Avatar billede heungsu Nybegynder
28. august 2010 - 15:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SBS 2003 server installation - Exchange server?

Hej eksperter,

Jeg skal til at installere SBS 2003 server i min fars firma. En helt ny start, hvor firmaet lige har flyttet alle mails over til google med og bruger nu Google Apps.

Når jeg i installationen kommer til hvilke komponenter skal installeres er muligheden at installere exchange server. Er exchange server nyttigt til andet en at håndtere emails? Skal jeg undlade at installere det nu hvor google håndterer vores emails.

Jeg er nybegynder med servere.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
28. august 2010 - 15:20 #1
Hele ideen med SBS er at have det hele samlet et sted så hvis du ikke vil have exchange og web kan du ligeså godt nøjes med en standard 2003 server
Avatar billede heungsu Nybegynder
28. august 2010 - 15:25 #2
Når man har CD'erne til en SBS installation, er det så ikke smartere at bruge denne blot uden exchange server, i steden for at købe standard 2003 server? Eller har den klare fordele?

Har exchange server noget med deling af filer at gøre, eller er den kun til email?
Avatar billede strikemusic Nybegynder
28. august 2010 - 15:34 #3
Nej det vil jeg ikke mene men så vidt jeg husker er der en standard server med i premium udgaven det er længe siden jeg har brugt sbs 2003 jeg bruger sbs2008 nu og i den er der en ekstra server 2008
Avatar billede serverservice Praktikant
30. august 2010 - 23:23 #4
Heungsu - du bør se dig om efter en der har erfaring med server installation og konfiguration.

Det er ikke noget man lærer på eksperten eller google og dine spørgsmål "Har exchange server noget med deling af filer at gøre.." osv bevidner at du er newbie og ikke ved hvad deling er ejheller hvad server kræver - hvis der går noget galt .

Så forsøger du at skulle tage ansvaret for server i et firma hvor en server altid er livsnerven for driften, økonomi , planlægning og adgang til kundekartotek m.m . Det vil du gerne ?

Nej du skal finde en som har forstand på server - og sætte dig ved siden af , lytter og lære , og hente kaffe når du bliver bedt om det. Om nogle år når du har fået en IT uddannelse og et par års erfaring er du måske moden til at installere og tage ansvaret for en server.
Avatar billede heungsu Nybegynder
31. august 2010 - 23:52 #5
Ja, jeg indrømmer at jeg er newbie hvad angår SBS men jeg er heller ikke dum og umoden (som jeg synes du hentyder til). Jeg er dog måske for naiv til at tro at folk svarer på enkelt simpelt spørgsmål uden at nedgøre en først.

Serveren og hele firmaets netværk var inficeret med rootkit, og dette skete med en såkaldt professionel netværkadministrator som ansvarlig. Så jeg blev spurgt om hjælp. Jeg har godt nok kun en bachelor i datalogi og ikke meget erfaring som du efterlyser, men jeg er ikke bange for at tage dette ansvar.

Jeg har efter en laaang weekend fået formateret samtlige computere og installeret serveren så alt kører fint igen.

Bare fordi jeg vil hjælpe min far betyder det ikke at jeg er en 15 årig umoden knægt :)

Jeg vil afslutte dette spørgsmål nu, strikemusic, hvis du svarer vil jeg meget gerne give point fordi du forsøgte at hjælpe mig.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2010 - 07:25 #6
Jeg har ikke skrevet nogen om at du skulle være umoden eller dum - du behøver ikke tage det personligt og held og lykke med projektet.
Avatar billede heungsu Nybegynder
18. oktober 2010 - 11:13 #7
Sorry, jeg havde en dårlig dag. Jeg lukker...