Avatar billede hansenhald Nybegynder
24. juli 2010 - 15:10 Der er 4 kommentarer

Problemer med batteri til bærbar

Jeg har en Zepto z-note bærbar PC som er begyndt at volde mig problemer - til en stor del selvforskyldt desværre. For nogle måneder siden spildte jeg en kop kaffe ned over tastaturet på computeren, men efter at den var "tørret" ud fik jeg efterhånden alle ting på PC´en til at fungere igen....pånær batteriet!

Med hensyn til batteriet er det langsomt blevet værre og værre. Jeg vil forsøge at beskrive udviklingen punktvis:;

1: først virkede pc´en helt fint med batteri. Dog kunne batteriet ikke lade op. Batteriikonet stod konstant på 89% opladet som var tilstanden da jeg spildte kaffe på tastaturet.

2: Efter nogen tid begyndte %-delen af batteriet langsomt at gå ned (meget langsomt) under brug. Batteriet blev altså, på trods af at jeg nu aldrig benyttede pc´en uden strømstik, stadig ikke opladet, men langsomt afladet.

3: Min søn brugte så PC´en uden at benytte stømstik og afladede derved batteriet helt!.. :-(

4: Jeg kunne herefter kun bruge computeren med batteri isat og strøm sat til. Straks stømmen blev afbrudt slukkede PC´en. Altså nu mere en flytbar PC end en bærbar PC.

5: Nu sker der så det at jeg efter at have tændt PC´en (med batteri isat og strømkabel tilsluttet) kan bruge PC´en i ganske få minutter inden batterilampen blinker og PC´en selv slukker efter ca. 30 sekunders blinken. Jeg kan ikke, mod tidligere, benytte computeren udelukkende ved at benytte strøm fra kabel - uden batteri (afladet eller ej) isat vil PC´en ikke engang starte.

Skulle der være nogen der ud fra ovenstående kunne guide mig lidt til en løsning på mit problem? Jeg vil nødigt købe et helt nyt batteri for så at finde ud af at problemet ligger et andet sted f.eks....

/Morten
Avatar billede frem-ad Professor
24. juli 2010 - 18:33 #1
Du skal ind til printen (bundkort)og ha det gjort rent for det kunne godt tyde på det er ved en modstand eller ved lodningerne nok især fra hvor stikket og pollerne til batteri går ind på printen.
Til at gøre det rent med kan du bruge noget ''isopropylalkohol 99%'' og så vatpinde og så er det en meget forsigtig hånd.

Hvis det ikke er nok ender det nok med du skal have et nyt batteri men der skal du nok stadig have det gjort rent for som det lyder på mig registreer printen ikke strømen rigtig.
Avatar billede hansenhald Nybegynder
27. august 2010 - 10:49 #2
Tak for svaret, men jeg har nu fundet ud af hvor problemet lå; nemlig i net-adaptoren.

Den har jeg nu udskiftet og computeren kører igen uden problemer..
Avatar billede frem-ad Professor
27. august 2010 - 16:38 #3
Den havde da ikke fået kaffe ifølge hvad du skrev så det må jo bare være et tilfældig sammentræf.
Avatar billede hansenhald Nybegynder
25. oktober 2010 - 10:18 #4
@ frem-ad

Du har ret i at der ikke kom kaffe direkte på net-adaptoren, kun i den bærbare. Nu er jeg naturligvis ikke ekspert på området, men ham som påpegede at problemet muligvis lå i adaptoren, forklarede mig noget med at den godt kunne tage skade hvis der var vrøvl med strømmen i computeren som følge af kaffen, som muligvis har bevirket at strømmen er kørt "baglæns" og ned i adaptoren igen.

Batteriet kunne på sammen måde have taget skade, noget med at der er nogle klodser i batteriet som ligger plus-minus-plus-minus-plus osv., og hvis denne rækkefølge er blevet forrykket så de nu f.eks. ligger plus-minus-minus-plus-minus osv. så skulle batteriet "nulstilles" fuldstændigt for at virke igen. Noget i stil med når man genopliver en person med elektrochok.

anyways, faktum er at der kom kaffe i computeren OG at mit deraffølgende strømproblem er løst ved at hive batteriet helt ud og erstattet net-adaptoren..

/Morten