Avatar billede Anders F Praktikant
11. august 2010 - 09:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er farverne i etjpg-billede forskellige i Photoshop og på internettet

Hej.
Vil høre, om nogen ved, hvorfor et foto, jeg selv har taget med mit Nikon-kamera, kan have vældigt flotte farver vist i Photoshop(nr. 7.0), når jeg har redigeret det færdigt.
Når jeg så lægger det op på en hjemmeside, eller bagefter kikker på det i Irfanview, så er farverne falmet og er noget anderledes at se på - sådan rigtigt kedelige.
Hvorfor er det sådan?
Mvh.
Avatar billede j3ppah Novice
11. august 2010 - 09:38 #1
Fordi du gemmer det i lav bit.
Sørg evt for at det er jpeg, og når du prøvet at gemme det spørger den efter hvad kval du vil gemme det i, sæt den evt til 12(max)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. august 2010 - 09:41 #2
Det kan have noget at gøre med hvilken farve-profil du har gemt din jpeg-fil med.

Til normal brug anbefales AdobeRGB(1998) - men til internet-brug anbefales sRGB.

Se dette eksempel: http://www.prolight.dk/I2u-farvetest/
Avatar billede Anders F Praktikant
11. august 2010 - 10:39 #3
@j3ppah: Det har helt sikkert ikke noget med det at gøre - jeg har længe arbejdet med både RAW og JPG filer, 8 og 12 og 14 og 16 bit, og det har helt sikkert intet med det at gøre. Så meget ved jeg. Desuden: et 8 bit JPG-billede i min Photoshop ser helt anderledes ud end når det kommer på nettet - og det er nøjagtigt samme billede og komprimeret på nøjagtigt samme måde.

@fotograf: Jeg kikker lige nærmere på et tidspunkt i dag på det, du foreslår - jeg er ret sikker på, at det HAR noget at gøre med farveprofiler, men helt præcist hvad, ved jeg ikke?

Mit kamera (Nikon) er sat til sRGB.

Min Photoshop(7) er sat til Adobe RGB (1998).

Hvad er så problemet, når jeg lægger mine ting på internettet? Eller ser billederne i fx Irfanview.

Mvh
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. august 2010 - 10:48 #4
Hvis du lægger billederne på nettet - er det browseren som afgør farverne. Hvorimod Ifranview og andre af den slags programmer er bedre til at vise de rigtige farver.

Prøv evt. samme test som jeg har vist på linket - med dine egne billeder.

- jeg går udfra du ved hvordan du gemmer i de forskellige profiler.
Avatar billede justrace Novice
11. august 2010 - 11:45 #5
Det som fotograf skriver kan jeg bekræfte. I flere programmer, eks også mange af Adobes, er der farver, og web-sikre farver.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. august 2010 - 15:38 #6
Nu har jeg kikket på http://www.prolight.dk/I2u-farvetest/ - Mit problem er, at forskellen på det, jeg ser i Photoshop, og det jeg ser på nettet eller i Irfanview, er større end forskellene mellem de forskellige farveprofiler i http://www.prolight.dk/I2u-farvetest/ ...

Jeg fatter det ikke.

Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg skal gøre ved det?

Mvh.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. august 2010 - 16:04 #7
Jeg ville først lave en sammenligning som jeg havde lavet - ligge det på nettet ...og lad os se forskellen.

Men du skriver at der er forskel på biledet du ser i Photoshop og i Ifranview - på samme computer, hvis jeg forstår dig ret.

Der findes en masse måder at indstille Photoshop farvevisning, da du har en meget gammel Photoshop skal du finde programmet Adobe Gamma og kører den igennem - ligger normalt i Windows kontrolpanel.

