Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Dannelse af værdi i celle ud fra BÅDE hardkodet tekst og værdien i en anden celle

Hej alle

Ved at have tallet 7 i den anden celle X2 skaber jeg cellen X1 udfra følgende (hvilket virker rigtig fint!):

X1 ='C:\ARB\GRUP\REGN\Månedsregnskaber\03 Juli\Koncern\2010\[Regnskab 310710.xls]KC_regn'!$L$32

Nu vil jeg imidlertid gerne kunne variere, så når jeg indtaster 8 i stedet for 7 i den anden celle X2, fordi vi går fra Juli til august, så retter min sti sig i X1 cellen sig automatisk til

X1 ='C:\ARB\GRUP\REGN\Månedsregnskaber\03 August\Koncern\2010\[Regnskab 310810.xls]KC_regn'!$L$32

Umiddelbart tror jeg, at man måske skal via VBA, men det vil også være fint for jeg er gammel VBA programmør! Stien vil altså på nær August og 08 være hardkodet i cellen.

På forhånd tak og hav en fortsat god dag!
Jacob
Avatar billede tjacob Juniormester
18. august 2010 - 15:02 #1
Det kan godt klares med en formel:

="'C:\ARB\GRUP\REGN\Månedsregnskaber\03 " & STORT.FORBOGSTAV(TEKST(DATO(2010;X2;1);"mmmm")) & "\Koncern\2010\[Regnskab 31" & TEKST(X2;"00") & "10.xls]KC_regn'!$L$32"
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 15:18 #2
Perfekt du er simpelhen fantastisk tjacob! Helt vildt!
Tusind tak
Avatar billede tjacob Juniormester
18. august 2010 - 15:21 #3
OK, så tillader jeg mig at lægge et svar.
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 15:24 #4
Hej fantastiske tjacob

Nu du er helt hot kan jeg så tillade mig at spørge om formlen hvis nu X2 er en celle B3 i et andet ark "Dato" i samme workbook.

Pt. har jeg fået et ark der har cellen

X1 ='C:\ARBEJDE\GRUPPER\REGN\Månedsregnskaber\03 Juli\Koncern\2010\[Regnskab 310710.xls]KC_regn'!$L$32

og nu skal juli udskiftes med august når X2 bliver sat til 8 istedet for 7.

Du er simpelthen en champ vildt nok og tak!
Ses
Jacob
Avatar billede tjacob Juniormester
18. august 2010 - 15:38 #5
Det er ganske simpelt: I formlen erstatter du "X2" med den nye cellereference:

f.eks.: 'Dato'!B3    så den nye formel ser sådan ud:

="'C:\ARB\GRUP\REGN\Månedsregnskaber\03 " & STORT.FORBOGSTAV(TEKST(DATO(2010;'Dato'!B3;1);"mmmm")) & "\Koncern\2010\[Regnskab 31" & TEKST('Dato'!B3;"00") & "10.xls]KC_regn'!$L$32"
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 15:50 #6
Hej mester

Hvis du kan forklare mig (selvom du siger det er simpelt) hvad
de to dele gør:

TEKST('Dato'!B3;"00")

og

STORT.FORBOGSTAV(TEKST(DATO(2010;'Dato'!B3;1);"mmmm"))

Så jeg bliver klogere så vil jeg så afgjort være dig dybt taknemmelig og du skal bare sende flere point så skal jeg nok give dig dem!

Jacob
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 15:54 #7
Jeg trior faktisk selv jeg kan se den første. Det er vel "bare" at man får tallet (fx 7) ud som en tekst streng med to cifre dvs. (fx 07).

Den anden er lidt tungere synes jeg!

Vi ses mester!
Avatar billede tjacob Juniormester
18. august 2010 - 16:07 #8
Hvis vi tager formlerne udefra og ind:

STORT.FORBOGSTAV(): Siger sig selv- Da vi får navnet på måneden returneret med lille forbogstav, er vi nødt til at bruge denne funktion, der laver første bogstav om til stort.

TEKST(en dato; format): Tager en dato (i Excels indbyggede datokode, se nedenfor) som input i første parameter, og omformaterer datoen til det valgte format i den anden parameter. Den anden parameter er "mmmm" hvilket betyder at vi vil have det fulde navn på måneden. Dette returneres med lille forbogstav, og derfor omkranser vi den med ovennævnte funktion.

DATO(År;Måned;Dag): Omformaterer de 3 parametre til Excels indbyggede datoformat.Vi inputter År: 2010, Måned tages fra cellen B3 i arket Dato = 'Dato'!B3, og Dagen (er ligegyldig, da alle dage vil give samme måned) er 1.

Håber dette bringer lidt klarhed........
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 16:09 #9
Jeg har udledt den hele selv nu - igen tudind tusind tak mester! og jeg er ikke så indført i regler nu, men hvis jeg på nogen måde kan øge dine points for dine meget fine og hurtige svar så gør jeg det gerne!
Vi ses
Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
24. august 2010 - 11:05 #10
Jeg har udledt den hele selv nu - igen tusind tusind tak master "tjacob"!