Avatar billede elektromagnetisme Nybegynder
28. august 2010 - 21:36 Der er 6 kommentarer

Elektromagnetisme

Hej, ved ikke om det er her jeg skal lægge spørgsmålet, men det håber jeg.

Det handler om at jeg har hørt om at en del af de kloge menneske mener at der skulle komme en kæmpe solstorm næste år, som kan/vil ødelægge stort set alt elektronik på jorden..

Men jeg kan ikke finde ud af om ting der er slukket vil blive påvirket? eller om der findes noget som kan skærme af for det? håber nogle ved det, og kan hjælpe)
Avatar billede zigurtt Nybegynder
28. august 2010 - 23:17 #1
Haha endnu et rygte man kan le af.. uden selvfølgelig at nedgøre dit spørgesmål :)
Avatar billede zigurtt Nybegynder
28. august 2010 - 23:31 #2
efter lidt research så er det nok bare en myte lidt ligesom Y2K :P no worries...
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2010 - 23:43 #3
De magnetiske storme kan i høj grad påvirke/forstyrre  elektronik
-tænk på hvordan solpletaktivitet påvirker udbredelse af radio/tv-signaler, men at det just skulle ødelægge al elektronikken -"isenkrammet" er jeg tilbøjelig til at tage 'med et gran salt' !
At meget kraftige storme måske kan inducere spændinger, som kan ødlægge følsomme komponenter skal vi nok ikke bare 'feje af bordet'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2010 - 23:46 #4
Der kommer flere solstorme i de kommende år, og teoretisk kan der komme en stor.

Solstorme forårsager, populært sagt, elektriske forstyrrelser på jorden. Disse kan opfanges i elektrisk udstyr. Men de er reelt svage, så for at der kan ske ødelæggelser skal der opfanges meget, og det kan ske ved lange, meget lange ledninger. I gamle dage telegrafi-ledninger (og det er ikke den eneste forklaring), i dag højspændingsledninger. Yderligere kan det forstyrre forskellige former for kommunikation, uden at ødelægge noget.

Så et apparat, der er slukket, og ikke sat til stikkontakt, telefonledning og sådan, vil jeg godt vædde 50 øre på holder. Vi har typisk et forvarsel på nogle dage, så man kan nå at hive stikkene ud.

Men selv om man så ikke gør det, er der kun en meget lille risiko for at noget går i stykker. Mere sandsynligt vil der ske en strømafbrydelse i et geografisk område.

En længere udredning: http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm hvor man kan se at vi har kendt til det i lang tid, kan tage en række forholdsregler, og at civilisationen og menneskeheden såmænd har overlevet til nu.
Avatar billede elektromagnetisme Nybegynder
13. september 2010 - 09:28 #5
Hej undskyld jeg ikke har vendt tilbage, men min computer gik ned.. uden hjælp fra en solstorm:)

men det var nu ikke så meget fordi ejg var bekymet for den kæmpe solstorm de snakker om kommer i 2012. Hvis de var så sikre på den kom, have de nok advaret lidt mere om det.. Det var mere fordi jeg blev nygerrig over det, og blev i tvivl.. en af de der ting man bare skal vide?

Men ville godtage erikjacobsens svar da det er mest dybdegående, men han samler ikke på point siger han, eller tager jeg fejl?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2015 - 21:22 #6
Du tager ikke fejl. Og du bør svare selv, og acceptere dit eget svar - eller bede en af de andre om svar, og så acceptere det.

Men grunden til at jeg vender tilbage, er at der er en informativ artikel her: http://finans.dk/live/it/ECE8207078/Svensk-radarsystem-lagt-ned-S%C3%A5dan-p%C3%A5virker-en-solstorm-din-hardware/?ctxref=ext