Avatar billede benneharli Juniormester
10. august 2010 - 07:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forskel på DNS og IP

Hejsa

Jeg har nu flere gange været ude for at der kan være problemer med at kalde min web server på DNS navn, men IP er ok.

Jeg kan kalde min webserver på DNS navnet, men der er flere ting der ikke bliver eksekveret korrekt.

Er der nogen der har en idé til hvorfor?

Jeg har læst noget om "Reverse DNS Lookup", men jeg ved ikke om det har noget med det at gøre.

/Benji
Avatar billede Blandy Praktikant
10. august 2010 - 08:26 #1
reverse dns lookup, er den modsatte vej af hvad en dns normalt gør. altså fra navn til IP look up.

Hvis der er problemer med dns reverse lookup, er det som regel fordi, der er flere der deler den samme ip, men med reference til to forskellige navne på netværket.

Det sker ikke så tit, men kan ske i forbindelse med navnændring.
Avatar billede benneharli Juniormester
10. august 2010 - 08:41 #2
Jeg er som sagt ikke sikker på at det har noget med det at gøre. Oplever bare at der er forskel på om jeg kalder den på navn eller IP. Jeg kommer frem på begge måder, men der er ting der ikke bliver eksekveret ordentligt hvis jeg bruger navn.

???

/Benji
Avatar billede madsens90 Praktikant
10. august 2010 - 08:49 #3
Hej Benneharli.

Hvilke ting er der tale om som at der ikke bliver eksekveret?
Avatar billede benneharli Juniormester
10. august 2010 - 08:52 #4
Det er typisk asp programstumper.
Avatar billede madsens90 Praktikant
10. august 2010 - 09:04 #5
Problemet med det her er at din computer har en TEMP tabel liggende med dns navne og tilsvarende ip addresse.
Derfor tror jeg at problemet ligger lokalt.
Som Blandy var inde på med at der er flere med samme ip, kan det måske også skyldes flere med samme dns navn?
Nu ved jeg ikke hvor mange PC'er du har på dit LAN, men er det noget du kan tjekke?
Avatar billede benneharli Juniormester
10. august 2010 - 09:14 #6
Det er helt sikkert ikke fordi der er PC'er med samme navn. Det er et firmaadministreret netværk med egen DNS.

Har også prøvet ipconfig /flushdns så jeg tror heller ikke det skyldes en lokal DNS cache.

Men hvorom alting er, har I så en forklaring på, hvorfor disse detaljer skulle gøre at jeg får forbindelse til serveren på navnet, men at det bare ikke er alt på siden der eksekveres?

/Benji
Avatar billede madsens90 Praktikant
10. august 2010 - 14:28 #7
Beklager benneharli.
Jeg fik ikke læst det som om at nogle af tingene godt kan eksekveres, mens andre ikke kan når du bruger DNS navn.

Jeg tænkte at nogle gange kan ALT eksekveres, og andre gange kan INTET. ;) For så er det jo en lidt anden snak.

Så kan jeg nok desværre ikke komme med flere forslag. Håber du finder svaret!
Avatar billede benneharli Juniormester
13. august 2010 - 15:07 #8
Har ikke fundet svar - lukker.