Avatar billede tytteboevs Nybegynder
12. august 2010 - 20:26 Der er 4 kommentarer

Hvad koster det?

Jeg har brug for et overslag på hvad det koster i kroner og kilowatt at have et webhotel med tjahh.. et par hundrede sites.

Hvad koster det i kroner og ære at etablere og hvad vil det bruge i strøm årligt?

Det er meningen at det skal kan konkurere i sikkerhed og stabillitet med andre webhoteller.

Et andet spørgsmål er også hvor omstændigt det ville være at skifte hosting servere for en gennemsnitsvirksomhed.

Jeg ved intet om emnet, men jeg afsøger muligheden for et forretningskoncept som inkluderer et webhotel.

Hvaf vil det forøvrigt kræve i løbende support og vedligehold rent mandskabsmæssigt at have et webhotel med et par hundrede kunder. Jeg ved godt at det afhænger megetaf hvilke sites det er, men jeg har brug for et overslag på både etableringsomkostninger, mandetimer og især strømforbrug.

På forhånd tak.
Avatar billede tytteboevs Nybegynder
12. august 2010 - 20:27 #1
"kroner og ØRER" naturligvis.
Avatar billede bacardil Nybegynder
12. august 2010 - 23:07 #2
Hvis du ikke kender noget til emnet, så er det svært, for så skal du købe alt ude af huset. Detafhænger også af mange ting, hvad vil du tilbyde, vil du som opdele web, mail og mysql servere eller samle det på den samme server?

Hvis vi siger at du vil samle det i starten og du vil bruge en anden udbyder til nameservere, så skal du egentlig bare have en server som du smider linux på, det er gratis og betyder at du i starten nok skal holde dig fra asp, asp.net, access m.v.

Men så kan du købe en server til et sted mellem 20-50.000 kroner som gør at du kan hoste rigtig mange kunder, du vil nemt kunne smide 1000 domæner på, men skal du konkurrer på kvalitet og stabilitet så skal du måske overveje at smide færre på.

Hvis du hoster serveren i DK så regn med ca. 500-1000 kr i hosting, det samme i strøm og trafik pr. måned, altså små 1500-4000/mdr.

Opdatering skal du nok regne med omkring 1000-2500 kr/mdr hvis ikke du selv kender til det.

Det er generelt nemt at flytte kunderne fra en udbyder til en ny med indhold, mail og domæner, det kan naturligvis være lidt mere besværlig end andre gange, men generelt ikke noget prob.
Avatar billede chalde Seniormester
13. august 2010 - 08:06 #3
Dertil skal du også tænke redundans, storage, backup, UPS, oppetid m.m.
Hvad hvis der er strømafbrydelse, brand, indbrud eller andet? Vil du hoste fra flere lokationer?

Du får svært ved at konkurrere hvis du er grøn i faget. Jeg ville anbefale dig at alliere dig med en som har erfaring med det, da du meget hurtigt kan miste overblikket hvis du ikke har siddet med det før.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
13. august 2010 - 23:10 #4
prøv www.liberohost.com enten er der en af de løsninger de har du kan vælge, som måske opfylder dine krav, ellers send dem en mail med dine specifikke krav.

PS. De skulle vist gøre alt gratis måske med et par reklamer, når der er sådan nogle krav du vil have, men så heler ikke mer. Måske vil de gøre det gratis.

http://liberohost.com