Avatar billede filia Juniormester
16. august 2010 - 19:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Feather på fritlagt objekt?

Kan jeg lægge en feather på f.eks. et fritlagt objekt (som f.eks. ikke længere har en path)?

Eller skal det altid gøres i forbindelse med at lave selve selektionen?
?:-)
Avatar billede prodic Mester
17. august 2010 - 13:05 #1
Afhængig af hvordan du har fritlagt dit objekt så har du som regel altid en mulighed for at lave en re-selection af dit objekt.
Enten ved at lave en ny fritlægning/selection af objektet eller ved at ctrl-klikke på objektets lag såfremt det er i sit eget lag.
På mig lyder det dog som om at du skal til at more dig med endnu en fritlægning. I denne omgang kan du så teste fritlægninger i kombination med lag masker/layer masks. Så kan du slippe for lign. problemer fremover. :-)
Avatar billede filia Juniormester
23. august 2010 - 23:34 #2
Du har ret - jeg kan jo bare lave en ny workpath på fritlægningen og derpå en ny selection med feather + copy.
Tak for inspirationen!
Derudover har jeg lige opdaget Refine Edge i Select. Det er jo egentlig der, det foregår!
Tak for bidraget! Læg et svar!
:-)
Avatar billede filia Juniormester
23. august 2010 - 23:37 #3
. . . Med ny workpath mener jeg selection > make workpath > make selection og altså ikke en helt ny fritlægning, heldigvis.
Avatar billede prodic Mester
24. august 2010 - 08:07 #4
Refine Edge er et herligt værktøj som Adobe langt om længe har valgt at hive frem i lyset. :-)

Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak. :-)
Avatar billede filia Juniormester
24. august 2010 - 19:04 #5
Ok :-)
Avatar billede filia Juniormester
25. august 2010 - 21:39 #6
Skulle andre interesserede komme forbi, vil jeg da lige tilføje, at Gaussian Blur i Filter > Blur også klarer udtoning af yderkanten.
Og i modsætning til Refine Edge er der kun 1 indstilling at forholde sig til.
Der er i øvrigt forskel på, om Blur-udtoningen går indefter eller udefter, afhængig af, om selektionen eller kun laget er aktivt.
:-)
Avatar billede filia Juniormester
04. september 2010 - 19:39 #7
Jeg  må lige rette mig selv: Gaussian blur dur ikke til formålet, den blurrer hele billedet og ikke kun kanten.
Refine Edge er den rigtige løsning. - ellers make workpath + make selection.

Begge dele kræver selvfølgelig, at billedet copy/cut-pastes påny med den nye selection.
. . . :-)