Avatar billede Moda0001 Nybegynder
09. august 2010 - 14:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mac adresse ved delt internet forbindelse.

Hej Eksperter.

Håber at i kan svare mig på dette.
Hvis man deler sin netforbindelse via en pc.
Vil begge computere så have samme mac adresse udadtil?

Mvh Morten
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2010 - 14:54 #1
Mac-adressen bliver slet ikke vist udadtil - ip-adressen bliver til gengæld, og den kommer til at være den samme på begge computere.
Avatar billede Moda0001 Nybegynder
09. august 2010 - 15:31 #2
Det er altså slet ikke muligt for en server Admin at se folks mac adresse? kun udadgående IP?
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2010 - 15:49 #3
Jeg antager at vi taler om en server på internettet, og ikke på et lokalt netværk: Nej, kun ip-adressen bliver sendt med.

Her kommer også et svar så du eventuelt kan lukke :)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
09. august 2010 - 21:37 #4
ISP kan da MAC i roteren der står foran firewall eller i jeres tilfælde PC, det er jo logisk
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2010 - 21:48 #5
Nej, internetudbyderen får ikke oplyst din routers mac-adresse. Det er dit modems mac-adresse der bruges til at identificere din forbindelse (selvom disse to enheder selvfølgelig kan være den samme).
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. august 2010 - 07:49 #6
nej nej og atter nej.

ISP kan i deres router som sidder lige foran min router/firewall jo selvgølige en min MAC på min router/firewall, det ligger helt fast.

I øvrig er der mange ISPer der eksempelvis låser MAC så man er sikker på at få den samme IP, det gør eksempelvis Dansk Kabel TV.

Andre vil ikke have at man sikker andet udstyr på lige efter man har haft noget andet på. Så er man nød til at vente 1-2 timer. Det kan man jo ikke gøre uden at man ved hvilken enhed der har været på, og det kan de se ud fra MAC
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2010 - 12:47 #7
Jeg beklager meget, men grammatik og tegnsætning gør det svært for mig at læse hvad du skriver.

Desuden er der nogle småting der forvirrer mig:
ISP (...) router som sidder lige foran min router/firewall - Så vidt jeg ved er der et modem imellem.
I øvrig er der mange ISPer der eksempelvis låser MAC - Det gør samtlige internetudbydere, så vidt jeg ved, for at holde styr på de forskellige kunder.

Vil du prøve at klarificere lidt?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. august 2010 - 16:21 #8
Nej det vil jeg ikke, for jeg tror ikke at du fatter det, du er novice på dette område, kan jeg se.

Men med statisk IP låser de ikke nogen MAC, dette ligger også fast.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2010 - 16:33 #9
Du kommer med en påstand, men nægter at forklare den.
Hvis du vil have mig (og andre) til at tro, at det ikke blot er dig selv der er novice, må du gerne komme med beviser for det du siger.
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. august 2010 - 17:10 #10
Der er arrogance og så er der arrogance :)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. august 2010 - 21:51 #11
Jeg har prøvet, men det lykkes ikke