Avatar billede JacobKLemming Nybegynder
18. august 2010 - 14:11 Der er 3 kommentarer

Hej jeg har brug for at finde sidste dag (dato) i en given måned!

Hej alle

Jeg skal bruge en funktion i Excel, som giver mig den sidste dag i måneden f.eks. den giver mig "31" hvis jeg angiver 7 for Juli og "30" hvis jeg angiver 6 for Juni eller "28" hvis jeg angiver 2 for Februar?

Håber der sidder en med guldkornet, der kan hjælpe mig!

På forhånd tak!
Jacob
Avatar billede tjacob Juniormester
18. august 2010 - 14:33 #1
Denne her er lidt kringlet, så der findes måske en simplere metode, men den løser opgaven:

Hvis du i celle A1 har stående måneden, så:

=DAG(DATO(ÅR(IDAG());A1+1;0))
18. august 2010 - 14:32 #2
Du skal have årstallet med for at få den korrekte løsning (skudår)!

Denne formel tager udgangspunkt i dagsdato, og korrigerer måneden til en indtastning i A1.
=DAG(eomonth(DATO(ÅR(IDAG());A1;DAG(IDAG()));0))
Avatar billede fojensen Nybegynder
18. august 2010 - 16:33 #3
Husk, at til erikjuul's løsning skal 'Analysis ToolPack' være aktiveret under Funktioner > Tilføjelsesprogramer...

Men løsningen er enkel, og virker fint.