Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
22. juli 2010 - 14:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

CHKDSK kører altid ved opstart - fryser nogle gange

Hej Eksperter

Jeg har et problem med min bærbare computer, der har en Intel X25-M 160gb SSD-harddisk i sig. HVER gang jeg starter computeren bliver CHKDSK kørt efter "Starting windows" har været der. Den tæller ned fra 10 og skriver man kan annullere diskkontrollen ved at trykke på en tast. Der sker dog intet, lige meget hvilken tast jeg trykker på.
Det andet problem er, at indimellem "fryser" computeren når count-down rammer 1 second. Der sker simpelthen INTET herefter, og jeg bliver nødt til at genstarte computeren og forsøge at starte op igen.
Når jeg endelig kommer igennem og den ikke fryser ved 1 sek, så står den i et par sekunder ved 1 sekund hvorefter computeren starter normalt, uden at man kan se status eller noget andet for kørslen.

Jeg har forsøgt at køre en chkdsk fra windows, men den fandt ingen fejl. Jeg har også opdateret firmware på min harddisk og kørt Intels SSD værktøjer.

Er der nogle ideer til hvad, der kan skyldes dette problem?

Mvh
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 16:33 #1
det kan være dvale-filen ikke når at blive skrevet før strøm til hd lukkes.
Slå dvale/standby fra, og genstart. Hvis den så laver chkdsk, så er det ikke det, der var galt, og du slår det til igen.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
22. juli 2010 - 17:07 #2
Tal for forslaget :)

Jeg prøver det i morgen, når jeg kommer hjem til min computer igen.

Det skal dog nævnes, at den ikke gør det når jeg starter computeren fra standby, men kun når jeg starter computeren op fra helt slukket tilstand.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 17:33 #3
ok - når den så starter med at ville køre chkdsk, så vent til den kommer op, og i en kommandopromt skriv
chkdsk c: /f /x

den vil sikkert sige, at den først kan køres efter genstart, så genstart en gang til, og se efter, at chkdsk tæller op - så skulle den gerne rette den bit på harddisken, der gør, at chkdsk altid vil køres.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
22. juli 2010 - 18:25 #4
Jeg har nu prøvet at køre
chkdsk c: /f /x

Når den starter op, hvis den kommer videre efter den første chkdsk, skriver den blot et "." efter den første. Derefter tæller den ned igen ved #2 chkdsk, hvorefter den blot springer videre efter et sekund eller 2, når den har talt ned til 1.

Prøver lige at se hvordan jeg kan slå standby fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 19:02 #5
chkdsk tæller typisk op til #5 på ntfs-systemer - hvis du afbryder, så vil den starte forfra næste gang.
standby har ikke noget med denne fejl at gøre - det er enten dvale eller 100% nedlukning, der har givet disken ordre på at køre chkdsk.
Når en disk har noget at skrive (et cache-lager) så sætter den en bit til markering, og hvis den ikke er rettet til 0 (=alt skrevet) inden strømmen afbrydes, så vil den starte med chkdsk (i windows)
Du kan kun rette på det ved at kører chkdsk helt igennem.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
22. juli 2010 - 19:10 #6
Okay. Det er efter 100% nedlukning at CHKDSK kommer frem, og det er konsekvent hver gang.

Jeg forsøgte at køre nævnte kommando, og den kørte derefter chkdsk 2 gange efter hinanden ved samme boot. Begge gange tæller den ned fra 10.
Efter den første gang har talt ned fra 10, kommer der til at stå punktum i linjen under chkdsk-nedtællingen.

Derefter starter den med at tælle ned igen fra 10, og når den når 1 starter den windows normalt med login-screen.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 20:51 #7
din disk har fået sat 'dirty-bit', som kalder chkdsk - og kan åbenbart ikke sætte den til 'ok' ved start.
jeg kan ikke komme det nærmere - udover at forsøge med en linux-boot-cd at rette diskens tabeller op.
Du er første (ca) generation af ssd-diske, så der er nok lidt indkøringsproblemer.
Avatar billede milter Ekspert
22. juli 2010 - 21:49 #8
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
23. juli 2010 - 09:28 #9
Tak milter, det løste problemet!

Jeg foreslår at vi deler pointene imellem jer 2, da i begge har bistået til løsningen. Smid et par svar, så giver jer jeres point :)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2010 - 11:07 #10
bare drop mig - jeg har noteret milter's løsning ned til fremtidig brug.
Avatar billede milter Ekspert
23. juli 2010 - 21:08 #11
Velbekom, og takker for point.

Det er efterhånden sjældent, man ser opfølgninger af din slags her på eksperten.dk  :-)
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
25. juli 2010 - 17:24 #12
Tak for hjælpen begge 2 :)