Avatar billede JeppeT Nybegynder
16. juli 2010 - 13:49 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Vista --> windows 7 clean install - upgrade eller full?

Hey jeg har 32 bit versionen af vista på min computer og vil gerne have windows 7 home premium 64 bit. Og jeg vil gerne lave en clean install, altså boote fra windows 7 cd'en og formatere min harddisk, og derefter installere windows 7. Men er lidt forvirret over de mange versioner.
For det første så vil jeg gerne vide om jeg skal vælge "upgrade" versionen eller "full" versionen.
Og så vil jeg gerne vide hvad forskellen er på Home Premium og Home premium N

Tak på forhånd!
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 14:03 #1
Vælg den fulde version.
Forskellen er på Home Premium og Home premium N er at N er uden mediaplayer.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:04 #2
du skal vælge en OEM version der er den billigste og er en fuld version

http://www.dataengros.dk/software/windows-7-64bit/product-995.htm

her har du lidt at kigge på

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare?T1=tab20

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:05 #3
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:06 #4
du skal blot trykke windows 7-udgaver så kan se hvad de kan
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 15:07 #5
Du skal dog ikke vælge OEM version, hvis du vil have styresystemet med over på en ny pc på et tidspunkt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 15:07 #6
(Ikke skrevet for at nedgøre treatmenice´s forslag! :))
Avatar billede JeppeT Nybegynder
16. juli 2010 - 15:19 #7
Dvs. OEM versionen kun virker én gang eller kun til en pc?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:22 #8
hvorfor skal han ikke det

når du skifter den gamle pc ud med en ny foregår det så bare via telefon aktivering ligesom i gamle dage.jeg er vidende om at de måske skrotter telefon aktivering
læg mærke til at det kun er første gang du installerer på den nye

jeg købte win 7 ultimate 32 bit dk OEM version til min gammle pc
og gjorde som jeg har skrevet da jeg købt ny pc - det var der ingen ben i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 15:28 #9
Husker jeg forkert mon...?

Er der ikke noget med at Windows 7 OEM ikke kan flyttes til ny pc, fordi det "låser" sig til hardwaren, og dermed ikke kan aktiveres på en ny pc?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:31 #10
for ikke så længe siden skiftede jeg min gamle harddisk ud med en ssd harddisk og det var der heller ingen ben i.
så vidt jeg husker er det noget med 4 eeller 5 forskellige slags hardware der skiftes på en gang at man skal telefonisk aktivere

er man særlig uheldig og ens pc er fuldstændig død skulle man jo så købe en ny licens men den holder ikke

derfor gør man det telefonisk og siger som det - en ny pc

i "gamle" dage skulle man på tro og love at det var ens egen pc og så videre og der er mange der stadig tror at sådan er det i dag.

nok om det
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:38 #11
glemte lige at jeg altid har købt OEM versioner og jeg har ingen problemer med det andet end det er irreterende at skulle sidde og telefonisk aktivere noget som de let kunne spærre hvis de anede uråd

men hvis man var en fusker er det utroligt let at aktivere den men det vil jeg ikke vise nogen herinde - microsoft ved det godt
men husk det er kun første gang du installerer på den nye så er du i systemet igen og gør det fremover i windows
Avatar billede JeppeT Nybegynder
16. juli 2010 - 16:06 #12
Okay, men det var egentlig hvad jeg havde brug for (:
Men bare for at være sikker:
Med den her http://www.dataengros.dk/software/windows-7-64bit/product-995.htm
kan jeg boote og lave clean install + opgradere fra 32bit til 64bit ? (Har tjekket om min computer kan køre windows 7 64bit)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2010 - 07:46 #13
kan jeg boote og lave clean install
ja det kan du med OEM version

min kone købte en Acer 5738g og der købte jeg en windows 7 opgradering som enten kan lægges hen over vista eller
som clean installation - jeg spurgte acers support og de bekræftigede at sådan var det

denne her skal du ikke prøve
det er dømt til at gå galt og det tror jeg heller ikke skiven vil acceptere
+ opgradere fra 32bit til 64bit
det er forskellige drivere og alene det vil der gå ged i

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2010 - 08:02 #14
inden du går i gang tester du lige din pc med denne her
den vil sladre om hvilke problemer der måske er

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

nok om det
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 16:04 #15
Jeg vil sige som "ohn_stigers" at OEM, er oke hvis du bare skal installere engang , men hvi sku skifte motherboard så er du lidt på problemet igen. OEM er lavet til at sælge med en ny pc fra HP eller de andre mærker. Og upgrade er noget lort, for den tager dit gamle windows og ligger det i en mappe ved siden af med Old Windos og det tager plads.

1. FUll install er bedst + formatering.
2. OEM fint, men jeg vil sige den full pack, og hvis du ikke lige har pengene ;) så er OEM ok.

Den full packe giver dig bare lov til at install win på anden eller en ny pc du har købt og det gør OEM, men du kan altid ringe det ind og lege uskyldig :P mit motherboad brandte sammen :P
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 16:07 #16
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

Ja er nok meget godt, for hvis du køber den store pakke altså Ultimate, og din pc ikke kan køre det, vil den nok ned upgrade din grafik og skrivebord, så du kan køre det mere smooth :)
Avatar billede JeppeT Nybegynder
23. juli 2010 - 17:33 #17
Kan du give link til full pack? 64 bit windows 7
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2010 - 21:06 #18
Avatar billede JeppeT Nybegynder
25. juli 2010 - 21:42 #19
Tak for alle svarene (:
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 22:17 #20
Du har fået en masse kommentarer, men endnu ingen svar så du kan få lukket.

Hvem skal svare?
Avatar billede JeppeT Nybegynder
28. juli 2010 - 21:06 #21
Det gør du bare(:
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2010 - 07:39 #22
hvad med du forholdt dig til hvad du brugte af løsning.
den løsning du brugte beder du lægge et svar
man giver ikke bare en tilfældig point for at lukke spørgsmålet
Avatar billede JeppeT Nybegynder
29. juli 2010 - 10:38 #23
Altså jeg har lært af alle jeres kommentarer, men kan man give flere personer point?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2010 - 14:34 #24
ja du beder dem du vil lægge et svar om at gøre det og når de har gjort det markerer du den/dem og accepterer
Avatar billede JeppeT Nybegynder
01. august 2010 - 19:02 #25
Fair. Så bliver det alle der har skrevet.
treatmenice
john_stigers
suthesan
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2010 - 19:11 #26
ok
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 07:14 #27
ok