Avatar billede filia Juniormester
16. august 2010 - 19:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Redigere/ændre gradient i Photoshop CS4

Når jeg har udfyldt et område med en gradient og gentager manøvren med en ny 'streg' henover, evt. med en anden gradient, så lægger den sig ovenpå den første, mere eller mindre transparent.
Flere gange med den samme gradient kan efterhånden viske den helt ud til ingenting.
Farverne er solid, og der er ingen transparens i forløbet.

Jeg mener ikke, det altid er sådan, men jeg kan ingen indstillinger finde til det.

Hvis jeg laver den med layer-styles kan jeg til gengæld ikke selv vælge placeringen, f.eks. hvis det er en radial, der har et forskudt center.

Har jeg overset nogle helt enkle indstillingsmuligheder til gradient?
Det kan da ikke passe, at jeg skal lave et nyt objekt for at fylde en ny gradient i, som ikke blander sig med den foregående?
?:-)
Avatar billede filia Juniormester
16. august 2010 - 20:08 #1
Har lige fundet svaret på halvdelen af spørgsmålet: fejl 40. Gradienten blev ved med at blande sig med de foregående, fordi blend-mode stod på Lighten. Nu står den på Normal, og hver ny gradient overskriver og erstatter den foregående.

Men ellers: Findes der et redigeringspanel til gradients, eller skal man påføre en ny hver gang?
Som sagt kunne Layer Styles være en mulighed, men der kan man ikke selv indstille placeringen af gradienten, og den eksisterende overskrives desuden med en ny.
Et Smart-filter, måske?

?:-)
Avatar billede filia Juniormester
18. august 2010 - 19:48 #2
Jeg har godt nok fejlplaceret spørgsmålet - men alligevel: Jeg tror ikke, muligheden findes i Photoshop (CS4). En gradient på et objekt kan ikke justeres, men skal oprettes/fyldes i på ny.