Avatar billede gizmo53 Nybegynder
06. august 2010 - 17:18 Der er 12 kommentarer

Konflikter mellem de forskellige computere på netværket

Hej, vi har et trådløst lille hjemmenetværk på 5 computere. Vi har et problem med specielt en af computerne, der ser ud til at forstyrre netværket på en eller anden måde. Når denne computer tændes bliver netværket utrolig ustabilt, men det er så også sådan at computeren selv ikke kan komme på nettet, altså den kan kun komme på det lokale netværk.

Vi har internet fra Telenor, og den "forstyrrende" computer kører på vista 32-bit.

Håber nogen kan hjælpe, hvis I har behov for at vide andet så kan jeg komme med mere info, hvis deet er.

lige en ting til, et pr gange har jeg fået en fejlmelding, omhandlende konflikter med ip-adressen, kan dog ikke helt huske, hvad denne går ud på - måske var det noget med sammenstødende ip'er på netværket eller lignende.
06. august 2010 - 18:16 #1
... Jo - det kender jeg godt...
06. august 2010 - 18:17 #2
... men du vil måske også vide 'fidusen' ?

Der er også en del personer der gerne vil høre fra dig i dine tidligere spørgsmål- > http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/gizmo53 ?
Avatar billede riversen Nybegynder
06. august 2010 - 19:44 #3
#0: Hvis alle dine enheder, står til dhcp bør du ikke få IP-adresse konflikter... gør de det? ellers sørg for det. Hvis pc'en der forstyrrer er på kablet net, så prøv at skifte netkabel/netkort/port i switch.
Avatar billede AnyFellow Mester
06. august 2010 - 20:17 #4
dhcp er langt fra en hindring for at der kommer ip-adresse konflikter.

Har du enheder på netværket, der ofte er slukket gennem længere tid, vil de kunne "beholde" deres ip-adresse, selvom dhcp-serveren har uddelt den til en anden enhed.
Avatar billede gizmo53 Nybegynder
06. august 2010 - 21:50 #5
altså, jeg prøvede at svare på det tidligere, men synes ikke rigtig jeg fik noget ud af den gamle post, så besluttede mig for at oprette en ny post.

men hvad er fidusen? og skal det forståes sådan at du selv har oplevet det før? Jeg kan sige så meget at der forekommer forstyrrelser på netværket ligeså snart computeren bliver tændt, altså selv før netkortet bliver aktiveret.
Avatar billede riversen Nybegynder
07. august 2010 - 07:13 #6
#4: Jo, det er. Hvis man oplever det du skriver, så lever enhederne ikke op til standarderne for DHCP.

#5: Netop det at forstyrrelserne kommer så snart du tænder for pc'en peger imod defekt hardware et sted.
Avatar billede AnyFellow Mester
07. august 2010 - 11:18 #7
riverse...> enig, men det er der altså en lang række enheder der ikke gør, oftest billigt low-end-udstyr.

Derfor er en dhcp-server ikke garanti for noget som helst.
Avatar billede gizmo53 Nybegynder
07. august 2010 - 11:21 #8
#6 alle computerne er på trådløst netværk, men jeg har også engang imellem prøvet at slukke for computerens netkort og så i stedet benytte mig af et USB-wlan, men her forekommer samme konflikter. det første jeg ville overveje at udskifte ville være netkortet,ud men er det "den store synder" når USB'et, som jo er eksternt, også forårsager konflikter?
Avatar billede riversen Nybegynder
07. august 2010 - 11:26 #9
#7: Nej, men så kan intet garanteres i denne verden, da der altid kan være nogen/noget der ikke gør som aftalt. Hvis udstyr ikke lever op til standard, vil jeg næsten også påstå, at det er defekt... direkte fra producenten, da det ikke fungerer som det skal. Siden jeg startede med at rode med IT for 10-15 år siden har jeg dog aldrig oplevet det du beskriver. Hverken selv, ifbm. fast job eller freelance. Uanset hvad mindsker dhcp opsætning risiko for ip-konflikter, hvilket var tanken med indlægget. Men det lyder til du har en stribe af eksempler, så post dem endelig her.

#8: Nu skriver du konflikter... før forstyrrelser... kan du ikke beskrive dit problem præcist.
Avatar billede gizmo53 Nybegynder
07. august 2010 - 13:42 #10
hmm det er jo nok nærmere forstyrrelser. Min adgang til internettet begrænses idet man går fra "lokalt og internet" til "lokalt" og det kan godt svinge, hvilket vil sige at der det ene øjeblik er internet og så det andet ikke er... Hvis du forstår hvad jeg mener?
Avatar billede AnyFellow Mester
07. august 2010 - 14:24 #11
riversen...> Jeg har set det på mange forskellige typer udstyr. Router, managed switche, printservere, mediaservere osv.

Jeg er enig med dig i at en DHCP-server er den rigtige vej at gå, men det for at gøre spørgeren opmærksom på at en dhcp-server ikke nødvendigvis ville løse problemet med duplikeret ip-adresser.
Avatar billede GumpDK Nybegynder
17. august 2010 - 12:28 #12
Har nogle af computerne fast ip-adresse? Har selv haft et problem hvor en computer havde en fast ip der lå inden for den range af ip'er dhcp-serveren uddelte. På den måde kan to computere få samme ip, hvilke så kan føre til konflikter...