Prøv om det hjælper.
Avatar billede Anders F Praktikant
13. august 2010 - 10:18 #8
Hej fotograf: Du får points.
Mvh
Anders02
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. august 2010 - 10:42 #9
Nu er point jo ikke det vigtige - men du tog dem selv  ;-)

Det vigtige er om du fandt en løsning på problemet, gjorde du det ?
Avatar billede Anders F Praktikant
13. august 2010 - 11:32 #10
Hej fotograf:

Njaeee ... ikke helt. Du har nok ret i, at browsere viser billederne dårlige end Photoshop, men ... mit problem er bare, at jeg fik reinstalleret min Win XP på min pc for et par måneder siden, og det var derefter, at problemet opstod! Problemet var der ikke før. Før reinstallationen viste browseren og Irfanview billederne i samme kvalitet som i min Photoshop!

Derfor er jeg stadigvæk lidt lunken på, hvad der er sandt eller falsk ;o)

Så nej, det er egentlig ikke løst helt. Jeg har ikke rigtig fundet en løsning på det, og det er lidt ærgerligt, når man er flittig amatørfotograf og gerne vil vise sine billeder frem på internettet så flot som muligt, og jeg kunne gøre det for 3 måneder siden, men ikke efter reinstallation; noget 'dårligt' er sket, men jeg ved ikke hvad!

Mvh
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. august 2010 - 11:45 #11
Da du nok ikke har værktøj til at styre din skærms farver - det har næsten alle fotografer, kunne du prøve med det jeg nævnte før:

"Der findes en masse måder at indstille Photoshop farvevisning, da du har en meget gammel Photoshop skal du finde programmet Adobe Gamma og kører den igennem - ligger normalt i Windows kontrolpanel."

Hvis du kender en fotograf - kunne du evt. få ham til at kalibrere din skærm med et måleudstyr af et eller andet mærke - tit Gretag.
Avatar billede Anders F Praktikant
13. august 2010 - 13:39 #12
Hej fotograf:

Nej, jeg tror ikke, det har noget med min skærms farver at gøre - jeg har et temmelig godt 'farveøje' ... jeg fotograferer, har lidt kunstnerisk sans og så´n, så jeg ser øjeblikkelig, hvis farver passer sammen eller ikke gør det. Jeg ved det af erfaring, at jeg på et splitsekund kan afgøre, om to farver er lidt forskellige eller ej, hvor andre står og fumler i det og intet kan se. For dem er en rød bare en rød. Og min skærm er faktisk ret ok.

Jeg prøvede imidlertid først lige nu at lave en sammenligning mellem Stifinders måde at vise billeder på - og den er helt ok. Den er ligesom min Photoshop, så det er min Irfanview og min browsers måde i min pc at vise farverne på, der er 'underlig'.

Måske vil det løse sig, når jeg kommer hen på en anden computer et andet sted i min lejlighed og ser på mine egne fotos på min hjemmeside - hvis farverne dér er ok, så er det jo et lokalt problem, jeg har på min pc!

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
13. august 2010 - 13:40 #13
Man kan måske også spørge - og det er måske i virkeligheden de 200 points værd!: Hvad er farvekoden, der bliver brugt i de mest almindelige Windows-browsere for én. Er det sRGB, Adobe RGB eller noget helt tredje?

Mvh.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. august 2010 - 18:04 #14
sRGB er den mest benyttede til skærm arbejde - og mest benyttet til amatørfotografi.

AdobeRGB har et meget større farverum - og benyttes derfor meget af professionelle fotografer, grafiker, trykkeri o. lign.

Det betyder også at du skal optage billedet i AdobeRGB (ell. lign.) for at få rigtig glæde af det større farverum. Hvis du konverterer fra sRGB til AdobeRGB må programmet fylder "hullerne" ud ved at gætte hvilke farver der skulle være der ...ikke optimal.
Avatar billede Anders F Praktikant
13. august 2010 - 19:23 #15
Hej fotograf:

Jow, både mit kamera og min Photoshop er i forvejen sat til Adobe RGB.

Mvh

Anders