Avatar billede finnec Nybegynder
30. august 2010 - 21:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man råd til Delphi nu om stunder?

Jeg sidder stadig med Delphi Pro v4 og v6 Personal. Der var jo engang sådan at man kunne få Personal-udgaven gratis. Men det var den gang.

Jeg ville gerne anskaffe Delphi 2010 Pro (kan ikke opgradere fra v4), men prisen er blevet horribel for en hobbyprogrammør som mig. Hvodden bærer I andre jer ad med at skaffe en ny Delphi?

Jeg har ikke lyst til at bruge en cracket version.

Er det mig, der er nærig, eller har Embarcadero helt misforstået værdien af en stor trofast skare af hobbyister? Borland havde en helt anden tilgang til sagen.

vh
Finn
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2010 - 22:03 #1
Jeg mener at de gratis PE forsvandt allerede under Borland.

En mulighed (lidt drastisk, men ...) var vel FPC og Lazarus.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2010 - 22:05 #2
Ellers maa du krybe til korset og skifte til Java, C# eller andet, hvor der er masser af gratis IDE'er.
Avatar billede finnec Nybegynder
30. august 2010 - 22:16 #3
Sagen er at jeg ikke ønsker at skifte fra Delphi til noget andet. :) Så det sætter mig i en klemme. Men du skrev ikke, hvordan du selv fik fingre i Delphi. Hvis du kun bruger det på jobbet er spørgsmålet ikke så interessant. Hvis du bruger det privat og har lyst til at svare, så fint. Ellers tak for forslagene.

PS: Jeg hader JAVA. Har 2 gange gået på kursus for at lære at elske det. Men selvom det i sin opbygning minder en del om Delphi, finder jeg det tungt som et ondt år. Og et stort stort skridt baglæns ift. Delphi. En skam JAVA blev accepteret i sin tid. Men jeg har indtrykket af, at mange godt ka' li' det, så fred med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2010 - 23:16 #4
Og du har kasseret FPC og Lazarus fordi?
Avatar billede finnec Nybegynder
31. august 2010 - 00:02 #5
Godt spørgsmål. Det er svært at slippe det, der har været ens yndlingsværktøj gennem mange år. Har checket Lazarus og Free Pascal just nu, og det ser ud til, at det er  l i d t  for længe siden, jeg sidst kiggede på dem. Du har ret. Det gratis alternativ ser imponerende ud. (Selv om det stadig ærgrer mig at vi skal forholdes gode gamle Delphi pga. prisen). Men jeg checker L & FP! Tak for sparket!
Avatar billede finnec Nybegynder
31. august 2010 - 00:03 #6
Skriv lige et par ord og marker det som 'svar'. Det er dig, der skal have points....
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2010 - 00:06 #7
svar
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. august 2010 - 17:15 #8
Jeg har selv skiftet Delphi ud med Lazarus/Free Pascal af flere grunde, bla et skift til Linux som dagligdagssystem og for at kunne levere applikationer til flere platforme baseret på den samme kodebase :)

Dertil kan jeg anbefale CodeTyphon (www.pilotlogic.com ) som er en distribution af Lazarus/Free Pascal hvor du får en masse ekstra komponenter med, fx indy, ZEOSaccess osv. der er også inkluderet en bunke scripts så det er nemmere at bygge cross-compilere til fx Linux, Mac OS x, Windows Mobile mfl. :)

just my 2 cents :)
Avatar billede finnec Nybegynder
14. september 2010 - 00:57 #9
Tak for tippet!
Avatar billede finnec Nybegynder
20. juni 2011 - 00:57 #10
Embadvokado (eller hvilket mærketligt navn de nu har) sælger nu en Starter version af Delphi til ca. 1200 inkl. moms!!!