Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. august 2010 - 10:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

WinXP på SATA Hdd og ASUS A8V bundkort

Jeg har købt en ny (SATA) harddisk, og nu kan jeg ikke installere mit XP. Jeg får hele tiden at vide, at der ikke kan findes en harddisk på computeren.
Efter at have søgt frem og tilbage på nettet kom jeg frem til to mulige løsninger.
1: at slå et eller andet SATA fra i bios'en
2: at lave en ny installations cd, hvor SATA driveren integreres.

Jeg kunne ikke finde noget sted i bios, hvor jeg kunne slå SATA fra, så jeg har prøvet den anden mulighed. Det virker imidlertid heller ikke.

Er der nogen, der har et godt råd, eller et link til en god guide. Hvilken driver er det præcis jeg skal bruge?
Jeg hentede den her fra ASUS' hjemmeside: VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL
Avatar billede old_dane Nybegynder
19. august 2010 - 10:41 #1
hvis du har skiven til dit bundkort, er der en sata driver der den skal du bruge mvh
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. august 2010 - 10:49 #2
Jeg har desværre ikke skiven, da maskinen inkl. bundkort er købt brugt. Er der andre muligheder?
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. august 2010 - 10:51 #3
Først og fremest skal din XP være minimum Sp2 for at der er integreret Sata driver på og for at bruge sata driver fra dit bundkorts CD skal du have floppy disk i din PC og under opstart trykke på F6. i bios kan du søge efter steder hvor der står ACHI som kan enables til eide eller ata der er forskel fra bios leverandør til leverandør i bios kan du ihvertfald eksperimentere.
Avatar billede kimtheman Novice
19. august 2010 - 10:54 #4
Nu er der flere forskellige A8V boards

http://www.asus.dk/Search.aspx?SearchKey=A8V
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. august 2010 - 10:58 #5
Det er det, der bare hedder AV8. XP cden er SP2. Der er sådan set floppydisk-drev i computeren. Gør det tingene lettere. Jeg har dog stadig ikke disken til bundkortet.
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. august 2010 - 11:07 #6
Ja, et floppydrev gør det lettere, da xp-installationsprogrammet kun accepterer drivere fra en diskette :)

Så du skal have lavet sådan en diskette med driveren
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 11:09 #7
Asus raid drivere indeholder stort set altid både raid drivere og sata driver.

Når du har hentet hele filen, så skal du pakke den ud
Der vil så være en mappe der hedder SATA, i den er der en ny mappe der hedder Driver, i denne mappe er der en WINXP mappe.
de filer der er der (3 stk normal vis) putter du på en diskette og trykker på F6 når XP installationen skriver dette i starten

eller du lave en slipstreamed cd, hvor du "navigere hen til den mappe jeg lige har forklaret, nå du kommer til punktet med at integre sata.

her er en lille nem vejledning, som jeg tidligere har lavet:
Brug Programmet: NLITE
Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her - husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
http://www.nliteos.com/index.html

Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet - den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen "gennemse" og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP - den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter "forvalg" - det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. - Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle - men så bliver du senere i forløbet "tvunget" til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen - f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / "Unattended"
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din "nye XP SP3 cd" på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) - tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu "streamer" den, din SP3 ind i den "oprindelige" Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført" - når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver - er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et "JA" og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med "fed" skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget - blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen " Lav ISO"
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den "Iso Oprettet med Succes"  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Hvis du så vil have Windows media player 11 på, fra starten (er nemlig ikke på SP3)
så kan du udføre dette:
Du henter og installere :
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/Windows-Media-Player-Integrator.shtml

Så henter du WMP11, hvis ikke du har den: (husk sprogversion)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1D224714-E238-4E45-8668-5166114010CA&displaylang=da

Så starter du programmet Media-Player-Integrator
I øverste linie "browser"/ finder du WMP11, som du lige har hentet
I nederste linie "browser"/ finder du frem til, hvor du har kopieret din XP cd ind
Når du har begge "felter" fyldt ud, så kan du trykke på knappen "intergrate"
Nu installere den WMP11 i din oprindelig cd og derefter kører du blot videre med Nlite og installere servicepacks, hotfix osv
Avatar billede haverslev Novice
19. august 2010 - 11:22 #8
Tjekkede lige den zip fil fra Asus, der er et mappe der hedder "Driverdisk" gå ind i den og klik på "makedisk.exe"
med en diskket i dit drev, så vil den selv lave en sata driver.
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. august 2010 - 12:34 #9
Tak for svarene. Jeg må prøvet at have fat i en gammel floppydisk så. Vender tilbage, når jeg fundet en.
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
19. august 2010 - 23:52 #10
Floppydisken løste mine problemer... Mange tak for svarene og de gode råd.
Jeg er helt ny her på sitet, så kan nogen guide mig igennem, hvordan pointsystemet virker?
20. august 2010 - 08:22 #11
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
20. august 2010 - 08:50 #12
Ok, kan jeg give flere brugere point? Ellers skal jeg lige bede haderslev om at smide et svar, så jeg kan give point for hjælpen.
Avatar billede haverslev Novice
20. august 2010 - 10:03 #13
Svar :-)

Det er op til dig, hvem og hvormange der skal have points :-)