Avatar billede jonasbang Novice
26. august 2010 - 19:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NAS valg - og råd

Hej NAS eksperter,

Jeg skal til at investere i min første NAS. Jeg har læst de tråde der har været på eksperten.dk om emnet, og det ser ud til at I anbefaler at købe en ordentlig én fra starten, og I peger mest på Synology.

Jeg har så set på den billigste model DS209+II, og den kan der godt blive plads til i budgettet.

I første omgang skal den bare bruges til backup, måske fil server, måske senere som Sonos storage.

Et par spørgsmål:

1) Er den lige til at gå til at sætte op? Jeg er nok på medium teknik niveau.

2) Har jeg forstået rigtigt at hvis jeg smækker 2 diske i så kan den køre dem spejlet, dvs. hvis den ene disk brænder sammen hiver jeg den bare ud og sætter en ny i, intet data tabt? Er det raid0 eller raid1 så?

3) Jeg kiggede i første omgang på en Iomega med 2 diske, den koster kun omkring 2k, hvor Synology med samme kapacitet vil koste omkring 3,5k. Hvorfor vælge Synology?

4) Jeg kan kun finde Synology per postordre, kan den købes i forretninger også?

5) Et par billige WD HD er det ok, eller er disse for billige?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=682486

Mvh,
Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
27. august 2010 - 08:49 #1
Har lige kigget lidt mere på Synology produkterne, og umiddelbart ser 210+ en smule bedre ud end 209+II:
    * Hardware Encryption Engine
    * Wake on LAN/WAN
    * Noise Level:2 22.1dB(A)
Og de koster det samme.

Nogen kommentarer på det?

http://www.synology.com/enu/products/DS209+II/spec.php
http://www.synology.com/enu/products/DS210+/spec.php

Er 209xII (gætter på det er en version 2) bedre i kraft af at det er en nyere version?

Mvh,
Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
27. august 2010 - 13:32 #2
Fandt også dette svar, klar anbefaling af Synology:
http://www.eksperten.dk/spm/895298

Jeg synes dog stadig at DS210+ ser ud til at være nyere/bedre/kraftigere end DS209+II.

Og så til samme pris (eller rettere en smule billigere faktisk).

Kommentarer ?

Mvh,
Jonas
Avatar billede snabeljan Nybegynder
27. august 2010 - 14:06 #3
Go knock yourself out :) Synology er et glimrende valg!

- Hvor stiller du den henne (db niveau?) bryggers, stue ???
- Køb gode diske - måske endda enterprise - men ellers er der frit valg, når blot du køber nogen der er supporteret af Synology
- Wake On Lan er rart, hvis du vil spare på strømmen - men det tager tid at få den i luften dermed...
- 2 diske, der er spejlet hedder RAID(1) - og 2 diske der er lagt sammen hedder RAID(0) - eller JBOD (just a bunch of disks)

Gi' den gas :)

/jan
Avatar billede jonasbang Novice
27. august 2010 - 14:33 #4
Hej Jan,

Den skal stå ude i køkkenet, oppe på et højskab i et hjørne, håber ikke den støjer for meget til det.

Jeg må lige læse på Synology's hjemmeside om hvilke diske der er supporteret, men har fundet denne pakke som jeg overvejer lidt bare at hoppe på:
http://www.fcomputer.dk/NAS_Server_u_HD/Synology_DS-210__4-bay_Disk_Station

Dog er der nogen der siger at man skal købe 2 forskellige diske, for hvis det er et dårligt parti kan de i værste tilfælde risikere at stå af nogenlunde samtidig?

Nå jeg kigger på f.eks. 207 vs 209, så ligner 209 en ny udgave af 207. Er 210 den nye udgave af 209? I snakker nemlig mest om 209 herinde, men jeg synes 210 ser ud til at være marginalt bedre, så er det den nye version? (og så forhandles den langt mere i dk).

Mvh,
Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
27. august 2010 - 14:53 #5
Kompatible HDD til DS210+:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=56

Så disken fra Føniks' pakketilbud er testet og supporteret.

/Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 15:03 #6
Jan, hvis du giver et svar kan jeg give dig point for dit svar.

Mvh,
Jonas
Avatar billede snabeljan Nybegynder
30. august 2010 - 08:13 #7
Hej Jonas!

Jeg ville klart gå efter 210 modellen.

Min Synology er en 407e med 4 diske og den larmer altså lidt, men 210'eren (og generelt de nyere modeller) larmer væsentligt mindre - og 210'eren har jo også kun 2 diske, så det er fint - jeg ville ikke være betænkelig ved at sætte den i et køkken!

Mht. diske, så må du endelig ikke købe 2 forskellige mærker / modeller, men hvis du kan få samme diske fra 2 forskellige produktionsserier kan det da være værd at overveje, men i min optik er det lidt overgearet, da nutidens diske altså ER temmelig stabile...

Go' fornøjelse med det :)

/jan
Avatar billede jonasbang Novice
30. august 2010 - 08:55 #8
Hej Jan,

Jamen det vil jeg så gøre, ned i Føniks og shoppe :o)

Tak for din tid.

Mvh,
Jonas
Avatar billede snabeljan Nybegynder
30. august 2010 - 09:24 #9
:) Velbekomme...