Avatar billede deejay1984 Novice
27. juli 2010 - 13:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at starte med JAVA programmering

Hej eksperter

Jeg søger et gratis program hvor jeg kan lære at programmere java.

Gerne rimelig nemt at gå til + evt opgaver man kan prøve som "Hello world" som jeg har set flere steder.

Er der noget grafisk i programmerne så man kan lave knapper/billeder o.s.v eller hvardan virker det?

Det kunne være sjovt på et tidspunkt kunne lave et lille simpelt program til mobilen.

Jeg har prøvet at programmere en smule i Assembler og PLC (Ladder)

Med venlig hilsen

Daniel Jensen
Avatar billede tjp Mester
27. juli 2010 - 14:03 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2010 - 14:15 #2
Simple Java programmer kna nemt skrives i en helt normal editor og bare buildes command line.

Til lidt mere seriøs bruge skal du have en IDE - Eclipse og NetBeans er kendte Java IDE'er som er gratis.

Mobil programmering i Java kræver nok lidt generel Java erfaring først. Tænker du på Java ME til "dumme telefoner" eller Java til Android telefoner?
Avatar billede deejay1984 Novice
02. august 2010 - 14:00 #3
Tak for indlægene

Kan se at Eclipse og Netbeans er nævnt af jer begge.
Hvilken skal jeg vælge?

arne_v - Jeg er helt nybegynder så ved slet ikke hvor jeg skal starte. Tror helst jeg vil have et program der kan det meste hvor jeg stadig kan starte i det simple og bygge videre på dette.

Angående mobil programmering i JAVA så er det selvfølgelig også længere fremme - Hvis jeg når der til. Troede egentlig det var lidt det samme. Hvad er den største forskel mobil/pc?

Jeg tænkte ikke på noget bestemt JAVA til mobilen da jeg troede det var noget af det samme. Men min nye mobil er en samsung wave med det nye styresystem BADA hvis det hjælper?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2010 - 15:07 #4
Da begge er gratis vil jeg foreslaa at du proever begge og ser hvad der passer dig bedst.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2010 - 15:08 #5
En billig Nokia/Ericsson/koreansk telefon beregnet til kun at ringe med og en SmartPhone som koerer Linux er ret forskellige. Og det giver sig altsaa ogsaa udslag i lidt forskellige muligheder i Java.
Avatar billede deejay1984 Novice
02. august 2010 - 15:45 #6
Tak for hjælpen

Hvis man kommer så langt at skulle arbejde med noget mere avanceret til mobilen, grafik eller andet kan man så bruge de 2 programmer eller skal man ud og betale for et program?

Et andet newbie spørgsmål: Når man snakker om JAVA er det så mest tekst baseret programmer der køre i baggrunden og hvad bruges det til? Jeg tænkte jo som sagt mest på JAVA som noget man hente til sin mobil og noget man skal have for at få pc'en til at kunne vise bestemte ting.
Ved godt det er et bredt spørgsmål men er ny og vil gerne have en ide om det før jeg bruger tid på at sætte mig ind i det.

Jeg prøver de 2 programmer og prøver om jeg kan finde lidt øvelses materiale på nettet.

Hvis nogen har nogle sider med opgaver og start hjælp ville det være rart.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2010 - 15:54 #7
Baade Eclipse og NetBeans er meget brugt til mobil udvikling.

Du kan lave naesten alt i Java:
- console apps
- desktop GUI apps (Swing, SWT etc.)
- web apps (server side JSP, servlet, JSF etc.)
- web apps (client side applets)
- mobil apps
Avatar billede deejay1984 Novice
02. august 2010 - 17:12 #8
arne_v

Ok det lyder fornuftigt.

Jeg takker for hjælpen og de hurtige svar. Jeg vil prøve de 2 programmer når jeg har lidt tid.

Skriv svar og du for pointene
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2010 - 17:32 #9
svar