Avatar billede anjensen1 Novice
20. juli 2010 - 11:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Få indsigt i binært fil format

Hej, Jeg har et program der bruger nogle meget små filer til at definere farver. Jeg har selv lavet er program der kan oprette paletter. Jeg vil gerne eksportere mine paletter til det format som grafikprogrammet anvender.
Jeg har et eksempel på filerne her:
http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=557296

Kan man analysere sig frem til filens struktur?

pfh tak
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 12:08 #1
Hvilket program er det du omtaler?

Har du flere COL filer? Det vil gøre det lettere at finde systemet i dem...
Avatar billede thov Forsker
20. juli 2010 - 14:26 #2
Du kan åbne filerne i en hex-editor som denne http://www.topshareware.com/Free-Hex-Editor-download-38240.htm

Ved at sammenligne indholdet med virkningen, kan du få en ide om indstillingerne.
Avatar billede prox1 Forsker
20. juli 2010 - 16:45 #3
Hej, Tak fordi du ser på mit problem.
Her alle de COL filer jeg har:
http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=557361

mvh
Avatar billede prox1 Forsker
20. juli 2010 - 16:49 #4
Jeg kan prøve at se på det, men ved nok ikke liige hvordan jeg skal få det til at passe, men tak for dit svar!
mvh.
Avatar billede prox1 Forsker
20. juli 2010 - 17:01 #5
Fandt denne her online hex-editor
http://www.mobilefish.com/services/hex_editor/hex_editor.php#output_data
-Måske andre kan bruge den
mvh.
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. juli 2010 - 17:08 #6
Umiddelbart...

Unicode-streng: "...en streng...\r\n"
0x8F,0x30,0x00,0xFF (disse bytes går igen i alle filer)
32bit-værdi: antal bytes som følger efter næste 32bit-værdi
32bit-værdi: 0 (samme værdi alle filer)
32bit-værdi: antal farver
32bit-værdi: farve 1 (0x00,0x00,0x00,0xFF - RGB afsluttet med FF)
...
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. juli 2010 - 01:04 #7
#6 Det er formegentligt Alpha (gennemsigtighed) der afluttes med efter RGB, ellers godt arbejde! :)
Avatar billede anjensen1 Novice
21. juli 2010 - 14:10 #8
Tusind tak fordi i har hjulpet os
Vi blev noget klogere, også på selve det at studere en binær fil
Jeg blev noget overrasket over at farve-definitionen ligger -omvendt-?? i filen -altså værdierne for rgb+alpha ligger i filen som bgr+alpha -Dét er sært.
Der er også noget efter farve-definitionen
Vi er kommet frem til at det er dels noget 'konstant' og dels noget der igen angiver farve antal -
Kunne være instruktion til at lave små runde dråber som de enkelte farver skal ligge i..
Men det hjalp os super meget at få strukturen.
ksoren, ligger du et 'svar' så jeg kan give dig points?

Tak!
an
Avatar billede anjensen1 Novice
02. august 2010 - 10:47 #9
Jeg lukker spørgsmålet da der tilsyneladende ikke er nogen der vil have points. Stort tak til både thov, ccodam og ksoren for jeres assistance.
mvh