Avatar billede mikkeline74 Nybegynder
04. august 2010 - 22:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart på relativ ny iMac

Hej kloge folk,

Vi har bevæget os ind i Apple-verdenen, og troede den var problemfri, men...

Købte en Imac omkring jul - der er delt harddisk, så der også er PC styreprogram på. I den seneste tid har det taget op til 3-5 minutter at starte computeren op (hvid skærm med æble og en linje, hvor man kan se fremdrift i tid). Og computeren fanger ofte ikke vores trådløse netværk, og så starter vi forfra.

Kan det - mod forventning - være noget virus eller hvad vil I anbefale vi gør?

Tak.

/Geske

PS. Flere oplysninger om version mv.:

Oversigt over hardware:

  Modelnavn:    iMac
  Model-id:    iMac10,1
  Processornavn:    Intel Core 2 Duo
  Processorhastighed:    3,33 GHz
  Antal processorer:    1
  Antal kerner i alt:    2
  L2-buffer:    6 MB
  Hukommelse:    8 GB
  Bushastighed:    1,33 GHz
  Boot ROM-version:    IM101.00CC.B00
  SMC-version (system):    1.52f9
Avatar billede egonspock Seniormester
05. august 2010 - 01:36 #1
En hvid skærm og en linje med fremdrift tyder på at der er en firmware-opdatering, der ikke kommer rigtig igennem. Jeg er på ferie lige nu, så jeg overlader andre til at komme med bud på hjælp, men jeg ville nok downloade Yasu og lade den rydde op:

http://jimmitchelldesign.com/yasu/

(især slette Cache-filer. det kan godt være dem, der driller)

Men check lige firmware-opdateringerne.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2010 - 09:57 #2
Hvordan kører du dit delte styresystem?? Bootcamp eller bruger parrallels desktop?? Jeg har altid kørt med parrallels desktop og jeg har aldrig oplevet en forringelse af opstarttiden selvom jeg også kører med et windows system til at kører som asp server.
Men prøv at søg efteropdateringer og hvis der ikke findes nogen opdateringer. på at tage en scan med Cleanmymac. super lækkert program og det rydder op i alle unødige filer som ikke længere bruges. Hvis intet af dette hjælper så vend tilbage
Avatar billede mikkeline74 Nybegynder
07. august 2010 - 21:32 #3
Ok - jeg prøver at rydde op. Det er bootcamp vi bruger - men det har fungeret upåklageligt, da vi først fandt ud af hvordan og hvorledes....

Når du Egon skriver 'firmware' er det så de opdateringer, som pushes direkte fra Apple - og er det generelt anbefalingen at sige ja til alt eller at vælge? (og kan jeg gøre noget for at det kommer rigtigt igennem?)

Nå men jeg forsøger at rydde op med et af jeres programmer og vender tilbage, hvis det ikke hjælper.

/Geske
Avatar billede mikkeline74 Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:25 #4
ups kom til at give mig selv point? det var ikke meningen - til jer andre tak for hjælpen... det endte med at vi sendte maskinen til en måneds service og har fået en ny harddisk i...
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2010 - 23:05 #5
Tak for point. Det der kommer fra Apple er generelt gode og nødvendige. Det er så altid godt at have en backup, hvis det viser sig - og det gjorde det denne gang - at der er en hardware-fejl, der bryder ud under sådan en opdatering, eller på et hvilket som helst tidspunkt i øvrigt. Det nemmeste er at købe en ekstern harddisk og blot lade den køre Time Machine-backup.