Avatar billede RaHaJu Nybegynder
29. juli 2010 - 14:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Mediecentertilgang fra flere rum

Hej med jer!

Vi skal til at flytte i et nyt hus, hvor jeg med fruens velsignelse (så godt som) har fået lov til at købe noget ordentligt "grej". Jeg har en idé om hvad det er jeg godt kunne tænke mig udstyret skal kunne, men er ikke sikker på det rent teknisk kan lade sig gøre ... Her kommer mine "kravsspecifikationer", og så må vi se om nogle at I kloge hoveder kan hjælpe mig / os
[Glad]

I huset skal der i alt være 6 TV. Disse er endnu ikke købt, men planer på at købe nogle af dem med netværksunderstøttelse. Planen er at disse TV er "selvstændige", alle koblet op på det samme "mediecenter". Alle skal kunne streame fra dette mediecenter; ungerne skal kunne se det optagede Disney Sjov, fruen kan se en optaget Danielle Steel i soveværelset og jeg selv skal kunne se en god fodboldkamp i stuen. Så vidt jeg kan se skal det være en "mediecenterløsning" hvis det skal være sådan man kan tilgå sine optagelser fra alle TV'ene i huset?
Vi har pt en 1 TB ekstern netværksharddisk hvor alle vores billeder og dokumenter ligger på - vil sådan een kunne kobles på mediecenteret så alle kan tilgå det fortsat, og så vi eksempelvis kan se billederne på TV'et i køkkenet?
Hvor meget hastighed skal sådan et netværk køre med uden det "hakker"
Kan vi lagre alle vores 500 DVD-film på harddisken på en måde, så vi via fjernbetjeningen i soveværelset kan bladre ned på den film vi vil se, eller skal man fysisk stå ved mediecenteret for at fjernbetjene?
Kan man optage film på mediecenteret fra ét tv og afspille det på et andet?
Hvor meget plads fylder 500+ DVD-film, og kan det med fordel ligge eksternt?

Jeg samler lige op på mit komplekse spørgsmål omhandlende mediecenterløsning:

- kan der tilkobles en ekstern harddisk på 1 TB som vi har nu?
- skal kunne se billeder og film
- vi har snart 500 film - hvor meget fylder de digitalt så det kan afspilles digitalt?
- Kan man optage ned på mediacenteret og afspille filmen i et andet rum?
- Kan man afspille forskellige film samtidigt i hver sit rum
- Kan man fjernbetjene fra de enkelte rum
- Noget særligt omkring netværket i huset?
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 15:18 #1
Teknik er grundlæggende ligeglad med om det er et nyt hus eller gammel hus, værelse ellers stor lejlighed.
Men det kan være spørgsmålet om du er kablet op eller trådløs på både angående tv stik, (digital tv) yousee eller parabol, eller som du bare bruger et antennestik i huset og så skal fordele det videre og om du vil sende noget fra netværket trådløs eller kable det rundt også I det nye hus, sammen med eventuelle 5 strømstik i børns værelser til elektronik mobil og konsol og tv. og computer.

jeg kan godt hjælpe med nogen forslag og søge videre for dig.
samtidig kan jeg også gerne altså finde det nyeste og eller det bedste.
Det jeg er ved at at sætte sammen med en ven er nsa220plus og dma 2500 fra zyxel.
Det kører mediaplayer
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Sharing-media-on-a-network-using-Windows-Media-Player

nogle andre ting
LC-Power Mediaplayer 3,5 SATA EH-35MP4
http://pcbix.dk/index.php/d.540/p.1047908/LC_Power_Mediaplayer_3,5_SATA_EH_35MP4/1047908.html

oversigt over mediaserver ved tilfældig udvalgt pc bix
http://pcbix.dk/index.php/d.540/Media_Server

http://www.edbpriser.dk/Product/Reviews/Review.aspx?aid=%7B989C6A5F-8D92-4909-85FF-2A9447C6EED3%7D

Google er vores ven.
munk
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 15:20 #2
Samtidig vil jeg anbefale det nyeste udstyr inden for N, wifi, og gigabit internet og gigabit lan og N netkort.

fx: http://www.dlink.com/products/?pid=530
Zyxel.dk

http://alatest.dk/anmeldelser/firewalls-og-bredbandsroutere/wifi-router-wndr3700/po3-84027581,72/

Gamer og HD fil deling og sådan er dejlige emner, og tv skal self. være digital / hdmi / hd
Munk
Der findes også hd afspillere til pcer

Disse 2 opslag er ideer, vil meget gerne arbejde videre på det.
munk
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
30. november 2010 - 09:29 #3
Hvordan tildeler jeg dig point?
(bedre sent end aldrig - beklager du har måtte vente!!)