Avatar billede aleq Juniormester
25. juli 2010 - 19:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Er det normalt at oplyse sit CPR nummer på ens faktura?

Hej

Jeg har ikke mit eget firma, og er i øjeblikket på dagpenge.

Jeg har udført et stk freelance arbejde for en kunde. Kunden siger at jeg skal sende ham et CPR nummer i fakturaen før han kan udbetale pengene, fordi jeg ikke har et CVR nummer.

Er det normalt, og er CPR nummer virkelig nødvendigt til en almindelig faktura? Jeg har det nemlig ikke godt med at give mit CPR nummer væk til fremmede, da dette kan misbruges (går jeg ud fra).

Mvh
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2010 - 19:39 #1
Ja, det er nødvendigt.
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
25. juli 2010 - 19:42 #2
Hej

Ja det er normalt at når man ikke har et CVRnr. så skal man opgive et CPRnr. det er til det offentlige så de kan kontrollere hvem man har handlet med.

Og hvis du har udført et stykke arbejde for din kunde er der vel et gensidigt tillidsforhold, at han ikke misbrugere dit cprnr. Hvis det havde været din arbejdsgiver skulle du også udlevere det.

/MrBarnes
Avatar billede aleq Juniormester
25. juli 2010 - 19:53 #3
Dvs hvis det er en jeg ikke stoler på, skal jeg lade være med at udlevere mit CPR nummer? Der har nemlig været en del bøvl med det her betaling og jeg føler på ingen måde at jeg kan stole på ham.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2010 - 19:56 #4
Så har du den anden mulighed: ikke udlevere dit CPR-nummer, og ikke få penge for arbejdet.

Der er i forvejen så mange, der kender dit CPR-nummer, at det ikke kan bruges til nogen form for identifikation. Det er der så nogen, der tror det kan, og det give lidt bøvl, hvis nogen absolut vil drille dig.

Og ellers kan du vel oprette et firma, med CVR-nummer, til formålet.
Avatar billede aleq Juniormester
25. juli 2010 - 20:05 #5
Ok. Men hvad er det værste der kan ske ved at udlevere sit CPR nummer til en, som man har diskuteret/skændtes med, og ikke stoler på?
Avatar billede aleq Juniormester
25. juli 2010 - 20:31 #6
nå men kort sagt: tak for jeres svar, I må gerne oprette svar så jeg kan fordele point
Avatar billede Rosenborg Praktikant
31. juli 2010 - 15:08 #7
Hejsa..

Lige for det afklaret...

Idag har vi noget som hedder nemkonto, dette hænger sammen med din CPR. nr.  Når man bliver ansat giver man normal ikke sin bank oplysninger længere, da flere og flere tager brug af nemkonto..

Når du oplyser dit CVR.nr kommer pengene direkte ind på din konto via Nemkonto.. Det er derfor det hedder nemkonto, det skal nemlig være nemt :)
Avatar billede aleq Juniormester
01. august 2010 - 02:13 #8
ok tak for jeres svar, opret venligst svar indlæg så jeg kan afsætte point
Avatar billede Rosenborg Praktikant
01. august 2010 - 17:05 #9
Svar