Avatar billede clausito Seniormester
28. juli 2010 - 10:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ændringer kvalitet/størrelse ved brug af "Gem som" - JPG

Jeg fatter ikke at hvis man åbner et billed i Photoshop - gør intet, men gemmer med Gem som - pludselig er det blevet betydeligt større i KB?

Ændrer oprindeligt biled. Vælger "Gem som" - stort dokument - kvalitet 12 - igen stiger størrelsen betydeligt?

Vælges lidt mindre dokument og her maks 10 ændres størrelsen nedad men ikke så meget?

Er bedste kvalitet "stort dokument" - kvalitet 12? Eller det det ok at bruge "mindre dokument" og maks størrelse 10?

Ingen foto skal bruges til papirudskrift og ikke til websider.

Håber jeg fik forklaret min undren - god sommer
Avatar billede justrace Novice
28. juli 2010 - 10:22 #1
Nu kan jeg ikke komme med den store tekniske udredning, men når du arbejder, uanset om du ændrer eller ikke, en rotering er også nok, så ændrer et jpg sig.

Derfor, når det er jpg, så lav ALTID en kopi at arbejde med.

Hvis du så ender op med det resultat du ville, så kan du smide originalen ud, men ved senere ændringer, er det altid bedst at starte op med en ny kopi af det originale billede.
Avatar billede prodic Mester
28. juli 2010 - 10:25 #2
Når du åbner dit eksisterende billede i Photoshop så bliver det automatisk "pakket ud" igen til sin rå ukomprimerede form.
Hvis du derefter vælger at pakke det igen med en kvalitet 12/10 så kan du opleve at filstørrelsen stiger dramatisk i forhold til originalen, da originalen jo snildt kan være gemt med en kvalitet 6 f.eks.

Afhængigt af hvad du skal bruge filerne til, så vil jeg i visse tilfælde gå så langt ned som 7-8. Dog ville jeg holde mig i området over 8 i langt de fleste tilfælde. 10 kan være den gyldne mellemvej.
Til kritiske sager og dokumenter vil jeg slet ikke anvende jpg-formatet.
Avatar billede clausito Seniormester
29. juli 2010 - 15:49 #3
Takker prodic, son gav mig en indsigt i gem og photoshop.

Jeg vil gemme i størrelse 10 som jeg plejer.

Prodic du skal lige have nogle points
Avatar billede prodic Mester
29. juli 2010 - 15:57 #4
Ellers tak. Du smider bare et svar selv og accepterer det.