp liggen 'ovenpå' - så du ikke skal skifte/starte windows hele tiden. Og data selv kan ligge i foldere på win7 (shared mappe).
Avatar billede balder123 Nybegynder
31. august 2010 - 15:04 #2
Jeg tror ikke jeg har skrevet mit spørgsmål tydeligt, men jeg kender ikke så meget til det.

BDE maskinen virker fint på WIN7. Det er det program der fungerer som programvælger der ikke fungerer i WIN7. Jeg har prøvet at køre det i viretuelt XP, men desværre ikke her lykkes det, ligesom programmet ikke fungerer sat til XP kompabilitet. Jeg bruger WIn ULTIMATE, som har viretuel XP som standard.

Jeg er af den opfattelse at det jeg søger er en standardsoftware, da det blot er et program hvor man klikker på regskab 2009 og så lægger programmet noget der ligener C:\regnskab2009\data ind i path på BDE maskinen og så spiller det aktuelle regnskab. Det er denne standardsoftware jeg søger.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2010 - 15:14 #3
så tror jeg bare, det er din installation af BDE, der ikke er optimal - det skal ikke være nødvendigt at rette path til.
På mit (udgåede) system havde jeg installeret BDE i en mappen under regnskabet (svarende til dit \regnskab\idapi)
Det er noget med, at BDE ikke er pjattet med microsofts mappe 'fælles filer', da BDE ikke opfatter æ korrekt (i de ældre versioner i hvert fald).
Med denne placering kan regnskabsprogrammet findes BDE uden problemer, og så er det bare at lave en genvej til exe-filen i de enkelte år.
Avatar billede balder123 Nybegynder
31. august 2010 - 18:48 #4
Jeg beklager, men jeg er ikke ekspert - det er måske derfor forkert at være her- . Nu har jeg fået systemet til at virke i vireturel XP. Det var fordi Borland maskinen ikke var installeret der.
Nu kommer de yderligere problemer.

Jeg vil helst installere datafilerne i Win7 for så herefter at læse dem i den viretuelle maskine. Jeg har delte mapper på Win7, men kan jeg få fat i dem fra den viretuelle maskine?

Årsagen til gerne at vil have filerne i WIN/ er fordi jeg har andre maskiner på mit netværk der skal have fat i de samme datafiler.

Løsningen med at køre på en viretuel XP er ikke optimal, da det tager lang tid at loade, men den kan selvfølgelig køre hele tiden.

Derfor ville et eller andet skifte/omstillingsprogram der kan køre WIN7 være meget bedre.

Er det muligt at hente datafilerne fra WIN7 til viretuel XP?

Er der nogen der kender et "programskifteprogram" til WIN7 der kan arbejde sammen med BDE?

Er der nogen der kender en database engine med mulighed for at kunne "klikke" mellem forskellige datamapper
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2010 - 20:53 #5
BDE er gammelt - lev med det. Enten kører du xp og BDE - eller win7, og noget nyere.
Virtualbox kan faktisk have BDE indlæst på en xp-maskine, og køre datafiler fra en win7 (hvis win7 er server og har delt mappen). Jeg ved ikke, om den indbyggede xp-virtuelle-maskine kan det - men det er jo stadigvæk ikke en ægte xp, så jeg tvivler.
Win7 er 32 eller 64 bit, og understøtter ikke 16bit-kode (som fx BDE). Med Virtualbox kan du køre en 16/32 bit xp og have data-filer liggende på win7.
Avatar billede balder123 Nybegynder
31. august 2010 - 21:22 #6
Findes der en anden engine (en mere moderne) du mener kan køre datafilene bedre. Jeg gør opmærksom på at BDE kører fint under WIN7. Det er kun det med programskiftet der er generende.

Bogholderiprogrammet er et meget specielt og kosbart program. Det bruges til at opkræve annuitetslån med variabel rente og sådanne programmer er der ikke mange af i DK ud over bankernes, hvor mange kører på store datacentre.

Mit program har i mange år kunnet mere end bankernes, så derfor vil jeg gerne fortsætte selv om maskinerne udskiftes til WIN7
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2010 - 10:03 #7
win7 er lavet, så mapper til programmer er beskyttet mod 'uautoriseret' skrivning.
Hvis du nu fjerner BDE og indlæser det igen i fx c:\regnskab\bde (det er jo ligegyldigt hvor det ligger), så tror jeg, dit gamle skifteprogram vil få lov til at opdatere den fil, den retter i.
Avatar billede balder123 Nybegynder
15. september 2010 - 09:04 #8
Jeg kan få det til at køre i en viretuel XP, men det virker ikke optimalt at skifte frem og tilbage. Jeg har talt med programøren som oplyser at paradox og bde en er for gammelt. Han foreslår at programmet skrives om i SQL, som skulle være fremtidssikret.
Jeg går ud fra at hans holdning er rigtig, men hører gerne kommentarer.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2010 - 10:30 #9
det lyder meget rimeligt.