Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
16. august 2010 - 20:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"Samle" computer

Goddag!

Jeg vil gerne "samle" min egen computer, som - hovedsaligt - skal bruges til at spille på. Når jeg siger "samle" mener jeg ikke med fysisk med en skruetrækker, men at finde komponenterne på internettet, bestille dem og få dem samlet i en butik.

Jeg har kigget lidt på shg.dk, de tager 500 kroner for at samle skidtet. Det er fint nok for mig.

Selvom jeg selv synes, jeg er temmelig god til det der med computere, er jeg ikke helt klar over præcis hvilke "komponenter", der skal være - og for den sags skyld, ved jeg ikke fx. hvilke specifikationer et bundkort skal have.

Jeg ved der skal være et bundkort, en processor, et godt grafikkort (da det er en gaming-pc), selvfølgelig et kabinet, en strømforsyning, et eller andet styresystem, noget RAM-værk, et lydkort og et netkort, en harddisk... er der mere?

Mit budget er omkring de 6.000,- max. Det skal lige siges, at jeg har en ret god skærm, det er vel omkring 1000,- eller sådan noget.

Har jeg glemt noget? Kan jeg spare penge på et UNIX-lignende, gratis styresystem, eller er det simpelthen dumt? Er der noget, jeg skal undgå eller noget, jeg i særdeleshed skal gå efter?

Jeg ved egentlig ikke, om eksperten.dk er det rigtige sted at stille sådanne spørgsmål, men nu har jeg prøvet :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
16. august 2010 - 21:26 #1
Hejsa
Jeg kan godt anbefale shg - de er store og har et stort udvalg.
Du bør tage udgangspunkt i et godt bundkort (fx fra Asus), vælge en ok processor (fx Intel i5), et godt grafikkort (fx Radeon 5850 eller 5870), masser ram (gerne 8 gb ram).
Jeg er måske lidt bekymret om du kan gøre det for 6000 kr når det skal være til spil.
jeg havde nok også tænkt lidt over at tage et bundkort med USB 3,0

Skipper
Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
17. august 2010 - 14:45 #2
Det lyder meget fornuftigt!
Der er ikke nogle vigtige komponenter, jeg har glemt? :)
Og hvad med styresystemet - er Windows 7 det ultimative, når det kommer til spil, eller kan jeg "nøjes" med fx. Linux Ubuntu? :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
17. august 2010 - 14:53 #3
Hej igen
Du skal nok ikke bruge et netkort eller et lydkort da det er integreret i bundkortet.
Du mangler evt. et godt headset/højttalere og en god gamer mus og takstatur.
Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
17. august 2010 - 15:44 #4
Super :)
Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
17. august 2010 - 16:20 #5
Selvom indlægget sådan set er løst, vil jeg lige høre, om dette bundkort er godt nok?

http://www.shg.dk/Bundkort/ASUS-P5QLD-PRO-2207297.html

Eller skal det være klassen over, nemlig:

http://www.shg.dk/Bundkort/ASUS-P5Q-DELUXE-2113432.html

Eller rimelig insane bundkort:

http://www.shg.dk/Bundkort/ASUS-P6X58D-E-2209415.html

? :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
17. august 2010 - 18:17 #6
Jeg ville slet ikke tage den dyreste model, men du skal lige tænke på at du ikke kan sammenligne de 3 modeller da de 2 første er socket 775 (til core2duo processor) og det sidste er socket 1156/1366(som er til de nye intel processore i3,i5, i7).
Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
17. august 2010 - 19:51 #7
Det fandt jeg ud af - har fundet et GIGABYTE-bundkort, jeg tror er rimelig godt. Det passer til en Intel i5 750, jeg har valgt.
Avatar billede CaffeLatze Nybegynder
17. august 2010 - 19:54 #8
Sludder, Intel Core i5 760 (Quad-Core) med 2.8GHz pr. kerne.